تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

کوچکترین کشورهای جهان در کدام نقطه جغرافیایی قرار دارند؟

برخی از جذاب‌ترین مکان‌های جهان، مکان‌هایی هستند که کوچک‌ترین مناطق جغرافیایی را دارند. ممکن است این سوال پیش بیاید که زندگی در یک کشور کوچک چه مزایا و معایبی دارد؟ از ایالت-شهرهای جذاب گرفته تا ایالت‌های جزیره‌ای دورافتاده، این کشورها با وجود کوچک بودن از نظر مساحت، فاکتورهای زیادی برای ارائه دارند.

اقتصاد۲۴-کشور‌های با جمعیت کم، اغلب از مزایای خاصی از جمله دولت‌های انعطاف‌پذیرتر، رویه‌های تصمیم‌گیری مؤثرتر و جوامع فشرده‌تر بهره می‌برند. آن‌ها همچنین می‌توانند از مشاغل تخصصی، جاذبه‌های گردشگری و منحصربه‌فرد بودن فرهنگی سود ببرند.

بسیاری از کشور‌های کوچک نقش فعالی در رویداد‌های بین‌المللی ایفا می‌کنند. آن‌ها این نقش‌ها را از طریق معاملات تجاری، دیپلماسی و مشارکت در سازمان‌هایی مانند سازمان ملل انجام می‌دهند. برخی از کشور‌های کوچک نیز به‌رغم اندازه کوچکشان در زمینه‌هایی مانند نوآوری، بانکداری یا گردشگری سرآمد هستند.

آن‌طور که اکونومی‌میدل‌ایست گزارش کرده، چالش‌هایی که کشور‌های کوچک ممکن است با آن مواجه شوند شامل کمبود منابع و آسیب‌پذیری در برابر تأثیرات خارجی است. آن‌ها همچنین ممکن است مجبور شوند از نظر مالی به کشور‌های توسعه‌یافته‌تر تکیه کنند. اندازه کوچک آن‌ها همچنین ممکن است چالش‌های لجستیکی و زیرساختی را ایجاد کند.

با وجود وسعت کوچک‌ترین کشور‌های جهان، آن‌ها اهمیت خاص خود را دارند. در این گزارش «تجارت‌نیوز» به برخی از کوچک‌ترین کشور‌های جهان از نظر مساحت، طبق آمار Statista نگاهی داشته است.

واتیکان

مساحت: ۰.۴۹ کیلومتر مربع

واتیکان که در وسط شهر رم واقع شده است، علاوه بر کوچک‌ترین کشور جهان، به عنوان مرکز اداری و معنوی کلیسای کاتولیک رومی نیز عمل می‌کند. این ایالت-شهر کوچک که مکان‌های معروفی مانند کلیسای سیستین و کلیسای سنت پیتر را در خود جای داده است، از نظر اهمیت مذهبی، هنر و معماری غنی است.

واتیکان دارای سیستم تلفن، اداره پست، باغ‌های گوناگون، رصدخانه نجومی، ایستگاه رادیویی، سیستم بانکی و داروخانه و همچنین گروهی از گارد‌های سوئیسی است که از سال ۱۵۰۶ مسئولیت ایمنی شخصی پاپ را بر عهده دارند

موناکو

مساحت: ۲.۰۲ کیلومتر مربع

موناکو یک شهر ریویرای فرانسه (کوت دازور) است که به خاطر شکوه، زرق‌وبرق و ثروتش شناخته شده است. این شهر کوچک به دلیل صنعت پرجنب‌وجوش کازینو، پیست جایزه بزرگ و خط ساحلی خیره‌کننده مدیترانه، زمین بازی افراد ثروتمند و مشهور است. شواهدی از سکونت‌گاه‌های عصر حجر در موناکو در موزه مردم‌شناسی ماقبل تاریخ سلطنتی آن نگهداری می‌شود.

نائورو

مساحت: ۲۱ کیلومتر مربع

جمهوری جزیره دورافتاده نائورو در اقیانوس آرام مرکزی واقع شده است و در سطح جهانی به خاطر حیات دریایی متنوع و مناظر زیبای استوایی شناخته شده است. این جزیره قبلاً یک مرکز شلوغ برای استخراج فسفات بود، اما اکنون فرصتی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا زیبایی‌های طبیعی ناب را ببینند؛ از صخره‌های مرجانی گرفته تا سواحل احاطه‌شده توسط نخل‌های سرسبز.

تووالو

مساحت: ۲۶ کیلومتر مربع

تووالو که از ۹ جزیره مرجانی ساخته شده، بهشتی منزوی با سواحل بکر، اقیانوس‌های درخشان و حیات دریایی متنوع و پرجنب‌وجوش است. حتی با وجود مشکلات زیست محیطی مانند افزایش سطح دریا، این کشور در اقیانوس آرام جنوبی پناهگاهی برای گردشگران بوم‌گردی است. تووالوایی‌ها پلی‌نزیایی هستند و زبان آن‌ها تووالوایی، ارتباط نزدیکی با ساموایی دارد.

سن مارینو

مساحت: ۶۱ کیلومتر مربع

سن مارینو که در قلب کوه‌های آپنین قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های مستقل جهان است که از قرن چهارم میلادی وجود داشته است. این ریزایالت جذاب که توسط ایتالیا احاطه شده، به دلیل معماری قرون وسطایی، چشم‌انداز‌های وسیع و تاریخ فرهنگی غنی خود مشهور است.


بیشتر بخوانید:رشد اقتصادی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟


آب‌وهوای آن معتدل و حداکثر دما در تابستان حدود ۲۶ درجه سانتیگراد و در زمستان حداکثر حدود ۷- درجه سانتیگراد است. میزان بارندگی سالانه بین ۲۲ اینچ تا ۳۲ اینچ است.

لیختن اشتاین

مساحت: ۱۶۰ کیلومتر مربع

لیختن اشتاین سرزمین کوچک و ثروتمندی است که بین سوئیس و اتریش قرار گرفته است. این شهر به دلیل مناظر زیبای آلپ، جوامع دلپذیر و نرخ پایین مالیات به طور گسترده شناخته شده است. اقتصاد آن در حال رونق است و با وجود اندازه کوچکش از استاندارد‌های عالی زندگی برخوردار است. لیختن اشتاین منابع طبیعی با ارزش تجاری ندارد و تقریباً تمام مواد خام از جمله چوب را باید وارد کند. تمام مناطق جنگلی سرزمین برای حفظ اکولوژی دامنه‌های کوه و محافظت در برابر فرسایش، محافظت‌شده هستند. هیچ صنعت سنگینی در این منطقه وجود ندارد، اما تولیدی‌های کوچک در سرتاسر منطقه گسترش یافته‌اند.

جزایر مارشال

مساحت: ۱۸۱ کیلومتر مربع

جزایر مارشال، بهشت ​​استوایی با سواحلی با حاشیه نخل، تالاب‌های فیروزه‌ای و بقایای جنگ جهانی دوم، بر روی اقیانوس آرام پراکنده شده‌اند. این کشور جزیره‌ای، غنی از فرهنگ و تاریخ، بینشی از زندگی سنتی میکرونزی ارائه می‌دهد. آب‌وهوای آن گرمسیری و میانگین دمای سالانه جزایر، ۲۸ درجه سانتی گراد است. میزان بارندگی سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ اینچ (۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر) در شمال تا ۱۶۰ اینچ در جزایر مرجانی جنوبی متغیر است. مرطوب‌ترین ماه‌های آن اکتبر و نوامبر هستند.

سنت کیتس و نویس

مساحت: ۲۶۱ کیلومتر مربع

دو جزیره گرمسیری، سنت کیتس و نویس، در دریای کارائیب واقع شده‌اند و به خاطر سواحل زیبا، جنگل‌های سرسبز و تاریخ غنی استعماری معروف هستند. در حال و هوای آرام دریای کارائیب، بازدیدکنندگان می‌توانند در دهکده‌های زیبای استعماری پرسه بزنند، به قله‌های آتشفشانی سفر کنند یا به ورزش‌های آبی بپردازند.

مالدیو

مساحت: ۳۰۰ کیلومتر مربع

مالدیو، بهشت ​​گرمسیری که از بیش از ۱۰۰۰ جزیره مرجانی ساخته شده، در اقیانوس هند واقع شده است. این یک مکان محبوب برای ماه عسل، غواصان و هرکسی است که به دنبال یک مکان پر از آفتاب است و همچنین به دلیل خانه‌های ییلاقی متمایز روی آب، صخره‌های مرجانی و تالاب‌های بکرش پرطرفدار است

مالتا

مساحت: ۳۱۶ کیلومتر مربع

مالتا مجمع الجزایری در دریای مدیترانه است که تاریخ و میراثی هزار ساله دارد. این کشور جزیره‌ای، تلفیق شگفت‌انگیزی از تاریخ، سنت و زیبایی طبیعی، از معابد باستانی و دیوار‌های قرون وسطایی تا کاخ‌های باروک و غار‌های آبی را کنار هم آورده است. فرهنگ کاتولیک رومی تأثیر عمده‌ای بر فرهنگ مالت دارد. سنت‌های مختلفی پیرامون جشن‌های مذهبی، به‌ویژه جشن‌هایی که به مقدسین حامی شهر‌ها و روستا‌ها احترام می‌گذارند، پرورش و تکامل یافته‌اند.

شاید خالی از لطف نباشد، برای درک بهتر مقیاس‌های گفته شده، این نکته مد نظر قرار گیرد که در حالی مساحت کوچکترین کشور‌های جهان از ۰.۴۹ کیلومتر تا ۳۱۶ کیلومتر است که شهر تهران به تنهایی ۷۳۰ کیلومتر و استان تهران حدود ۱۳ هزار کیلومتر وسعت دارد!

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر