تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

سه محرک طلای جهانی

قیمت طلای جهانی در روز‌های اخیر مسیر صعودی به خود گرفت و در حوالی قله تاریخی قرار گرفت. به نظر می‌رسد که سه عامل در افزایش قیمت طلای جهانی نقش ایفا می‌کنند. نخست تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه است که باعث افزایش تمایل به خرید طلا شده است. عامل دوم انتشار آمار جدید بیکاری آمریکا است که نسبت به پیش‌بینی‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشته است. محرک دیگر نیز انتظار کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی جهان است که باعث شارژ طلای جهانی شده است.

اقتصاد ۲۴- طلا در روز گذشته با قیمتی حدود ۲۴۷۷ دلار در هر اونس، به قله تاریخی خود نزدیک شد. اما در ادامه معاملات روز سقوط کرد و تا ساعت ۱۹ به‌وقت تهران به‌سطح ۲۴۲۰ دلاری رسید. آمار‌های ضعیف اقتصادی در ایالات‌متحده، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت می‌کنند. به‌طور کلی، همه عوامل دست به دست هم داده‌اندتا قیمت طلا نوسان داشته‌باشد. در پی شهادت رهبر سیاسی حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، تنش‌های خاورمیانه افزایش یافت. اقداماتی که به‌طور عمده در تهران و لبنان رخ داد و آتش تنش‌های منطقه‌ای را شعله‌ور کرد.

این امر، تا حد زیادی، سرمایه‌گذاران را به سوی خرید دارایی‌های کم‌ریسکی مانند طلا سوق می‌دهد. اواخر هفته اخیر، همچنین شاهد رویداد‌های مهم پولی در برخی اقتصاد‌های مهم دنیا مانند ژاپن، آمریکا و انگلستان بودیم. طی تصمیمات کمیته سیاست پولی آمریکا، جرمی پاول، رئیس کل فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره در آمریکا تغییری نکرده است. در همین حال، در کنار تنش‌های منطقه‌ای، بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره خود را کاهش داده است. این بانک، نرخ بهره اصلی خود را از ۵.۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش داد. بانک مرکزی ژاپن نیز نرخ بهره خود را از ۰.۱ به ۰.۲۵ درصد افزایش داد. با این حال، اغلب معامله‌گران انتظار دارند که نرخ بهره ایالات‌متحده در ماه سپتامبر کاهش یابد. این چشم‌انداز سرمایه‌گذاران، یکی از علل اصلی افزایش قیمت طلاست.


بیشتر بخوانید: قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ + جدول


از سوی دیگر، سقوط بخش تولید در آمریکا، به افزایش قیمت طلا کمک شایانی کرده است. موسسه مدیریت عرضه (ISM) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شاخص تولید آمریکا در ماه ژوئیه به ۴۶.۸ درصد در مقایسه با ۴۸.۵ درصد در ژوئن کاهش یافته است. این درحالی است که کارشناسان انتظار داشتند که این شاخص بهبود داشته باشد. رئیس کمیته بررسی کسب‌و‌کار تولیدی در ISM گفت: «فعالیت‌های تولیدی به شکل عمیق‌تری وارد انقباض شده‌اند. تقاضا دوباره ضعیف شده و سطح تولید کاهش یافته است.» بازده اوراق ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در حال کاهش است. درحال حاضر، بازدهی اوراق خزانه‌داری به زیر ۴ درصد کاهش یافته است که محرک دیگری برای اوج گرفتن قیمت طلاست.

آمار‌های نرخ بیکاری و مشاغل آمریکا که در روز گذشته منتشر شد، شاهد دیگری بر این امر است. نرخ بیکاری آمریکا در ماه ژوئیه، با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به رقم ۴.۳ درصد رسید. همچنین تعداد مشاغل ایجاد شده آمریکا در این ماه ۱۱۴هزار شغل بود. این درحالی است که در ماه ژوئن عدد ۲۰۶هزار موقعیت شغلی به ثبت رسید و کارشناسان تعداد ۱۷۵ هزار موقعیت شغلی را برای این ماه پیش‌بینی کرده بودند. با انتشار این آمار‌ها در روز گذشته، بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به بخش تولید تقویت شد و به افزایش قیمت طلا دامن زد. در حال حاضر فعالان بازار، اخبار مربوط به منازعات ژئوپلیتیک را به‌طور جدی دنبال می‌کنند و منتظر نهایی شدن واکنش ایران و حزب‌الله لبنان به حملات اخیر هستند. باید گفت که با وجود امکان تشدید درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه، جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران به عنوان یک دارایی امن بیش از پیش افزایش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر