تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ افق و رویداد‌های تازه در روابط چین و اتحادیه آفریقا را بررسی می‌کند

دورخیز چین برای شیرجه در منابع طبیعی و معدنی آفریقا/ نفوذ ژئوپلتیک و منطقه‌ای چین در حوزه انرژی و دیپلماسی آفریقا

قدرت‌های بزرگ بین المللی به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده، به طور فعال در حال اجرای سیاست‌های خارجی هستند که در پی آن تغییر شکل روابط اقتصادی و سیاسی خود با آفریقا را به دنبال دارد که تا حد زیادی به مقابله و کاهش نفوذ چین در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

////////////////آیا هدف تازه چین منابع طبیعی آفریقاست؟ / دورخیز چینی برای شیرجه در منابع طبیعی و معدنی آفریقا/ چین آماده برای نفوذ ژئوپلتیک و منطقه‌ای در حوزه انرژی و دیپلماسی آفریقا

اقتصاد۲۴- مونا روحی - طبق آخرین ابتکارات سیاسی و با توجه به استراتژی‌های توسعه و تعهدات مالی حالا می‌توان گفت که روابط آفریقا و چین وارد مرحله جدیدی می‌شود که موجب به تعامل عمیق‌تر و گسترده‌تر بین اتحادیه آفریقا و چین در میان مدت و بلند مدت خواهد شد.
اتحادیه آفریقا از جمله واژه‌های جدیدی است که از اوایل قرن بیست ویکم وارد ادبیات مناسبات سیاسی جهان شده‌است. این اتحادیه در واقع نهاد جایگزین سازمان وحدت آفریقا (Organization Of African Unity) یا OAU است که به هدف بالابردن صلح، اتحاد و همکاری بین کشور‌های آفریقایی بنیان نهاده شد و در حال حاضر ۵۵ کشور (تمامی کشور‌های آفریقا) عضو آن هستند. مقر اصلی این سازمان در آدیس آبابا پایتخت کشور اتیوپی قرار دارد.

قدرت‌های بزرگ بین المللی به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده، به طور فعال در حال اجرای سیاست‌های خارجی هستند که در پی آن تغییر شکل روابط اقتصادی و سیاسی خود با آفریقا را به دنبال دارد که تا حد زیادی به مقابله و کاهش نفوذ چین در سراسر جهان کمک خواهد کرد.
اما در این بین افزایش قابل توجه تجارت و متنوع کردن جریان‌های تجاری دوجانبه یکی از اهداف اصلی سیاستی مد نظر چین است. همچنین در این بین چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ از کل تجارت اتحادیه اروپا با آفریقا پیشی بگیرد. اما انتظار می‌رود کاهش رشد تقاضای چین طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، به ویژه در بخش ساخت و ساز، بخشی که به شدت وابسته به استفاده فشرده و بی رویه از منابع طبیعی است دسترسی به این امر را دشوار و تا حدی دور از ذهن می‌سازد.
اکنون انتظار می‌رود که سرمایه گذاری رسمی چین همچنان منابع طبیعی آفریقا را هدف قرار گرفته باشد که این سرمایه گذاری همراه با زیرساخت‌های حمل و نقل و برق، تسهیل کننده تجارت همراه نیز شود.
تجارت بخش خصوصی و سرمایه گذاری نیز نقش محوری در دهه پیش رو خواهد داشت و بخش‌هایی مانند زیرساخت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT).
کشاورزی، سرمایه گذاری کالا‌های مصرفی و الکترونیک، تولید سبک و امور مالیاتی در پیش برد این تجارت از تاثیر به سزایی برخوردار خواهند بود.

در نوامبر ۲۰۲۱ هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و اتحادیه آفریقا به نام (FOCAC ۸) در داکار، پایتخت سنگال برگزار شد.
از لحاظ تاریخی می‌توان پیام‌های اصلی در حال ظهور که روی آن بحث شده را مشاهده کرد. همچنین انجمن همکاری چین و افریقا منجر به پذیرش داکار شد و در این بین بیانه‌ای نیز ارائه دادند که تاکید بر تغیرات اب و هوایی و همچنین ارائه چشم انداز در سال ۲۰۳۵ برای همکاری بین چین و افریقا و تغییرات و به دست آوری منابع و تسهیلاتی که به نفع هردو کشور است را به نمایش گذاشت.

این اسناد نشان می‌دهد که چین قصد دارد در دهه آینده تعامل خود را با آفریقا از طریق تجارت با تنوع فزاینده؛ سرمایه گذاری اضافی در بخش‌های هدف و تسهیل تجارت زیر ساخت؛ گسترش دهد. در این بین پروژه‌هایی که به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی آفریقا می‌پردازند؛ بیشتر رویکرد عملی و مداخله گرایانه به دیپلماسی منطقه‌ای دارد.


بیشتر بخوانید: آشوب تورم در بازارهای جهانی / بازارهای مالی به مرحله خطرناکی رسیده اند


اگر چه منافع شخصی و اقتصادی و ژئواستراتژیک چین در این قرارداد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و چین بهره وری بیشتری نسبت به اتحادیه افریقا در این قرارداد را دارا خواهد بود، ولی مقامات چینی از ساخت آینده مرفه تری برای کشور افریقا سخن گفته و آینده مشترکی که زیر بنای آن تعامل بخش دولتی و خصوصی چین با این قاره است را نشان می‌دهد.
در دهه پیش رو و با توجه به موضوعات و مضامین رویکردی کلی که در مجمع همکاری چین و افریقا بیان شده رویکرد متعادل تری را برای تعامل چین در افریقا پیشنهاد می‌شود، چرا که پیمان نامه‌ای که کشور چین به دنبال آن است و برای چین منافع زیادی به همراه دارد محقق نخواهد شد، مگر این که به حساسیت‌ها و نگرانی‌های شرکای افریقایی و همچنین آینده اتحادیه افریقا توجه لازم را صورت بگیرد؛ و این البته به شرط آن است که تعامل و پیمان نامه مطرح شده با اولویت‌های توسعه ملی و اهداف ژئوپلیتیکی خود چین و گسترش استراتژیک بخش خصوصی آن همسو باشد.

محرک‌های تعامل تجاری آفریقایی-چینی

در دهه پیش رو طیف وسیعی از محرک‌ها برای چین وجود دارد که در‌های تجارت و سرمایه‌گذاری چین را در افریقا بیشتر از همیشه باز می‌کند.
این دریچه شامل رقابت شدید بین المللی برای استخراج منابع بخش کشاورزی در قاره آفریقا می‌شود.
سرمایه گذاری رسمی چین - عمدتاً از طریق وام‌ها و کمک‌های مالی و از طریق شرکت‌های دولتی و موسسات مالی تحت حمایت دولت انجام خواهد شد.
همچنین باید به منابع طبیعی آفریقا و زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی را که تجارت را تسهیل می‌کند، توجه لازم را کرد و روی این زمینه‌ها هم سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.
بدین صورت با توجه به تقاضای کنونی کشور چین و منابعی که در اینده به ان نیاز دارد، منطقه و کل افریقا از نظر استراتژیک برای چین بسیار مهم بوده و می‌توانند منجر به سرمایه گذاری بیشتر برای افزایش زنجیره تامین انرژی خام و فرآوری شده، مواد معدنی، فلزات و محصولات کشاورزی شود.

مسائل امنیت غذایی و الزامات بسیار زیاد واردات مواد غذایی درچین می‌تواند جریان‌های تجاری و سرمایه گذاری بزرگی را در محصولات و تولیدات کشاورزی آفریقا ایجاد کند همچنین سیستم‌های مدیریت زیست محیطی و استراتژی‌های کاهش تغییرات آب و هوایی نیز تاثیر بسزایی در روند سرمایه گذاری از سوی چین را برخوردار است.

همچنین نکته دیگری که بسیار قابل توجه است تفاوت بین نیروی کار در افریقا و چین است. آفریقا دارای نیروی کار عظیم، جوان و کم‌هزینه‌ای دارد که خروجی بالقوه‌ای برای این کشور فراهم می‌کند، اما در مقابل نیروی کار چین هر روزه و به طور مدام در حال پیر شدن و گران‌تر شدن است.
سرمایه گذاری‌های تولیدی در آفریقا به طور فزاینده‌ای به عنوان پایگاه صادراتی برای صنایع‌ای که با زنجیره‌های ارزش چین ارتباط برقرار می‌کنند عمل می‌کند.
همچنین می‌توان گفت که این سرمایه گذاری به گونه‌ای بازار‌های هدف چین را نیز در بر می‌گیرد و سکوی پرتابی برای کالا‌هایی که بازار‌های اروپا و شمال را هدف قرار می‌دهند نیز خواهد شد و به بهترین حالت ممکن در این بازار‌ها عمل می‌کند.

چین و آفریقا


علاوه بر این، آفریقا دارای بازار‌های بالقوه در حال رشد سریعی برای طیف وسیعی از کالا‌های مصرفی و خدماتی است که در درازمدت منجر به یک پارچگی منطقه‌ای توسط طبقه متوسط شهری می‌شود.
تأثیر این عوامل ذکر شده با تمرکز مجدد چین بر «گردش دوگانه» به فراگیر شدن این موضوع بسیار کمک خواهد کرد.
این الگوی توسعه که به دنبال ایجاد توان بین تولید و مصرف داخلی است (گردش داخلی که به منظوره استراتژی برای کاهش وابستگی چین به بازار‌های خارج از کشور و فناوری در توسعه بلندمدت خود است و به معنی دیگر استراتژی جهت‌دهی مجدد اقتصاد چین با اولویت‌بندی مصرف داخلی) و در عین حال باز ماندن برای تجارت و سرمایه‌گذاری (گردش بین المللی).
چین قصد دارد تا آنجا که ممکن است در زمینه تولید به خود متکی شود به ویژه در زمینه فناوری پیشرفته در این بین چین به تنگنا‌های لجستیکی که اهمیت بسیاری در کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی دارد، توجه بسیار کرده و با ایجاد زنجیره تامین ایمن‌تر برای مواد ضروری از همسویی نزدیک شرکای تجاری خود بهره بسیاری می‌برد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار

التهاب در ایستگاه‌های پرستاری؛ از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری

قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار ماندنی شد

فیلم/ تعریف و تمجید امیرعلی نبویان از رائفی پور

پدرخوانده در چالوس دستگیر شد

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول

پشت پرده برکناری شبانه خطیر از مدیرعاملی استقلال

استوری یک استقلالی پس از برکناری خطیر + عکس

فیلم/ کنایه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی

پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید+ عکس

تیپ عجیب و غریب دیوید بکام+ عکس

فیلم/ دیدار عاشقانه الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

علت عدم حضور بهرام افشاری در پایتخت ۷ فاش شد

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت

اینفوگرافی/ این تصویر هر جوانی را از ازدواج پشیمان می‌کند

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟

نگهداری این خودروها جرم است

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

آخرین قیمت خودرو +جدول

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به این دلیل چیپس نخورید

فیلم/ سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه فوتبال ۳۶۰

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟

فیلم/ سوتی بزرگ مجری خانم روی آنتن زنده صداوسیما

نرخ رسمی ۲۴ ارز افزایش یافت