اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: مشتریانی که از شما خرید میکنند، انتظار دارند در مقابل چیزی دریافت کنند، خواه این یک خدمت باشد یا ابزاری که به آنها کمک کند به هدف خاصی برسند. این یک اصل بدیهی است. اما به عنوان یک کسب و کار، شما میتوانید با ارائه مزایای اضافی به مشتریان، فراتر از محصول یا خدمت اصلی خود، ارزش بیشتری به محصولات خود اضافه کنید.
این کار "ارزش افزوده" نامیده میشود و میتواند به کسب و کار شما کمک کند تا مشتریان بیشتری جذب کند. اگر شما مالک کسب و کار جدید هستید، ممکن است ندانید که از کجا (یا چگونه) ارزش افزوده را اضافه کنید. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد:
ارزش افزوده در کسب و کار چیست؟
ارزش افزوده دقیقاً همان چیزی است که نامش نشان میدهد: ارزشی که شما به محصول یا خدمت خود اضافه میکنید. برای مثال، اگر شما یک مربی ورزش هستید و به مشتریان خود دسترسی رایگان به راهنمای تغذیه ارائه میدهید، این یک ارزش افزوده است. یا یک مثال دیگر این است که اگر کسب و کار نجاری شما خدمات نصب تزئینات (مانند نصب قرنیزها) را به عنوان بخشی از کار خود ارائه دهد، شما به کار خود ارزش افزوده بخشیدهاید.
روشهای متعددی برای جذابتر کردن محصول یا خدمت شما برای مشتریان وجود دارد. در ادامه به رایجترین آنها خواهیم پرداخت.
چرا به ارزش افزوده نیاز دارید؟
خلاصه بگویم، هرچه ارزش بیشتری به یک محصول اضافه کنید، میتوانید ارزش کسب و کار خود را برای مشتریان افزایش دهید. با اضافه کردن ارزش، میتوانید:
قیمتهای خود را افزایش دهید
فروش خود را بهبود ببخشید
در رقابت بازار متمایز شوید
از کاهش قیمت توسط رقبا جلوگیری کنید
افزایش ارزش یک محصول یا خدمت میتواند تقاضا برای آن را نیز افزایش دهد. هرچه کالایی جذابتر باشد، افراد بیشتری آن را میخواهند. این موضوع به نوبه خود میتواند مخاطبان شما را گسترش دهد یا به شما اجازه دهد قیمت بالاتری برای محصول یا خدمت خود مطالبه کنید. البته باید توجه داشت که اگر قیمتهای خود را افزایش میدهید، مشتریان فعلی باید مطمئن باشند که این تغییر منطقی است. دو برابر کردن ناگهانی قیمت ممکن است حریصانه به نظر برسد و مخاطبان فعلی شما را دور کند.
بیشتر بخوانید: تراز پرداختها چیست و چرا یکی از اصطلاحات اقتصادی مهم است؟
با این حال، هرچه در افزودن ارزش به محصول یا خدمت خود بهتر شوید، سودآورتر خواهید شد. اگر این کار را درست انجام دهید، میتواند منجر به رشد قابل توجهی در کسب و کار شما شود.
چگونه یک کسب و کار میتواند ارزش افزوده ایجاد کند؟
بسته به نوع کسب و کار و محصول، روشهای مختلفی برای افزودن ارزش به یک محصول وجود دارد.
تولید
معروفترین راه برای افزایش ارزش چیزی، تبدیل آن به چیز دیگری است. یک کامیون غذای خیابانی مواد اولیه خام را به یک وعده غذایی خوشمزه تبدیل میکند. یک نجار چوب را به اتاقها، مبلمان یا حکاکیها تبدیل میکند. اما در برخی از کسب و کارها نمی توانید از طریق تولید نمیتوانید ارزش افزوده ایجاد کنید.
نام برند
به گزارش اقتصاد۲۴ برای برندهای لوکس مانند Chanel، نام طراح به ارزش افزوده میافزاید و قیمت فروش به طور متناسب افزایش مییابد.
از نظر عملکرد، یک کیف دستی Chanel تفاوت چندانی با یک کیف دستی بدون برند ندارد. در عوض، نام معتبر Chanel است که ارزش درک شده یک محصول را افزایش میدهد.
نام برند همیشه نیازی به لوکس بودن ندارد. اگر نام برند با کیفیت مرتبط باشد، آن نیز میتواند به محصولات خاصی ارزش افزوده بدهد. آیا نامهای Nike یا Apple برای شما آشنا نیستند؟
ویژگیهای اضافی
گاهی اوقات، یک شرکت با تغییر محصول قبل از فروش آن به عموم، به آن ارزش افزوده میدهد. اکثر کسب و کارها سعی می کنند از طریق فناوری چیزی را به محصول اضافه کنند تا مشتریان بیشتری جذب کنند. برای مثال، تلفنهای همراه. هر بار که Apple یا Samsung یک دستگاه جدید را معرفی میکنند، درباره ویژگیهای جدید آن صحبت میکنند. چه دوربین بهتر باشد و چه نمایشگر چشمگیرتر، این ویژگیهای جدید است که این شرکتها سعی میکنند با آن شما را به خرید تلفن خود متقاعد کنند.
خدمات مشتری
ارزش افزوده همیشه به ارقام مالی مربوط نمیشود؛ گاهی اوقات میتواند جنبه عاطفی داشته باشد. اگر کسب و کار شما بتواند تجربه کابری عالی را فراهم کند، این میتواند ارزش قابل توجهی اضافه کند.
این موضوع بیشتر در ارتباط با خدمات به جای محصولات رایج است.
اگر خدمات مشتری عالی ارائه کنید، مردم احتمالاً شما را به رقیبهایی که خدمات بهتری ندارند، ترجیح میدهند.
راحتی استفاده
در دنیایی که همه چیز آنی است (سرگرمی، اطلاعات، محصولات)، راحتی احتمالاً بزرگترین راه برای افزودن ارزش است. برای مثال، ساختار کسب و کار آمازون عمدتاً حول فراهم کردن راحتی برای مشتریانش میچرخد. آمازون پرایم این موضوع را یک گام جلوتر میبرد، جایی که مشتریان برای مزایایی مانند تحویل همان روز یا روز بعد حق اشتراک پرداخت میکنند.
اگر یک مشتری بتواند همان محصول را از دو کسب و کار سفارش دهد، احتمالاً گزینهای را انتخاب میکند که زمان تحویل زودتری دارد.
راحتی فقط به زمانهای تحویل مربوط نمیشود. آسان بودن استفاده از محصولات شما نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، غذاهای آماده بسیار محبوب هستند زیرا به مردم این امکان را میدهند که نیازی به زمان و مهارت برای تهیه یک وعده غذایی خوشمزه و با کیفیت نداشته باشند.