تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که بسیاری از ایرانی‌ها علاقه دارند به آن‌جا مهاجرت کنند، اما این کار با پیچیدگی‌هایی روبروست. از این‌رو در این مطلب سعی کردیم شما را با راه‌های مهاجرت به این کشور محبوب آشنا کنیم.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: مهاجرت به کانادا یکی از گزینه‌های محبوب برای بسیاری از افراد در سراسر جهان است. کانادا گزینه‌های متعددی برای مهاجرت ارائه می‌دهد که بسته به مهارت‌ها، تجربیات، وضعیت مالی و اهداف شخصی، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای اطمینان از انتخاب درست و موفقیت در فرآیند مهاجرت، مشورت با یک مشاور مهاجرتی معتبر و آشنایی کامل با شرایط و الزامات هر برنامه توصیه می‌شود. در زیر به بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا اشاره می‌کنیم:

۱. ویزای کاری کانادا

برای کار در کانادا می‌توانید از دو روش اصلی اقدام کنید: ویزای کاری و مهاجرت نیروی کار ماهر.

روش اقدام از طریق ویزای کاری کانادا به این صورت است که شما از یک کارفرمای کانادایی، جاب آفر یا پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنید و بواسطه آن ویزای کار موقت دریافت می‌کنید و می‌توانید پس از مدتی برای اقامت دائم درخواست دهید. اما در روش مهاجرت نیروی کار ماهر، شما از طریق برنامه‌های اسکیل ورکر که بر اساس فاکتور‌های مختلف مثل سن، تحصیلات، زبان، سابقه کاری و… به شما امتیاز می‌دهند، مستقیماً اقامت کاری دائم را دریافت خواهید کرد.

برنامه ورود سریع یکی از محبوب‌ترین و سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا برای کارگران ماهر است. این برنامه شامل سه دسته‌بندی اصلی است:

*برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program - FSWP)

*برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program - FSTP)

*برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class - CEC)

۲. برنامه نامزدی استانی کانادا یا PNP

استان‌های کانادا، هرساله بسته به نیاز خود (رونق اقتصادی یا جبران کمبود نیروی کار) برنامه‌های مهاجرتی‌شان را معرفی می‌کنند. این برنامه‌ها در ۴ دسته جذب دانشجو، سرمایه‌گذار، نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، طبقه‌بندی می‌شوند. از طریق این برنامه‌ها، امکان کار و زندگی در کانادا را خواهید داشت. اگر از طریق اکسپرس انتری اقدام کنید، ۶۰۰ امتیاز اضافه (تضمینی برای تایید درخواست) دریافت می‌کنید و در کمتر از ۶ ماه اقامت کانادا را خواهید گرفت. در این روش بیش از ۸۰ برنامه مهاجرتی وجود دارد که با توجه به شرایط‌تان حق انتخاب متنوعی خواهید داشت. هر استان معیار‌های خاص خود را دارد و ممکن است نیاز‌های شغلی و اقتصادی متفاوتی داشته باشد.

۳. مهاجرت به کانادا عنوان سرمایه‌گذار یا کارآفرین

کانادا برنامه‌های مهاجرتی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دارد که می‌توانند در اقتصاد کانادا سرمایه‌گذاری کنند. این برنامه‌ها شامل برنامه‌های سرمایه‌گذاری کبک (Quebec Investor Program) و برنامه‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی استانی می‌شوند. ویزای استارتاپ کانادا، ویژه افرادی است که ایده مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا دارند و می‌توانند به‌همراه خانواده یا شرکای خود، اقامت دائم بگیرند. برای اخذ اقامت استارتاپی، باید حداقل ۱۳۷۵۷ دلار کانادا (برای یک نفر) تمکن مالی داشته باشید. ابتدا باید یک ایده استارتاپی ارائه دهید و پس از آن یک بیزینس پلن قوی بنویسید که بتوانید به‌واسطه آن، نظر یکی از سازمان‌های حمایت کننده کانادایی را جلب کنید.

 ۴. مهاجرت خانوادگی به کانادا

اگر شما یک اقامت دائم یا شهروند کانادا هستید، می‌توانید اعضای خانواده خود را برای مهاجرت به کانادا اسپانسر کنید. این شامل همسر، والدین، فرزندان وابسته و برخی دیگر از اعضای خانواده می‌شود و می‌تواند شما را حمایت مالی کند، این روش بهترین و سریع‌ترین راه اخذ اقامت دائم کانادا است. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

•    در این روش نیازی به مدرک زبان ندارید.

•    نیازی به ارائه تمکن مالی نیست.

•    نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نیست.

•    لازم نیست حتماً در کانادا کار کنید، اما اجازه کار در کانادا را دارید.

•    بعد از ۳ سال می‌توانید اقامت دائم کانادا را بگیرید.

۵. مهاجرت به کانادا با برنامه‌های تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا، اهداف بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است که دوست دارند تحصیلات خود را در یک کشور پیشرفته و مدرن دنبال کنند. کانادا مزایای متنوع و باکیفیتی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. اگر به‌فکر تحصیل در کانادا هستید، باید اطلاعات مفیدی را درباره این موضوع داشته باشید. این اطلاعات شامل شرایط تحصیل در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا، شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا، نحوه دریافت ویزای تحصیلی، هزینه تحصیل، شرایط سنی تحصیلات در کانادا، شرایط کار پس از تحصیل، اقامت پس از تحصیل، ریجکتی ویزای تحصیلی، نحوه دریافت ویزای همراه و بسیاری موارد دیگر است که برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

۶. مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج بفردی در کانادا اسپانسر می‌شود و فردی که متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق همسر خویش است، باید شرایط خاصی دارا باشند. طرفین باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد و اسپانسر باید مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد. اسپانسر همچنین باید اثبات نماید که می‌تواند هزینه‌های زندگی همسر خود را تامین نماید. ازدواج باید حقیقی باشد و ازدواج صوری و با هدف گرفتن اقامت کانادا، از طرف دولت جرم شناخته می‌شود و عواقب جزایی برای طرفین در پی خواهد داشت؛ بنابراین زوجین باید بتوانند اثبات نمایند که ازدواج آن‌ها حقیقی است. به دلیل پیچیدگی اخذ ویزا از این طریق، اکیداً به شما پیشنهاد می‌شود که کلیه اقدامات پرونده خود را زیر نظر وکلای بین المللی انجام دهید. پروسه این امر حداقل ۶ ماه به طول خواهد انجامید. در این روش، در ابتدا به فرد خارجی سکونت موقت کانادا اعطا می‌شود و پس از ۳ سال در صورتی که ازدواج پابرجا باشد شخص می‌تواند برای اخذ تابعیت و پاسپورت کانادا اقدام نماید. طرفین همچنین باید در این ۳ سال در یک منزل مشترک سکونت داشته باشند و حقیقی بودن ازدواج آن‌ها اثبات شود. 

۷. مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

کشور‌های جهان در بحث اعطای تابعیت از طریق تولد از دو سیستم خاک و خون تبعیت می‌کنند. کشور‌های تابع اصل خون تنها به فرزندانی که یکی از والدینشان تابعیت آن کشور را داشته باشد، تابعیت اعطا می‌کنند، ولی کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا و برزیل به تمامی کودکان متولد شده در خاک این کشور تابعیت اعطا می‌کنند. البته باید در نظر داشت تابعیت کانادا تنها به کودک متولد شده تعلق می‌گیرد و به والدین اعطا نمی‌شود و پدر و مادر باید برای مهاجرت خود، روش دیگری برگزینند. طبق قانون کانادا، اگر کودکی در کشتی‌های کانادایی و هواپیما‌هایی که در این کشور رفت آمد می‌کنند هم متولد شود، شهروند کانادا به حساب می‌آید و حقوق شهروندی را برای او عرضه می‌کنند.

۸. مهاجرت به کانادا برای افراد خاص

شرایط اقامت در کانادا برای افرادی که دارای شرایط ویژه‌ای نسبت به عموم هستند، ایجاد شده است. از این افراد خاص می‌توان به هنرمندان و ورزشکاران اشاره کرد. باید دانست که تنها ورزشکار یا هنرمند بودن نمی‌تواند منجر به اخذ اقامت کانادا شود و این افراد باید دارای شرایط لازم باشند. در ادامه توضیحات بیشتری در این باب ارائه می‌شود.

مهاجرت هنرمندان به کانادا: کشور کانادا از جمله کشور‌هایی است که برای هنرمندان امکان مهاجرت را فراهم کرده است. هنرمندانی که حداقل ۲ سال از ۵ سال دارای سابقه کار هنری مانند بازیگری، نویسندگی، طراحی، موسیقی و… باشند، می‌توانند از طریق ویزای خود اشتغالی کانادا به این کشور مهاجرت نمایند. متقاضیان برای دریافت ویزای هنرمندان کانادا باید در سیستم امتیاز بندی، امتیاز لازم را کسب نمایند. در این سیستم فاکتور‌هایی از جمله سن، سابقه کار، زبان، تحصیلات و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. هنرمندان باید برای بررسی شرایطشان در این سیستم از ۱۰۰ امتیاز، امتیاز ۳۵ را کسب نمایند. هنرمندانی که دارای امتیاز بالا باشند از این کشور دعوتنامه دریافت می‌کند و می‌تواند ویزای هنرمندان کانادا و پس از آن اقامت دائم کانادا را از کسب نمایند.

مهاجرت ورزشکاران به کانادا: افراد ورزشکاری که در این حرفه شناخته شده هستند، برای اقامت کانادا می‌توانند از حرفه ورزشی خود اقدام کنند. مهاجرت ورزشکاران به کانادا به دو شکل اخذ ویزای کار یا خود اشتغالی امکان پذیر است. برای دریافت ویزای کار فرد باید از باشگاه یا مکان ورزشی متناسب با رشته خود دعوتنامه کاری داشته باشد. در روش خود اشتغالی مانند خود اشتغالی هنرمندان فرد باید امتیاز لازم را کسب و ثابت کند ورزشکار شاخصی است.

ارسال نظر