تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

جزییاتی از ترور اسماعیل هنیه؛ ادعای تازه نیویورک‌تایمز درباره جاسازی بمب از دو ماه قبل در محل اقامت

نیویورک تایمز در جدیدترین گزارش خود از ترور اسماعیل هنیه مدعی شد که او به وسیله بمبی که دو ماه قبل به طور مخفیانه در محل اقامت وی در تهران کار گذاشته شده بود، ترور شده است.

اقتصاد۲۴- براساس گزارش نیویورک‌تایمز پنج تن از مقامات خاورمیانه ادعا می‌کنند، این بمب حدودا از دو ماه گذشته در محل هتل محل اقامت «هنیه» کار گذاشته شده بود. هتلی که در شمال تهران واقع شده است.
روز سه‌شنبه آقای «هنیه» برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد پایتخت ایران شد. مقامات خاورمیانه به نیویورک تایمز گفته‌اند که پس از تایید نهایی هتل محل اقامت «هنیه»، بمب از راه دور منفجر و محافظ وی نیز کشته شد.
نیویورک تایمزادعا می‌کند: به گفته دو نفر از مقامات ایران که نخواستند هویتشان فاش شود، موج انفجار سبب لرزش شدید ساختمان، خرد شدن شیشه‌ها و ریزش جزئی دیوار بیرونی شد. چنین آسیبی در عکسی از ساختمان که با نیویورک تایمز به اشتراک گذاشته شده بود نیز مشهود است. به گفته این مقامات، آقای «هنیه» که دفتر سیاسی حماس در قطر را رهبری می‌کرد، در سفر به تهران چندین بار در همین هتل اقامت داشته است.

نیویورک تایمز ادامه می‌دهد: روز چهارشنبه مقامات ایرانی و حماس، اسرائیل را مسئول این ترور دانستند، ارزیابی‌ای که توسط چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود نیز مورد تایید قرار گرفت. این ترور، تنش‌ها در در خاورمیانه را وارد فاز جدیدی کرده‌است. با توجه به این موضوع که آقای «هنیه» یکی از مذاکره کنندگان ارشد در رابطه با آتش‌بس در غزه بود، این ترور مذاکرات جاری برای پایان دادن به جنگ در غزه را مختل می‌کند.

به گفته این پنج مقام خاورمیانه، اسرائیل علناً مسئولیت این قتل را قبول نکرده است، اما مقامات اطلاعاتی اسرائیل به ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی درمورد جزئیات عملیات بلافاصله پس از آن اطلاع دادند. روز چهارشنبه، «آنتونی جی. بلینکن»، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی از طرح ترور دریافت نکرده است. در ساعات پس از ترور، بلافاصله گمانه زنی‌ها بر این احتمال متمرکز شد که اسرائیل عملیات ترور را با یک حمله موشکی از طریق هواپیمای بدون سرنشین انجام داده‌است. این تئوری سؤالاتی را در مورد چگونگی عبور اسرائیل از سامانه‌های دفاع هوایی ایران پس از تنش ماه آوریل برای اجرای چنین حمله هوایی در در تهران، ایجاد کرد. نیویورک تایمز مدعی شده تروریست‌ها توانستند از راه دیگری در سامانه دفاعی ایران نفوذ کنند. نقص امنیتی در محوطه‌ای که ظاهراً به شدت محافظت می‌شد، سبب شد تروریست‌ها بمبی را کار گذاشته و برای چندین هفته مخفی نگه‌دارند.

مقامات خاورمیانه گفتند که برنامه‌ریزی برای این ترورماه‌ها به طول انجامید و مستلزم نظارت گسترده بر محدوده محل اقامت «هنیه» بوده است. نیویورک تایمز مدعی است دو مقام ایرانی که ماهیت این ترور را شرح دادند، از چگونگی و زمان کار گذاشتن این بمب اعلام بی‌اطلاعی کردند.
نیویورک تایمز شرح می‌دهد از آنجایی که دولت قطر نقش میانجی بین اسرائیل و حماس را در مسئله آتش‌بس ایفا می‌کند، اسرائیل تصمیم گرفت این ترور را در خارج از قطر، انجام دهد. به گفته مقامات خاورمیانه و ایران، ترور حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی صورت گرفته است. این مجتمع دارای یک تیم پزشکی است که بلافاصله پس از انفجار به اتاق «هنیه» رفتند و اعلام کردند که آقای «هنیه» بلافاصله فوت کرده است. تیم پزشکی سعی کرد محافظ را احیا کند، اما او نیز مرده بود.


بیشتر بخوانید: موقعیت زمانی و مکانی یک ترور؛ چرا تهران برای ترور هنیه انتخاب شد؟/ واکنش ایران چه خواهد بود؟


نیویورک تایمز در ادامه مدعی می‌شود؛ دو تن از مقامات ایرانی اعلام کردند، «زیاد النخاله»، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، در همان هتل، اما در طبقه دیگری اقامت داشت. اتاق او آسیب چندانی ندیده بود که نشان از برنامه‌ریزی دقیق درمورد هدف قرار دادن آقای «هنیه» دارد. به گفته پنج مقام خاورمیانه، «خلیل الحیا»، معاون فرمانده حماس در نوار غزه که او نیز همان شب در تهران حضور داشت، در محل حاضر شد و جسد همکار خود را دید. نیویورک تایمز می‌گوید سه مقام ایرانی گفته‌اند، موضوع بلافاصله به سردار «اسماعیل قاآنی»، فرمانده کل نیروی قدس، بازوی نظامی خارج از کشور سپاه پاسداران که با متحدان ایران در منطقه از جمله حماس و حزب الله همکاری می‌کند، اطلاع داده شد. این خبرگزاری ادعا می‌کند که «قاآنی» در نیمه‌های شب خبر ترور را به آیت الله «علی خامنه‌ای» رهبر ایران اطلاع داده‌است.

چهار ساعت پس از انفجار، سپاه پاسداران بیانیه‌ای مبنی بر شهادت آقای «هنیه» صادر کرد. نیویورک تایمز ادعا می‌کند؛ بنا به گفته این سه مقام ایرانی، تا ساعت ۷ صبح، آقای «خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران را برای یک جلسه اضطراری به محوطه خود فراخواند و در آن جلسه دستور حمله به اسرائیل را صادر کرد.
تهران پیش از این برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، «مسعود پزشکیان»، با حضور مقامات ارشد دولتی، فرماندهان نظامی و مقامات ۸۶ کشور در مجلس، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته بود. آقای «هنیه» در روز سه شنبه هنگام ادای سوگند رییس جمهور منتخب ایران شاد و پیروز به نظر می‌رسید و رئیس جمهور جدید را پس از ایراد سخنرانی تحلیف خود در آغوش گرفته بود و این دو مرد با هم دستان خود را بالا بردند و علامت پیروزی را نشان دادند.

در انتهای این گزارش، نیویورک تایمز توضیح می‌دهد؛ در ابتدا روش و محل ترور، مورد اختلاف بود. خبرگزاری تسنیم، رسانه سپاه پاسداران، گزارش داد که شاهدان می‌گویند جسمی مانند موشک به پنجره اتاق آقای «هنیه» اصابت کرده و منفجر شده است. اما دو مقام ایرانی تایید کردند که انفجار در داخل اتاق آقای «هنیه» رخ داده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مواد منفجره از قبل در آنجا جاسازی شده است. آن‌ها دقت و پیچیدگی حمله را از نظر تاکتیک شبیه به A.I کنترل از راه دور توصیف کردند. اسلحه رباتی که اسرائیل برای ترور «محسن فخری زاده» دانشمند ارشد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد.

عملیات ترور اسرائیل در خارج از این کشور در درجه اول توسط موساد، سرویس اطلاعات خارجی این کشور انجام می‌شود. «دیوید بارنیا»، رئیس موساد، در ماه ژانویه گفت رهبران حماس که پشت حملات ۷ اکتبر در اسرائیل هستند را تحت تعقیب قرارداده‌است. «بارنیا» با اشاره به کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ گفت: «همانطور که انتقام پس از کشتار مونیخ به طول انجامید، این بار نیز دستان ما آن‌ها را در هر کجا که باشند، می‌گیرند.»

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر