تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی یوروفایتر تایفون

در این مطلب به معرفی جنگنده چند منظوره یوروفایتر تایفون خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: در ژوئن ۱۹۸۶ کنسرسیوم یوروفایتر توسط آلمان، ایتالیا، بریتانیا و بعداً اسپانیا تشکیل شد تا یک هواپیمای جنگی چند منظوره جدید را توسعه دهد. قرار بود این جنگنده به عنوان یک رهگیر فراتر از برد بصری با قابلیت حمله زمینی ثانویه بهینه شود.

کنسرسیوم‌های دیگری برای توسعه موتور EJ۲۰۰، رادار چند حالته ECR۹۰، رادار جستجو و ردیابی فروسرخ و زیرسیستم کمک‌های دفاعی پیشرفته تشکیل شده اند. زیرسیستم کمک‌های دفاعی پیشرفته شامل یک بسته یکپارچه از رویکرد موشکی، عناصر هشدار دهنده لیزری و راداری به همراه تجهیزات متقابل الکترونیک نصب‌شده در نوک بال بود.

همچنین قرار شد تا پیکربندی دلتا کانارد ناپایدار، سیستم کنترل دیجیتال فعال هدایت پرواز برقی یا پرواز با سیم، کابین خلبان HOTAS و سیستم‌های اویونیک بسیار پیچیده که حتی شامل ورودی فرمان صوتی مستقیم نیز بهبود یابد.

تاریخچه توسعه یوروفایتر تایفون

قرارداد اولیه ۱۹۸۸ ساخت هشت نمونه اولیه (که در همه کشور‌های شریک ساخته شد) را پوشش داد. بودجه به تناسب مشارکت‌های مختلف صنعتی ملی بر اساس الزامات ملی مربوطه تقسیم شد. دو نمونه اولیه یوروفایتر ۲۰۰۰ که به ترتیب در آلمان و بریتانیا با نام‌های DA.۱ و DA.۲ تکمیل شدند، اولین پرواز خود را در ۲۷ مارس و ۶ آوریل ۱۹۹۴ انجام دادند.

شش نمونه اولیه دیگر (شامل یک جفت دو نمونه دیگر) دنبال شدند. در سال ۱۹۹۸ یوروفایتر ۲۰۰۰ نام تایفون را دریافت کرد. اولین هواپیمای تولیدی در نیمه دوم سال ۲۰۰۱ عرضه شد.

تحویل و صادرات یوروفایتر تایفون

الزامات ملی در نهایت در سال ۲۰۰۰ به عنوان حداکثر ۲۹۷ برای بریتانیا، ۱۸۰ برای آلمان، ۱۳۰ برای ایتالیا و ۱۰۳ برای اسپانیا تعیین شد. اگرچه تعداد تدارکات در نهایت به دلیل محدودیت بودجه و عدم تهدید کاهش یافت. بریتانیا ۱۶۰ هواپیما به دست آورد. همه این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۱۹ تحویل داده شدند که برای آلمان شامل ۱۴۳ هواپیما، ایتالیا ۹۶ هواپیما، اسپانیا ۷۳ فروند بود.

همچنین این جنگنده چند منظوره به اتریش (۱۵ فروند)، عمان (۱۲ فروند) و عربستان سعودی (۷۲ فروند) صادر شده است. از دیگر کشور‌های  خاورمیانه نیز کویت ۲۸ فروند و قطر ۲۴ فروند از این جنگنده‌ها را سفارش دادند.

موتور یوروفایتر تایفون

این جنگنده از دو موتور توربوفن  Eurojet EJ۲۰۰ بهره می‌برد که حداکثر سرعت ۲، ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت را به آن می‌دهد.

تسلیحات یوروفایتر تایفون

این جنگنده مجهز به ۱ توپ  ۲۷ میلی متر Mauser BK۲۷ و موشک‌های AIM-۱۲۰B AMRAAM یا Meteor FMRAAM، موشک‌های هوا به هوای ASRAAM یا IRIS-T، موشک‌های ضد رادار ALARM، موشک‌های ضد کشتی پنگوئن، موشک‌های ضد زره بریمستون و بمب‌های هدایت شونده لیزری Bombs Paveway III است.

رقابت با همتایان خارجی

ادعا می‌شود که تایفون به اندازه نصف جنگنده اف-۲۲ رپتور آمریکایی کارآمد است. این یک تخمین تقریبی است، اما به نظر می‌رسد که تایفون نسبت به F-۱۵ ایگل، رافال فرانسوی، گونه‌های تکامل یافته روسی Su-۲۷، مانند Su-۳۵، و همچنین بسیاری از هواپیما‌های دیگر برتری دارد.

مشخصات فنی کلی یوروفایتر تایفون

نوع: جنگنده چندمنظوره
ساخت مشترک: آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا
ورود به خدمت: ۲۰۰۱
خدمه: ۱ نفر

ابعاد و وزن
طول: ۱۵.۹۶ متر
طول بال: ۱۰.۹۵ متر
ارتفاع: ۵.۲۸ متر
وزن (خالی): ۱۱ تن
وزن (حداکثر برخاستن): ۲۳ تن

موتور‌ها و عملکرد
موتور: ۲ موتور توربوفن Eurojet EJ۲۰۰ 
کشش (خشک / با پس سوز): ۶۰.۰۰ / ۹۰.۰۰ کیلو نیوتن
حداکثر سرعت: ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت
برد جنگی: ۱۳۹۰ کیلومتر

تسلیحات
توپ: ۱ توپ  ۲۷ میلی متر Mauser BK۲۷
موشک:  موشک‌های AIM-۱۲۰B AMRAAM یا Meteor FMRAAM، موشک‌های هوا به هوای ASRAAM یا IRIS-T، موشک‌های ضد رادار ALARM، موشک‌های ضد کشتی پنگوئن، موشک‌های ضد زره بریمستون، بمب‌های هدایت شونده لیزری Bombs Paveway III

ارسال نظر