تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

شارژ طلا با تشدید ریسک‌ها

قیمت طلا روز گذشته، برای دومین روز متوالی روندی افزایشی را طی کرد و به بالای ۲۴۲۰ دلار در هر اونس رسید. یکی از علل این افزایش ناگهانی، خبر‌های مربوط به شهادت رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه است. تنش‌های ژئوپلیتیک، می‌توانند نااطمینانی را در بازار جهانی افزایش داده و سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌های کم ریسک مانند طلا ترغیب کنند. در این روز همچنین، نرخ بهره فدرال رزرو اعلام شد.

اقتصاد ۲۴- قیمت طلا روز گذشته، برای دومین روز متوالی روندی افزایشی را طی کرد و به بالای ۲۴۲۰ دلار در هر اونس رسید. یکی از علل این افزایش ناگهانی، خبر‌های مربوط به شهادت رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه است. تنش‌های ژئوپلیتیک، می‌توانند نااطمینانی را در بازار جهانی افزایش داده و سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌های کم ریسک مانند طلا ترغیب کنند. در این روز همچنین، نرخ بهره فدرال رزرو اعلام شد.

آرایش جدید در بازار‌ها

روز گذشته، به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت طلا با رشد ۴۰ دلاری نسبت به سطح روز قبل، مواجه شد. تحلیلگران موسسه ING بر این باورند که این فلز گرانبها پس از انتشار اخباری مبنی بر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، افزایش یافته است. به دنبال این خبر، فعالان بازار در حال پناه بردن به شمش‌های امن طلا هستند. در عین حال، بازار طلا نسبت به تصمیمات آتی فدرال‌رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره، خوش‌بین است. معمولا قیمت طلا رابطه‌ای معکوس با نرخ بهره دارد و نرخ بهره پایین تر، اشتیاق سرمایه‌گذاران را به خرید طلا افزایش می‌دهد. اغلب، معاملات طلا ساعاتی قبل از اینکه فدرال رزرو تصمیم خود را درباره نرخ بهره نهایی کند، افزایش می‌یابند. طبق نظر کارشناسان بازار، انتظار می‌رود که بانک‌های مرکزی آمریکا نرخ بهره را در سطح ۵.۵ درصد ثابت نگه دارند.

بازار منتظر نرخ بهره جدید

با اینکه ممکن است نرخ‌ها فعلا ثابت بمانند، اما فدرال‌رزرو در‌ها را برای کاهش احتمالی نرخ بهره در سپتامبر باز خواهد کرد. تقاضای سرمایه‌گذاران غربی برای معاملات طلا، به نرمی در حال افزایش است، چرا که گمانه زنی‌ها حاکی از آن هستند که بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد. رایان مک اینتایر، یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری اسپرات، گفت که با افزایش تقاضا برای صندوق‌های طلا در بورس، بازار طلا در آستانه یک صعود معنادار قرار دارد.


بیشتر بخوانید:  یک گردنه سخت دیگر پیش روی بازار‌های مالی کشور پس از ترور اسماعیل هنیه/ سرنوشت مبهم قیمت طلا/ دلار برای همیشه از کریدور ۵۰ هزار تومانی خارج شد؟


در کنار تنش‌های موجود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان، معامله گران نگاه ویژه‌ای به پاول، رئیس فدرال‌رزرو، دارند. پاول روز گذشته، لحظاتی پس از تعیین نرخ بهره در آمریکا، پشت تریبون قرار گرفت. مقام ارشد فدرال‌رزرو با سوالاتی در مورد حرکت بعدی بانک مرکزی رو به رو شد و ممکن است پاسخ‌های او شرایط بازار‌ها را دچار تحول کند. با واکنش معامله‌گران به رویداد‌های اخیر، به نظر می‌رسد که بازار، شاهد افزایش نوسانات قیمت طلا و مشتقات آن باشد.

طلا؛ سوگلی ترامپ

از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران، منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا در پاییز هستند، چرا که پیروزی هریک از نامزد‌های انتخاباتی، می‌تواند تاثیر خاصی بر روند بازار‌ها داشته باشد. بر اساس نظرسنجی جدید بلومبرگ، در صورتی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، در ماه نوامبر پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، طلا بهترین دارایی برای محافظت از سرمایه افراد خواهد بود، زیرا سیاست‌های او احتمالا دلار را تضعیف کرده و قیمت فلز زرد را بیشتر می‌کند. این در حالی است که قیمت طلا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بیشترین رشد را نسبت به روسای جمهور پیشین تجربه کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر