تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

دود بیمارستان‌های فرسوده در چشم بیماران

روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه وقوع یک آتش‌سوزی در بیمارستان شریعتی تهران دوباره آژیر خطر مراکز درمانی و بیمارستانی ناایمن را به صدا درآورد! این حادثه در حالی رخ می‌دهد که هنوز مدت زیادی ازآتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت و مرگ ۹ نفر از بیماران بستری در این بیمارستان نمی‌گذرد.

اقتصاد۲۴-سال ۱۴۰۱ امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت درباره وضعیت فرسودگی بیمارستان‌ها اعلام کرد در دهه ۸۰ ارزیابی لرزه‌ای بیمارستان‌های کشور در دستورکار قرار گرفت و نتایج آن نشان دادکه حدود۷۰درصد ساختمان‌های درمانی یا همان بیمارستان فرسوده است. این میزان در تهران به‌دلیل قدمت بیمارستان‌ها بیش از ۸۰درصد بوده است. نتایج همچنین نشان داد بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های فرسوده امکان مقاوم‌سازی نداشته و به عبارتی مقاوم‌سازی آن‌ها توجیه‌پذیر نیست.

تجربه‌هایی که عبرت نمی‌شو‌د

حوادثی نظیر پلاسکو، متروپل، بیمارستان گاندی، انفجار سیلندرگاز درکلینیک سینا اطهر در تیرماه ۱۳۹۹ با ۱۹ کشته و ۱۴ مصدوم و آتش‌سوزی در بیمارستان حضرت رسول (ص) در تیرماه ۱۴۰۱ تنهاچند مورد از تجربه‌های تلخ چند سال اخیر است که البته عبرت نشد. تعدد این‌گونه حوادث سبب شد تا سال گذشته دادستانی کل کشور نام ساختمان‌های ناایمن تهران که بخشی از آن بیمارستان‌ها بود را منتشر کند.

برهمین اساس بیمارستان‌های حضرت رسول‌اکرم (ص)، امام‌خمینی (ره)، طرفه، سینا، بوعلی، فیاض‌بخش و شهدای یافت‌آباد جزو بیمارستان‌های ناایمن اعلام شدند. اگرچه تاکنون بخشی از این مراکز ایمن‌سازی شده، اما به گفته قدرت‌ا... محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی علی‌رغم تلاش‌ها جهت نوسازی برخی از بافت‌های فرسوده، هنوز هزار مرکز درمانی یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد از مراکز تهران ناایمن است! در بررسی جزئیات این حوادث یک مسأله مشترک به چشم می‌خورد بی‌توجهی مسئولان این بیمارستان‌ها به هشدار‌های ایمن‌سازی است. در همین حادثه اخیر بیمارستان شریعتی اعلام شد علی‌رغم این‌که نام این بیمارستان در لیست بیمارستان‌های ناایمن تهران نبوده، اما به گفته ملکی، این مرکز درمانی پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص به مدیران آن اطلاع داده شده بود، ولی چندان مورد قرار نگرفت!

هشدار‌های تشریفاتی

ماجرای بی‌توجهی برخی مسئولان به هشدار‌های ایمن‌سازی مراکز درمانی و بیمارستانی ظاهرا ید طولایی دارد! سال گذشته که بیمارستان خصوصی گاندی تهران دچار حریق شد و نمای ظاهری آن در آتش سوخت و آن شب پراضطراب را برای همه رقم زد، پیش از آن پنج بار اخطار آتش نشانی دریافت کرده بود! بی‌توجهی به هشدار‌ها آن‌هم برای مرکزی که صفت «هتل بیمارستان» را یدک می‌کشد و به هر بهانه‌ای از بیماران پول دریافت می‌کند، نشان می‌دهد که ظاهرا این روز‌ها معضل بازسازی مراکز درمانی بیش از آن‌که مسائل مالی باشد، بی‌اثر شدن هشدار‌ها و عدم اراده انجام آن از سوی مسئولان است؛ موضوعی که احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با جام‌جم نیز در خصوص آن می‌گوید: «مشکلاتی که درحال‌حاضر در بیمارستان‌ها داریم، عمدتا از نوع ایمن‌سازی سازه‌ای نیست و به عدم رعایت HSE (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) بازمی‌گردد. این دسته از بیمارستان‌ها ضوابط را اجرا نمی‌کنند و عمده حوادث در آن‌ها نیز به این موضوع بازمی‌گردد.» حال سؤال این است مردم تا کی باید تاوان سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان به ضوابط را بدهند؟ راه‌حل این موضوع چیست؟

جای خالی مجازات نادیده‌گرفتن ایمنی

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «در بحث ایمن‌سازی بیمارستان‌ها یک ایمن‌سازی سازه‌ای وجود دارد که این مسأله عمدتا مربوط به بیمارستان‌های قدیمی است که اکنون نیاز به بازسازی دارند. برهمین اساس این بیمارستان‌ها باید تخریب و دوباره ساخته شوند.» وی می‌افزاید: «بیمارستان‌های فرسوده در بحث سازه عمدتا بیمارستان‌های دولتی است که در دهه ۵۰ یا ۶۰ ساخته شده‌است.»


بیشتر بخوانید:واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین


صادقی راه‌حل این موضوع را برخورد با مسئولان بی‌توجه و متخلف در زمینه ایمن‌سازی می‌داند و می‌گوید: «ایمن‌سازی دستورالعمل‌های زیادی دارد و برای هرکسی که آن را رعایت نمی‌کند باید مجازات سنگینی در نظر گرفته شود تا بازدارندگی داشته باشد. همچنین موضوع دیگر بحث هزینه‌های بازسازی سازه‌ای بیمارستان‌هاست که دولت باید بازسازی بیمارستان‌های فرسوده را به‌صورت جدی در دستورکار قرار دهد و مجموعه‌های مختلف برای این موضوع به‌صورت عملی ورود کنند.»

منبع: فرارو
ارسال نظر