تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

چاله‌های اقتصاد پیش پای رئیس جمهور؛ نسخه مداوای پزشکیان برای اقتصاد ایران چیست؟ + ویدیو

اکنون که جشن پیروزی انتخابات به پایان رسیده، رئیس‌جمهور منتخب با چالش‌های عظیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، سیاسی و بین‌المللی مواجه است. پیروزی پزشکیان در انتخاباتی که تنها ۴۰ درصد مردم در آن شرکت کردند و رقابت تنگاتنگ او با رقیب در برخی استان‌ها نشان‌دهنده اراده مردم برای تغییر است. این واقعیت نشان می‌دهد که مسیر آینده پر از چالش و پیچیدگی است و نیازمند تدبیر و همکاری همه نهادهای حکومتی و همراهی مردم و گروه‌های مختلف است.

اقتصاد۲۴-رئیس‌جمهور جدید باید به مشکلاتی مانند تورم، ناترازی بودجه، ناترازی سیستم بانکی، چاپ پول و همچنین تحریم‌های بین‌المللی رسیدگی کند. در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی، احیای برجام و مقابله با تحریم‌ها از مهم‌ترین چالش‌های چهار سال آینده پزشکیان خواهد بود. تأثیر سیاست‌های خارجی بر وضعیت داخلی کشور، همراه با تنش‌ها و ناپایداری‌های سیاسی و اقتصادی، بر کسی پوشیده نیست. تعاملات بین‌المللی و روابط دیپلماتیک که به تنش‌ها و مواجهه‌های جهانی منجر شده‌اند، موانع قدرتمندی در ایران دارند.

پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای کاهش این تنش‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی ضروری است. چگونگی مدیریت این مسائل توسط رئیس‌جمهور جدید نیازمند توجه ویژه است. مشکلات اقتصادی کشور، از جمله رکود و تورم، به حکمرانی نادرست اقتصادی بازمی‌گردد. تولید روزانه هزاران میلیارد تومان پول بدون پشتوانه توسط بانک‌های کشور، که هر سال افزایش می‌یابد، بحران نقدینگی و تورم را تشدید می‌کند.

علاوه بر این، نبود انضباط در سیستم بودجه‌ای کشور باعث شده که یک چارچوب مالی مشخص وجود نداشته باشد. هم‌اکنون یک بودجه رسمی وجود دارد و در کنار آن، بودجه‌های غیررسمی و غیرشفاف نیز در حال شکل‌گیری و گسترش هستند. حتی در شرایط فعلی، فروش نفت توسط نهاد‌های مختلف به غیر از دولت انجام می‌شود.  در نهایت باید گفت که پزشکیان در یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد به همین دلیل گذر از چالش‌های پیش رو، پیش چشم ۸۵ میلیون مردمی که آماده واکنش و قضاوت هستند، کار آسانی نیست.

منبع: امتداد

ارسال نظر