تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

سریلانکا «۵۵ میلیون دلار» از بدهی خود به ایران را با چای تسویه کرد

سریلانکا از پرداخت بخش دیگری از بدهی خود به ایران بابت واردات نفت خام، از طریق صادرات چای خبر داد. رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا رقم بازپرداختی به ایران را ۵۵ میلیون دلار عنوان کرده است.

اقتصاد۲۴-سریلانکا از پرداخت بخش دیگری از بدهی خود به ایران بابت واردات نفت خام، از طریق صادرات چای خبر داد.

رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا رقم بازپرداختی به ایران را ۵۵ میلیون دلار عنوان کرده است.

این رقم بخشی از بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری سریلانکا بابت واردات نفت از ایران است که اسفند پارسال نیز ۲۰ میلیون دلار آن در قالب صادرات چای، تسویه شده بود.

وزارت کشاورزی سریلانکا این تبادل را در راستای امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دولت‌های دو کشور عنوان کرده که بر اساس بیانیه این وزارتخانه، با شیوه‌ای «خلاقانه» پرداخت بدهی سریلانکا به ایران را ممکن کرده است.

در این بیانیه آمده که تحریم‌های اتحادیه اروپا، همه‌گیری کووید ۱۹ و سقوط سهمگین ورود گردشگران به سریلانکا پس از حملات تروریستی عید پاک سال ۲۰۱۹ در این کشور که ۲۰۰ کشته بر جا گذاشت، تاثیر شدیدی بر اقتصاد سریلانکا گذاشته و ذخیره دلار برای بازپرداخت بدهی این کشور به ایران را با مشکل مواجه کرده بود.

نیراج دی مِل، رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا، اعلام کرد که حدود ۶۰ میلیون دلار از این بدهی تا امروز بازپرداخت شده است.

او در عین حال از سه برابر شدن میزان صادرات چای سریلانکا به ایران بر اساس یک تقاهم‌نامه با ایران خبر داده است.

به گفته این مقام رسمی، در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴، نزدیک به پنج میلیون کیلوگرم چای به ایران صادر شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال تنها یک میلیون و ۸۵۰ هزار کیلوگرم بوده است.

این تفاهم‌نامه نه تنها به موضوع پرداخت بدهی سریلانکا به ایران کمک کرده، بلکه موجب تقویت روابط تجاری دو کشور نیز شده است.

قرارداد مبادله چای در برابر نفت در دسامبر ۲۰۲۱ میان دو کشور امضا شد، اما صادرات چای به ایران به‌دلیل بحران اقتصادی سریلانکا به تعویق افتاد.

این بحران اقتصادی موجب شد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور وقت سریلانکا، در ژوئیه ۲۰۲۲ از مقام خود کناره‌گیری کند.

به گفته مقام‌های سریلانکایی، مبادله چای در برابر نفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند، زیرا چای یک محصول غذایی است و این تبادل، بانک‌های ایرانی تحریم‌شده را درگیر خود نمی‌کند.

ارسال نظر