تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

جزئیات شهادت اسماعیل هنیه در تهران و واکنش‌ها به آن / ترور رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران + عکس و فیلم

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران به شهادت رسید. ارتش رژیم اسرائیل درباره ترور هنیه به CNN گفته است: ما در مورد گزارش رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم

اقتصاد۲۴-  روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

‌بیانیه حماس در پی ترور شهید اسماعیل هنیه

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون

جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است.

برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه رهبر نهضت پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران جان باخت.
عضو ارشد حماس: ترور هنیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس: ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.
درخواست اعتصاب عمومی و تظاهرات خشم در فلسطین پس از ترور هنیه

گروه‌های مختلف فلسطینی پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار برگزاری تظاهرات خشم و اعتصاب عمومی در همه نقاط فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست شدند.
واکنش‌ها به شهادت اسماعیل هنیه

جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز شهادت اسماعیل هنیه را جنایت جدید رژیم صهیونیستی دانست. مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما در کنار حماس می‌ایستیم.

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس نیز گفت: ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.

کاخ سفید نیز اعلام کرد: از گزارش‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه مطلع هستیم، اما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم.

براساس اعلام المیادین نتانیاهو به وزرای کابینۀ رژیم صهیونیستی دستور داده در خصوص خبر ترور اسماعیل هنیه اظهار نظر نکنند.
واکنش محمود عباس به ترور شهید هنیه

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و آن را «اقدامی بزدلانه» و «تحولی خطرناک» توصیف کرد.
واکنش رسانه‌های جهان به ترور اسماعیل هنیه در تهران

رسانه‌های بین‌المللی مانند گاردین، نوشته‌اند که هنوز اسرائیل صحبتی درباره ترور هنیه نکرده است.

سی ان ان، اما در خبری که حدود یک ساعت پیش منتشر شده، می‌گوید که ارتش اسرائیل در پاسخ به این رسانه گفته که پاسخی به رسانه‌های خارجی نمی‌دهد.

هنوز جزییاتی از ترور هنیه مشخص نشده است، اما برخی از رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی داشته‌اند. مانند العربیه که به نقل از برخی منابع نوشته که هنیه در ساعت ۲ بامداد به وقت بامداد با شلیک مستقیم موشک ترور شد.
آسمان شمال اسرائیل بسته شد

رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند از بیم واکنش موشکی گسترده [حزب‌الله در واکنش به حملۀ دیروز اسرائیل به جنوب بیروت]آسمان فلسطین اشغالی از خط خضیره-حیفا به بالا به مدت ۲۴ ساعت بسته خواهد بود.
اسماعیل هنیه کیست؟

براساس گزارش تابناک، اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (به عربی: إسماعیل عبد السلام أحمد هنیة) ملقب به ابوالعبد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است که بعد از طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و حمله به صهیونیست‌ها در سرزمین‌هایی که به اشغال درآورده‌اند، به چهره‌ای شناخته شده‌تر در جهان بدل شد.

او که متولد سال ۱۹۶۳ است، مدتی (از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷) نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین بوده و از ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جدید دفتر حماس، جایگزین خالد مشعل شد.

اسماعیل هنیه که تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در اردوگاه الشاطی در نوار غزه و در مدرسه‌ای در زیرمجموعه سازمان اونروا (اونروا یا آنروا یا UNRWA، مخفف "آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک است)، تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر کامل کرد و در سال ۱۹۸۱ برای تحصیل در رشته زبان عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

وی که با ورود به دانشگاه به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمده بود، از سال ۱۹۸۳ (تا ۱۹۸۴) عضو شورای دانشجویی دانشگاه شد و از سال ۱۹۸۵ (تا ۱۹۸۶) ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. فعالیت‌هایی که در ادامه به عضویت وی در گروه‌های مقاومت فلسطینی و در نهایت تبعید وی به همراه ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان منجر گردید.

اسماعیل هنیه پیشتر هم هدف ترور قرار گرفته است از جمله در سال ۲۰۰۳. ترور نافرجامی که خود وی این گونه روایتش کرده است:

«در تاریخ ۶/۹/۲۰۰۳ م. همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف ۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فرو ریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرار گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.»

از سوایق کاری و فعالیت‌های اسماعیل هنیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه
مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه
مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه
عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه
عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان
عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
رئیس دفتر شیخ احمد یاسین
عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه
رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال
آخرین صحبت‎های شهید اسماعیل هنیه ساعتی پیش از شهادت

رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان بازدید از تم‌پارک «سرزمین تمدن‌ها» در برج میلاد:

از قدس تا برج میلاد تهران، این پیام روشن است که تمدن‌های واقعی از ارزش‌های انسانی و شریعت آسمانی برخاسته‌اند، نه از خونریزی و غارت.

شهرداری تهران با برگزاری نمایشگاهی فرهنگی، این پیام را به جهانیان می‌رساند.

تمدن‌های جعلی دوام نخواهند داشت، اما تمدن‌های اصیل جاودانه خواهند بود.

ارسال نظر