تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

رشد قیمت جهانی طلا در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران

در پی افزایش تنش در خاورمیانه به ویژه ترور اسماعیل هنیه، رهبر و نفر اول حماس، قیمت جهانی طلا رشد صعودی خود را موقتی آغاز کرد با این حال مردم هوشیار باشند که گرفتار هیجان خرید نشوند.

اقتصاد ۲۴- از طلا به عنوان بهترین ابزار برای مقابله با تورم یاد می‌شود. اما این کارکرد سنتی طلا که سبقه آن به صد‌ها سال پیش باز میگردد، تنها کارکرد این فلز گرانبها نیست. معمولا طلا در دوران سختی‌های اقتصادی در سطح جهانی همچون وقوع تنش‌های سیاسی عمیق و نگران کننده یا جنگ نیز از کاربرد وسیعی برخوردار است. در حقیقت باید اینگونه بیان کرد که هرجا پای ناامنی و بی ثباتی اقتصادی به میان آید، طلا تنها نامی است که در آنجا می‌درخشد!

رشد قیمت طلای جهانی در پی افزایش تنش در خاورمیانه و ترور اسماعیل هنیه در تهران

اگرچه در مطلب حاضر به هیچ روی قصد نداریم از شهادت یکی از بزرگترین رهبران مقاومت اسلامی به عنوان دستاویزی برای نگارش تحلیل بازار استفاده نماییم، اما حقیقت امر این است که بر اساس آنچه گفته شد، افزایش تنش در نظام بین الملل، به طور موقتی و بسته به عمق پیش بینی و انتظارات مردم خود به خود بازار طلا مورد استقبال قرار می‌گیرد و توجه سرمایه گذاران را به این بازار جلب خواهد کرد.

شهادت اسماعیل هنیه در تهران را باید نقطه عطف بزرگ دور تازه تنش‌ها میان ایران و اسرائیل دانست که از حدود یک ماه پیش شکل گرفته است. این تنش‌ها عمدتا پس از حمله نیرو‌های مقاومت یمن به بندر ایلات سرزمین‌های اشغالی و بعدا، پاسخ اسرائیل با حمله به بندر الحدیده یمن آغاز شد. اما از نیمه شب سه شنبه، رژیم صهیونیستی اقدام به دو حمله نموده که یکی از آن‌ها حمله موشکی به محل استقرار نیرو‌های تیپ ۴۷ نیرو‌های حشد الشعبی عراق و دیگری حمله به محل اسکان اسماعیل هنیه در تهران بوده است. متاسفانه هر دو حمله انجام شده نیز موفقیت آمیز بوده و نتایج برخاسته از آن، حتما روی بازار‌های مالی تاثیرگذار خواهد بود؛ به ویژه اینکه اکنون هم اسرائیل و هم غرب، معتقدند که ایران حتما دست به اقدامی تلافی جویانه به ویژه در خصوص شهادت اسماعیل هنیه خواهد زد.

میزان افزایش قیمت را مردم تعیین می‌کنند

به طور طبیعی انتظارات تورمی و نگرانی از بر هم خوردن امنیت منطقه‌ای میل به خرید دارایی‌های با ضریب نقد شوندگی بالا، افزایش می‌یابد، اما تجربه نشان داده که این موج‌های بسیار سریع قیمتی با سرعتی سریع نیز به شکل فوراره‌ای پایین خواهد آمد.

مهدی فتحی مقدم کارشناس اقتصادی دراین باره می‌گوید: قیمت طلا و دلار در ایران مانند سایر کشور‌های منطقه و جهان بالا خواهد رفت، اما میزان رشد و اندازه آن کاملا بستگی به هجوم مردم برای خرید و فشار تقاضا است. هر چند که برخی از رسانه‌های خارجی و ذینفعان بزرگ و حتی دشمنان نیز در این باره نقش اهرم را بازی خواهند کرد.

وی با تاکید به این که میزان افزایش قیمت طلا و ارز‌های خارجی را در روز‌های اخیر فشار مردم ر این بازار‌ها تعیین خواهد کرد، گفت: مردم باید بدانند که این موج افزایش قیمت سریع حتما ماندگار نخواهد بود و فروکش خواهد کرد و لذا اسیر موج‌های موقتی نشده و هوشیار باشند.

وی در پاسخ به این که برای کنترل و مدیریت بازار دولت و بانک مرکزی چه باید بکند؛ گفت: به طور طبیعی تجربه این نوع حوادث که به انتظارات تورمی و افزایش تقاضا دامن می‌زند در بانک مرکزی وجود دارد آن چنان که بعد از عملیات بزرگ وعده صادق به خوبی دلار مدیریت شد و به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امیدواریم که بازار ساز بتواند همچون زمان بحران امنیتی قبلی منطقه و عملیات بزرگ وعده صادق، به موقع و هوشمند وارد بازار شود و به خوبی آن را مدیریت کند، هر چندکه نقش مردم نیز در به دام نیفتادن در هیجان بازار نیز موثر است.


بیشتر بخوانید: اولین واکنش بازارها به ترور اسماعیل هنیه؛ بورس سرخ پوش شد/ سکه و ارز به پرواز درآمد/ رشد شارپ نفت و طلای جهانی


 فتحی مقدم افزود: البته بازار تا تعیین تکلیف واکنش ایران به عملیات تروریستی شهید هنیه نوسان خواهد داشت و باید دید که پاسخ ایران در این باره چه خواهد بود؟

قیمت تتر پس از چند روز، بار دیگر به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است که حتما تاثیر خود را بر قیمت طلای در بازار داخل ایران بر جای خواهد گذاشت.

در پی رخداد این دو حمله تروریستی، قیمت جهانی دو فلز گرانبها یعنی طلا و نقره تا حد چشمگیری افزایش یافته است. ارزش دیگر دارایی امن در بازار‌های مالی یعنی دلار نیز به سرعت افزایش یافته و اگرچه در زمان نگارش این گزارش، هنوز بازار ارز تهران گشوده نشده، اما قیمت تتر پس از چند روز، بار دیگر به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است که حتما تاثیر خود را بر قیمت طلای در بازار داخل ایران بر جای خواهد گذاشت. قیمت طلای جهانی نیز از نیمه شب گذشته با بیش از ۱.۵ درصد افزایش به ۲۴۱۷ دلار دلار در هر انس افزایش یافته است. هرچند عوامل دیگری همچون دستور کار فدرال رزرو و آمار‌های جدید این نهاد که می‌تواند مسیر نرخ بهره بانکی در آمریکا را طی هفته آینده مشخص نماید و همچنین روی آوردن هندی‌ها به بازار طلا همزمان با توقف دریافت مالیات بر خرید این فلز گرانبها از سوی دولت نیز تا حد زیادی روی افزایش قیمت طلا تاثیرگذار بوده، اما شوک ناشی از ترور اسماعیل هنیه با بازار تا حد زیادی وسیع بوده است.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حاضر، RSI ۱۴ روزه طلا به سمت محدوده بالای ۵۰ حرکت کرده که نشانگر افزایش توجه سرمایه گذاران به این بازار است. همچنین، قیمت طلا از روز سه شنبه در محدوده بالای SMA ۲۱ روزه یعنی ۲۳۹۴ دلار در حرکت بوده که این نکته نیز احتمال آغاز روند جدید صعودی برای قیمت طلا در بازار‌های جهانی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، مهمترین مقاومت پیش روی سرمایه گذاران روی قیمت ۲۴۲۵ الی ۲۴۳۰ دلار قرار داشته که در صورت شکسته شدن این مقاومت، احتمال افزایش قیمت تا محدوده ۲۴۵۰ دلار وجود دارد که پیک قیمت تاریخی طلا به حساب می‌آید.

رشد قیمت طلا در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ افزایش قیمت تا چه سطحی محتمل است؟

اما در صورت اصلاح قیمت به زیر محدوده SMA ۵۰ روزه یعنی نزدیک به ۲۳۶۰ دلار، قیمت می‌تواند تا محدوده SMA ۱۰۰ روزه یعنی ۲۳۳۱ دلار اصلاح را تجربه نماید. اما در شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد قیمت طلا میل به اصلاح داشته باشد. دستکم در کوتاه مدت، باید گفت که شوک ناشی از موارد فاندامنتال ذکر شده، همچنان به روند صعودی طلا کمک خواهد کرد و نمی‌توان طی ساعات آتی، انتظار ریزش قیمت را داشت. با اینحال، نوع و سطح واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه می‌تواند تاثیر بسیار تعیین کننده‌ای بر بازار بر جای بگذارد که در این خصوص باید منتظر ماند و دید که واکنش تهران به این عملیات تروریستی چه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری بازار
ارسال نظر