تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی:

قیمت بنزین باید اصلاح شود

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت پالایشی به فوریت و جدیت نداشته باشیم همچنان عقب خواهیم ماند و ناترازی سال‌ها گریبان‌گیر ما خواهد بود.

اقتصاد۲۴-احمد معروف‌خانی با اشاره به برخی راهکارها و پیشنهادات برای بهبود اوضاع بنزین اظهار داشت: ابتدا اینکه برای رفع ناترازی بنزین باید با اولویت روی ساخت و تکمیل پالایشگاه‌های موجود از جمله تکمیل پروژه مهر خلیج‌فارس باشد و این پالایشگاه‌ و مینی پالایشگاه‌ها هرچه سریع‌تر پیگیری و به بهره‌برداری برسند.

وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاه‌سازی باید با قید فوریت و اولویت رسیدگی شود چون مصرف در کشور ما به شکل لجام‌گسیخته‌ای همچنان در حال افزایش است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت پالایشی به فوریت و جدیت نداشته باشیم همچنان عقب خواهیم ماند و ناترازی سال‌ها گریبان‌گیر ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما تاکنون برای ساماندهی ظرفیت‌های موجود در داخل کشور در حوزه پالایشگاهی غافل بوده‌ایم، تصریح کرد: اگر در داخل کشور یک رگولاتوری و مدیریت صحیح و بهینه منابع بین پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس خصوصی وجود داشته باشد؛ می‌توانیم بخشی از ناترازی را جبران کنیم، به طور مثال برخی پتروشیمی‌ها افزودنی‌های (ادتیو) بنزین‌سازی را صادر می‌کنند، در حالی که می‌توانیم همین افزودنی‌ها را داخل کشور تبدیل به بنزین کنیم.

معروف‌خانی بیان داشت: اکنون پتروشیمی‌ها این ادتیوها را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کنند و با نفتای موجود در این کشورها مخلوط و تبدیل به بنزین کرده و دوباره به کشور خودمان می‌فروشند؛ حال آنکه اگر ما از این محصولات داخل کشور خودمان برای تولید بنزین استفاده کنیم بخش زیادی از تقاضا را پاسخ خواهیم داد. بعبارت دیگر اگر این ناهماهنگی‌ها مدیریت شود به حل بخشی از این ناترازی کمک می‌کند.

وی درباره اینکه آیا ما این امکان را داریم که هاب و صادرکننده بنزین باشیم، اظهار داشت: باتوجه به وضعیت تولید، عدم برقراری موازنه تولید و مصرف، افزایش روزافزون مصرف سوخت و عقب‌افتادگی در ظرفیت بنزین‌سازی در کشور شاید تا ۴، ۵ سال آینده موضوع صادرات بنزین قابل تحقق نباشد اما اگر بتوانیم ظرفیت پالایشگاه‌سازی را افزایش دهیم و منابعی را که داریم درست مدیریت کنیم شاید بتوانیم در یک برنامه ۴ تا ۵ ساله به جایگاه صادرکننده بنزین برگردیم.


بیشتر بخوانید:ماجرای پیشنهاد بنزین ۵۰ هزار تومانی چیست؟


رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها از این بابت که هم نفت صادر و هم بتوانیم بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم، توضیح داد: زمانی این ایده مطرح شده بود که ظرفیت‌های فعالی که ممکن است در فراسرزمین وجود داشته باشد را استفاده کنیم اما واقع امر اینکه ساخت پالایشگاه ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد، اگر ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها با این نیت باشد که از ظرفیت‌های خالی موجود در کشورهای دیگر استفاده کنیم که ناترازی را با کمترین هزینه موجود برطرف کرده باشیم اقدام درستی است اما با این نیت که از اساس در دیگر کشورها پالایشگاه بسازیم که از بحث آلایندگی در داخل کشور جلوگیری کنیم چندان راهکار درستی نیست، زیرا آلایندگی قابل کنترل و مدیریت است، ضمن اینکه هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی در هیچ جای دنیا مثل کشور ما نیست، مهم‌تر از همه وفور منابع نفت خام و میعانات موجود در کشور است.

وی تاکید کرد: درست نیست که ما در خارج از کشور اقدام به ساخت پالایشگاه کنیم، برای اینکه کشور را از تحریم‌ها بیمه کرده و بی‌نیاز کنیم، ما باید تمام توان‌مان را بکار بگیریم که کل ظرفیت استحصال در داخل کشور تبدیل به زنجیره محصولات پالایشی باارزش شود که هم ارزش افزوده داشته باشد و هم نیاز کشور را بصورت کامل تامین کنیم.

معروف‌خانی در ادامه به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و تصریح کرد: امروز لایه‌های متوسط و متوسط به پایین هم متوجه شده‌اند که بخش عمده ناترازی اقتصادی کشور به سوبسید و یارانه حامل‌های انرژی برمی‌گردد، چاره و اساس اصلاح این است که قیمت‌ها را بروز کنیم. اما این اتفاقی نیست که یک‌شبه رخ دهد، زیرا ملاحظات اجتماعی و امنیتی بسیاری دارد و دولت جدید باید این اقدام را به صورت پلکانی و با رعایت همه پیوست‌های فرهنگی انجام دهد باید این موضوع را رعایت کند که مردم این اصل را متوجه شوند که محل مصرف این یارانه انرژی که قرار است کسر شود به منابع عمومی و بودجه دولت برمی‌گردد و برای خود مردم هزینه می‌شود.

وی افزود: محل هزینه‌کرد را تبیین کنند که نمود آن برای مردم مشخص بوده و از آن صیانت کنند که مردم طیب خاطر داشته باشند که افزایش هزینه منجر به جبران ناترازی اقتصادی در نتیجه کنترل تورم می‌شود، مردم باید بدانند که رشد اقتصادی صورت می‌گیرد و بودجه کشور در حوزه‌های عمرانی و خدمات اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، بعبارت دیگر خدماتی به مردم اضافه می‌شود که قابل لمس خواهد بود. اگر این پیوست‌های اقتصادی که برای کشور لازم است، رعایت شود؛ اصلاح قیمت با توجه به اصل پلکانی و گام به گام می‌تواند هم به ناترازی انرژی و اقتصادی و هم به مصرف بهینه سوخت در کشور کمک کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر