تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۴ تير ۱۴۰۳

انتخابات در آفریقا در سال ۲۰۲۴ چگونه است؟ + جزییات

تا ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۴، چندین انتخابات در آفریقا برگزار شد. در این گزارش انتخابات برگزارشده و برنامه‌ریزی‌شده آفریقا را بررسی می‌کنیم.

اقتصاد۲۴- انتخابات عمومی آفریقای جنوبی در ۲۹ مه ۲۰۲۴ برگزار شد. حزب کنگره ملی آفریقا (ANC) همچنان بزرگ‌ترین حزب باقی ماند، اما اکثریت پارلمانی خود را از دست داد. دولت ائتلافی با حزب اتحاد دموکراتیک (DA)، حزب آزادی اینکاتا (IFP) و حزب میهنی (PA) تشکیل شد و سیریل رامافوسا برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

پانتخابات ریاست جمهوری موریتانی در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴ برگزار شد. رئیس جمهور فعلی، محمد ولد غزوانی، با بیش از ۵۶ درصد آرا دوباره انتخاب شد و شش نامزد مخالف را شکست داد. در سیرالئون، انتخابات عمومی در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ و انتخابات عمومی مالاوی در ۲۱ مه ۲۰۲۴ برگزار شد، اما جزئیات نتایج و برندگان در منابع موجود ذکر نشده است.

انتخابات آینده

انتخابات ریاست جمهوری و قانون‌گذاری رواندا برای فردا ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. رئیس جمهور پل کاگامه کاندیدا شده تا برای بار چهارم رییس جمهور شود. انتخابات عمومی بوتسوانا برای ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴ تعیین شده است. انتخابات عمومی موزامبیک، شامل انتخابات ریاست جمهوری، قانون‌گذاری و استانی است که قرار است ۹ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود. انتخابات عمومی نامیبیا برای نوامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری تونس در اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود.

احزاب حاکم

چشم‌انداز سیاسی در این کشور‌ها متنوع است، با احزاب حاکمی مانند فرلیمو در موزامبیک و ANC در آفریقای جنوبی که با چالش‌هایی برای حفظ تسلط خود مواجه هستند. در رواندا، اما انتظار می‌رود که دوران طولانی حاکمیت کاگامه ادامه یابد.

فرلیمو

در موزامبیک، حزب حاکم، فرلیمو (FRELIMO, Frente de Libertação de Moçambique)، که از زمان استقلال کشور از پرتغال در سال ۱۹۷۵ قدرت را در دست دارد، با چالش‌های متعددی از جمله گروه‌های شورشی و بحران‌های اقتصادی مواجه است. این حزب از پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۲، برنده هر انتخابات ملی بوده است. در انتخابات ۲۰۲۴، حزب فرلیمو، دانیل چاپو را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود انتخاب کرده است. چاپو که چهره‌ای نسبتاً ناشناخته در سطح ملی بود، به عنوان فرماندار استان اینهامبان خدمت کرده و در حرکتی غافلگیرکننده در بین دیگر نامزد‌های داخلی انتخاب شد. او اولین نامزد ریاست جمهوری فرلیمو است که پس از استقلال کشور به دنیا آمده است.


بیشتربخوانید:فیلم/ بیلیاردبازی عجیب بچه‌های آفریقایی


حزب رقیب اصلی، رنمامو (RENAMO) است که یک جنبش چریکی سابق بوده و در حال حاضر یک حزب سیاسی است. سایر احزاب مانند MDM (جنبش دموکراتیک موزامبیک) نیز در انتخابات شرکت می‌کنند.

کنگره ملی آفریقا

کنگره ملی آفریقا (ANC) از زمان پایان آپارتاید در سال ۱۹۹۴، حزب حاکم در آفریقای جنوبی بوده است. این حزب با تقسیمات داخلی و نارضایتی عمومی فزاینده‌ای مواجه شده است؛ به ویژه در مسائل مربوط به فساد بیکاری، نابرابری و مدیریت اقتصادی. با وجود این چالش‌ها، این حزب همچنان حمایت قابل توجهی دارد، هرچند که انتخابات اخیر نشان‌دهنده از دست دادن زمین در برابر احزاب مخالف مانند اتحاد دموکراتیک (DA) و مبارزان آزادی اقتصادی (EFF) بوده است.

حزب دموکراتیک متحد (DA) که مرکزگرایی و لیبرالیسم اقتصادی را ترویج می‌دهد، رقیب اصلی کنگره ملی آفریقاست. حزب مبارزان آزادی اقتصادی (EFF) به رهبری جولیوس مالما، با ایده‌های مارکسیستی و ملی‌سازی منابع، دیگر حزب مهم کشور است. همچنین احزاب دیگری مانند IFP (حزب آزادی اینکاتا)، ActionSA و UDM نیز در انتخابات شرکت می‌کنند و ممکن است نقش مهمی در ائتلاف‌های پس از انتخابات داشته باشند.

سیریل رامافوسا به عنوان رییس جمهور منتخب، برای تعیین اینکه آیا کنگره ملی آفریقا می‌تواند اکثریت خود را حفظ کند و به چالش‌های داخلی و ملی به طور مؤثر پاسخ دهد، بسیار مهم خواهد بود.

کاگامه و جبهه میهنی رواندا

پل کاگامه از سال ۲۰۰۰ رئیس جمهور رواندا بوده و یکی از چهره‌های برجسته در سیاست رواندا است که جبهه میهنی رواندا (RPF) را برای پایان دادن به نسل‌کشی ۱۹۹۴ رهبری کرد. کاگامه به دلیل تثبیت و توسعه سریع کشور مورد تحسین قرار گرفته است، اما دولت او نیز به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی موردانتقاد قرار گرفته است. در سال‌های اخیر، کاگامه قانون اساسی را تغییر داده تا به او اجازه دهد تا سال ۲۰۳۴ در قدرت بماند که نگرانی‌هایی درباره روند‌های دموکراتیک در کشور ایجاد کرده است. احزاب مخالف در رواندا چندان قدرتی ندارند و به شدت محدود شده‌اند، جبهه میهنی رواندا همچنان نیروی سیاسی غالب در رواندا است و انتظار می‌رود رهبری کاگامه در آینده نزدیک ادامه یابد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر