تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۹ تير ۱۴۰۳

دیوان بین‌المللی دادگستری اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل را «غیرقانونی» خواند

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل است در یک حکم تاریخی اعلام کرد که اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل خلاف قوانین بین‌المللی است. دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید که اسرائیل باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن، بیت‌المقدس شرقی و غزه را متوقف و به اشغال «غیرقانونی» خود در این مناطق پایان دهد.

اقتصاد۲۴:دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل است در یک حکم تاریخی اعلام کرد که اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل خلاف قوانین بین‌المللی است.

دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید که اسرائیل باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن، بیت‌المقدس شرقی و غزه را متوقف و به اشغال «غیرقانونی» خود در این مناطق پایان دهد.

حکم دادگاه که نظر مشورتی است و نظر قانونی الزام‌آور نیست، همچنان ارزش سیاسی مهمی دارد. این اولین بار است که دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغال ۵۷ ساله اراضی فلسطینی توسط اسرائیل قضاوت می‌کند.

دیوان بین المللی دادگستری بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل سال‌جاری میلادی تشکیل شده بود این موضوع را بررسی کرد.

از دادگاه خواسته شده بود که به طور مشخص درباره سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل در قبال اراضی فلسطینی و وضعیت حقوقی اشغال این زمین‌ها نظرش را بیان کند.

تصمیم امروز قضات دادگاه لاهه می‌تواند برای اسرائیل به خاطر اشغال کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و غزه تبعاتی داشته باشد.

نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، با ارائه یافته‌های دادگاه گفت که «تداوم حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی غیرقانونی است.»

او گفت: «دولت اسرائیل موظف است که در اسرع وقت به حضور غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد.»

دادگاه همچنین اعلام کرد که اسرائیل باید تمامی شهرک‌نشینان خود را از این مناطق خارج کند و بابت خسارت ناشی از اشغال به فلسطینی‌ها غرامت بپردازد.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی حدود ۱۶۰ شهرک مسکونی برای حدود ۷۰۰ هزار یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی ساخته است. دادگاه می‌گوید که ساخت این شهرک‌ها غیرقانونی است.

اسرائیل بار‌ها ناسازگاری شهرک‌ها با قوانین بین‌المللی را زیر سوال برده است.

ارسال نظر