تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
پرشدگی سدها به ۶۰ درصد رسید

ذخیره زیر ۲۰درصدی ۱۰ سد مهم کشور + جدول

درحالی که در مجموع سد‌های کشور، ۶۰درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پر و ۴۰درصد آن خالی است، از بین سد‌های مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، ۱۰ سد مهم ذخایری زیر ۲۰درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰درصد ظرفیت آن‌ها خالی است.

اقتصاد ۲۴- در ۳۰۲ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا سی‌ام تیرماه ۱۴۰۳) در مجموع ۳۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۳۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی و همچنین تولید انرژی برق‌آبی، ۳۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز سی‌ام تیر ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۱۰ درصدی است.


بیشتر بخوانید:  گلوگاه اصلی حوزه آب کجاست؟


وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.


همانطور که در جدول بالا مشخص است، از بین سد‌های مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، سد‌های لار و ماملو در تهران، طرق و دوستی در خراسان رضوی، پانزده خرداد در حوضه قمرود، استقلال در هرمزگان، رودبال داراب در فارس، چاه‌نیمه‌ها در سیستان‌و‌بلوچستان، تنگوئیه سیرجان در کرمان و ساوه در مرکزی ذخایری زیر ۲۰ درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آن‌ها خالی است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر