تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

رکود بازار مسکن در کشور و پیامد‌های آن

کارشناس بازار مسکن و عضو انجمن انبوه سازان کرمانشاه در خصوص رکود بازار مسکن، گفت: بازار مسکن از اوایل سال ۹۷ تاکنون دچار جهش‌های مکرر قیمتی بوده به طوری که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان درکلان شهرهایی مانند کرمانشاه از یک میلیون و پانصد هزار تومان به حدود ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

اقتصاد۲۴-مهندس رضا الیاسی عضو انجمن انبوه سازان کرمانشاه در گفتگو با بانگ خبردر خصوص رکود مسکن، گفت: در واقع طی بازه حدود ۶ سال گذشته قیمت مسکن در کلانشهر کرمانشاه بیش از ۲۰ برابر شده است واین در حالی است که متاسفانه با اعلام نتایج چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اینکه بسیاری از بازار‌ها با واکنش سریع همراه بودند، اما بازار مسکن تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

سال‌های کم فروغ بازار مسکن

وی افزود: در چند سال گذشته به خصوص سال۱۴۰۲ برای بازار مسکن سال کم‌فروغی بود، به گونه‌ای که میزان ساخت و ساز‌ها نسبت به سال‌های پیش از آن به کمترین حد خود رسید که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن به گونه‌ای دلسرد شده اند.

تاثیر سرمایه گذاران بخش خصوصی

الیاسی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: با نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز‌ها درمی‌یابیم که جز زمستان ۱۳۹۶ و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۷ که اوج سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن صورت گرفته بود شیب سرمایه‌گذاری پس از این سال‌ها به خصوص از سال ۱۴۰۰ به بعد رو به کاهش رفت و به نظر می‌رسد بازار مسکن روند رکودی خود را تا پایان شهریور و انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

دخالت جدی دولت چهاردهم در بازارمسکن

عضو انجمن انبوه سازان کرمانشاه خاطرنشان کرد: رشد قیمت مسکن در تهران نیز در شرایطی رخ می‌دهد که رکود در بازار مسکن این کلانشهرنیز چشمگیر است به طوری که قیمت متوسط هر متر مربع مسکن تهران به ۸۱ میلیون تومان رسیده که در قیاس با ماه قبل، رشد ۲ درصدی داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، نیز رشد ۲۲.۹ درصدی ثبت کرده است، همچنین با توجه به وضعیت درآمد مردم و متقاضیان مسکن، بعید است که امسال هم بتوان از رکود بازار خارج شد، یکی از مهمترین راهکار‌ها در این زمینه دخالت جدی دولت چهاردهم در وضعیت بازارمسکن است.


بیشتر بخوانید:ساخت مسکن چینی رسما آغاز شد


مهندس رضا الیاسی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در بخش مسکن بلند مدت بودن برنامه‌ها و سیاست‌های دولت است افزود: با توجه به اینکه اقدامات زمانبر است به همین دلیل تغییرات نیزدیر اتفاق خواهد افتاد وهمچنین عرضه، تقاضا و تورم از نکات مهم و عوامل اصلی و موثر در قیمت معاملات بازار مسکن است.

ارائه زمین به افراد کار گشا نیست

این کارشناس صنعت مسکن گفت: در بحث مسکن عملا ارائه زمین به افراد نمی‌تواند مشکل گشا باشد چرا که این زمین‌ها معمولا در نقاط بدون امکانات و زیرساخت ارایه می‌شوند و به درد مصرف کننده نمی‌خورد، از طرفی ساخت این زمین‌ها در توان خانواده‌ها نیست بنابراین با توجه به شرایط موجود بازار مسکن کسانی که قصد خرید مسکن دارند بهتر است قبل از آبان ماه امسال اقدام به خرید کنند چرا که هرگونه تاخیر برای متقاضیان گران تمام می‌شود و با وجود اینکه بازار مسکن در سال گذشته درکلانشهر کرمانشاه و در کل کشور نسبتا با ثبات و آرام بود، اما به هر حال با رشد ۲۵ درصدی مواجه شده و رکود بازار مسکن معیشت صد‌ها نفر در شهر را با مشکل مواجه کرده است.

رضا الیاسی در پایان با بیان اینکه بازارمتلاطم مسکن اثر زیادی بر صد‌ها فعالیت و شغل در شهر کرمانشاه و کشور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم درگیر ساخت مسکن هستند وبه نظر می‌رسد تنها راه نجات این وضعیت، حضور جدی دولت به عنوان سیاستگذار اصلی بازار مسکن است. در صورتی که دولت، برنامه‌ای جدی داشته باشد، تکلیف فعالان و افراد شاغل در بازار برای سال‌های آینده مشخص می‌شود و می‌دانند که باید چه اقداماتی را در پیش بگیرند تا بیش از این، ضرر نبینند.

ارسال نظر