تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

تاثیر ارتباط با جهان بر روی بازار طلا

کشتی آرای درباره لزوم افزایش فرصت‌های صادراتی طلا در این دولت گفت: پس از پایان کرونا تغییرات اقتصادی زیادی در جهان به وجود آمده است. صادرات طلا ما آنقدر قابل توجه نیست، مگر اینکه شرایط اقتصادی ما و جهان بهتر شود. سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم؛ این عدد برای بازار طلا خیلی کم است. آقای پزشکیان در صحبت‌های خود به بحث ارتباط با کشور‌های دیگر اشاره می‌کند.

اقتصاد۲۴- در دولت سیزدهم طلافروش‌ها چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند. حالا پزشکیان با انبوهی از مشکلات ناشی از رفتار دولت سیزدهم در این بازار مواجه است. مشکلاتی که حتی منجر به تعطیلی برخی از طلافروشی‌ها شد. در این بین افزایش فرصت‌های سیاست خارجی برای این صنف، می‌تواند ارقام قابل توجهی از صادرات طلا را به ثبت برساند.

محمد کشتی آرای، فعال صنعت طلا، درباره اقدامات اولیه پزشکیان در صنعت طلا گفت: در حال حاضر بحث سامانه ثبت تجارت که در دولت قبل عنوان شده بود، باید در این دولت تعیین تکلیف شود. اگر اقدامات دولت قبل در حوزه طلا از جمله در ثبت سامانه را حل کنند، مشکلات صنف طلا حل می‌شود. عملیات داد و ستد‌ها و نقل و انتقالات طلا، یکی از چالش‌های دولت است.


بیشتر بخوانید:  سرگیجه در بازار طلا


وی درباره نقش دولت در بازار طلا بیان کرد: طلا مربوط به بخش خصوصی است و هیچ ربطی به دولت و ارز دولتی ندارد. در هیچ زمان طلا با نرخ دلار دولتی وارد نشده و خارج هم نمی‌شود. این صنعت هیچ ارتباطی به دولت ندارد و دولت‌ها نمی‌توانند به خودی خود دخالتی در این صنعت داشته باشند. اما یک نکته وجود دارد؛ با افزایش قیمت‌ها که به دلیل افزایش قیمت ارز هست، قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. کاهش قدرت خرید نیز باعث رکود صنف طلا خواهد شد. دولت پزشکیان اگر بتواند مسیر اقتصادی کشور را به سمتی ببرد که ارزش پول ملی بالا برود، صنعت طلا نیز منتفع می‌شود.

کشتی آرای درباره لزوم افزایش فرصت‌های صادراتی طلا در این دولت گفت: پس از پایان کرونا تغییرات اقتصادی زیادی در جهان به وجود آمده است. صادرات طلا ما آنقدر قابل توجه نیست، مگر اینکه شرایط اقتصادی ما و جهان بهتر شود. سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم؛ این عدد برای بازار طلا خیلی کم است. آقای پزشکیان در صحبت‌های خود به بحث ارتباط با کشور‌های دیگر اشاره می‌کند. این خبر خیلی مهم است، اگر ارتباط با جهان برقرار شود، یک سری بازار به صورت خود به خود برای طلا ایجاد می‌شود. وقتی ارتباط اقتصادی با غرب آسیا برقرار کنیم، طبیعتا بازار جدیدی رو به ایران گشوه می‌دهد. اگر تعاملات جهانی بیش‌تر شود، در تمامی کالا‌ها شاهد شکوفایی خواهیم بود.

منبع: انتخاب
ارسال نظر