تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

معرفی جنگنده J-۱۶ چین

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های جنگنده چند منظوره J-۱۶ چین خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: J-۱۶ یک جنگنده تهاجمی چندمنظوره دو موتوره چینی با صندلی پشت سر هم در همه شرایط آب و هوایی است. این جنگنده از جنگنده برتری هوایی است. این جنگنده یک نسخه پیشرفته‌تر با قابلیت حمله زمینی از جنگنده J-۱۱ است. این هواپیما از نظر قابلیت‌ها به طور کلی شبیه به F-۱۵E آمریکایی است.

توسعه جنگنده J-۱۶

تولید J-۱۶ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. این هواپیما از سال ۲۰۱۳ در نیروی هوایی ارتش خلق چین در خدمت بوده است. ارتش چین که به دنبال یک هواپیمای چندمنظوره تهاجمی-دفاعی بود از JH-۷ به عنوان هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی خود استفاده می‌کرد. با این حال، JH-۷ موشک‌های هوا به هوای هدایت شونده راداری نداشت و همین امر آن را در برابر سایر جنگنده‌های رایج در منطقه مانند F-۱۶ آسیب پذیر می‌کرد. همیین مسئله باعث شد تا چین به دنبال یک هواپیما با قابلیت‌های چند منظوره باشد.   در سال ۲۰۱۲ چین در ۷۶ جنگنده Su-۳۰MKK برای نیروی هوایی ارتش  و ۲۴ فروند جنگنده Su-۳۰MK۲ برای نیروی دریایی از روسیه خریداری کرد.

J-۱۶ محصول شرکت هواپیماسازی شنیانگ است. طراحی آن بر اساس J-۱۱BS (نسخه آموزشی رزمی دو سرنشین از J-۱۱) و Su-۳۰MKK روسیه است. J-۱۶ سیستم‌های اویونیک را بهبود بخشیده است و از موتور‌های چینی WS-۱۰B استفاده می‌کند. تولید J-۱۶ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳ اولین J-۱۶ به خدمت نیروی هوایی ارتش خلق چین معرفی شد.

جنگ الکترونیک جنگنده J-۱۶

این هواپیما دارای رادار مدرن آرایه الکترونیکی اسکن شده فعال، جستجو و ردیابی فروسرخ و سیستم‌های جدید اقدامات متقابل الکترونیکی است که به صورت بومی طراحی و توسعه یافته است.


بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده میتسوبیشی اف-۳ ژاپن


طراحی آیرودینامیکی J-۱۶ باعث مانور پذیری بیشتر این جنگنده و پنهان کاری آن می‌شود. همچنین رنگ آمیزی استتار شده جت باعث می‌شود هواپیما با آسمان و دریا ترکیب شود. این امر تشخیص جنگنده با چشم غیر مسلح را دشوارتر می‌کند.

اگرچه J-۲۰ جت جنگنده پیشرفته‌تر چین است، نیروی هوایی خلق چین همچنان به J-۱۶ نیاز دارد، زیرا این دو نوع جت جنگنده می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. J-۲۰ می‌تواند از قابلیت پنهان کاری خود برای نابودی تأسیسات ضد هوایی متخاصم و کسب برتری هوایی در ابتدا استفاده کند، اما نمی‌تواند به اندازه J-۱۶ سلاح حمل کند، زیرا J-۲۰ سلاح‌های خود را در جایگاه‌های کوچکتری مخفی می‌کند تا از قابلیت پنهان کاری اطمینان حاصل کند.  

از کامپوزیت‌ها در کل ساخت هواپیما برای ارتقای قدرت با اقدامات کاهش وزن استفاده می‌شود. J-۱۶ برد طولانی ۳۰۰۰ کیلومتر دارد و می‌تواند در هوا سوخت گیری شود.

تسلیحات جنگنده J-۱۶

این جنگنده مجهز به توپ ۳۰ میلی متری GSh-۳۰-۱ داخلی با ۱۵۰ گلوله است. J-۱۶ دارای ۱۲ نقطه سخت زیر بال است و می‌تواند تا ۸۰۰۰ کیلوگرم مهمات از جمله موشک‌های هوا به هوا (۸ در PL-۱۲ میان برد و ۴ در PL-۹ کوتاه برد)، موشک‌های ضد کشتی و ضد تشعشع، موشک‌های کروز، سقوط آزاد، بمب‌ها و راکت‌های هدایت شونده ماهواره‌ای و لیزری را حمل کند.

در سال ۲۰۱۸ یک J-۱۶ مجهز به موشک‌های جدیدتر PL-۱۰ کوتاه برد و PL-۱۵ هوا به هوا شد. PL-۱۵ یک موشک هوا به هوا بلند با هدایت رادار فعال با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر و سرعت ۴ ماخ (۴۹۳۹ کیلومتر در ساعت) است. اکثر انواع تسلیحات هوا به سطح چین که در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی خلق چین هستند، می‌توانند بر روی J-۱۶ نصب شوند.

انواع جنگنده J-۱۶

J-۱۶D یک نوع هواپیمای جنگ الکترونیکی است که با غلاف تجهیزات نوک بال و سایر تجهیزات افزودنی آن مورد توجه قرار گرفته است. این نسخه دارای رادوم کوتاه تری است و همچنین فاقد تفنگ داخلی ۳۰ میلی متری و IRST می‌باشد. J-۱۶D اولین پرواز خود را در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ به پایان رساند. این هواپیما تقریباً شبیه هواپیمای آمریکایی EA-۱۸G گرولر است.

مشخصات فنی کلی J-۱۶

ساخت: چین
ورود به خدمت: ۲۰۱۳
خدمه: ۲

ابعاد و وزن
طول: ۲۱.۹ متر
طول بال: ۱۴.۷ متر
ارتفاع: ۶.۳۶ متر
وزن (خالی): ۱۷.۷ تن
وزن (حداکثر برخاستن): ۳۵ تن

موتور‌ها و عملکرد
موتور: ۲ موتور توربوفن WS-۱۰B
کشش (خشک / با پس سوز): ۲ در ۹۶ / ۱۴۵ کیلو نیوتن
حداکثر سرعت: ۲۹۶۳ کیلومتر در ساعت
برد عملیاتی: ۳۰۰۰ کیلومتر

تسلیحات
توپ ۱ در ۳۰ میلی متری (۱۵۰ گلوله)
موشک‌های PL-۹، PL-۱۰، PL-۱۲، PL-۱۵ موشک‌های هوا به هوا، انواع موشک‌های ضد کشتی و ضد تشعشع و کروز
بمب‌های سقوط آزاد، بمب‌های هدایت لیزری و ماهواره‌ای

ارسال نظر