تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

تغییر یا تداوم در مواضع کاملا هریس؛ بررسی مواضع و رویکردهایر سیاست خارجی آمریکا و نسبت آن با سیاست‌های جو بایدن

کامالا هریس با حضور جو بایدن در کاخ سفید به‌عنوان یکی از باتجربه‌ترین رؤسای‌جمهور آمریکا فرصت زیادی برای نقش‌آفرینی در عرصه سیاست خارجی نداشت، اما هریس در شرایطی پا به عرصه انتخابات می‌گذارد که ۴ سال حضور در سنا و ۴ سال حضور در بال غربی کاخ سفید می‌تواند تصویری از سیاست خارجی احتمالی دولت او را آشکار سازد.

اقتصاد۲۴-به‌طور سنتی به کسانی که در آمریکا برای نخستین بار پا به عرصه انتخابات مجلس نمایندگان، سنا یا ریاست‌جمهوری می‌گذارند گفته می‌شود که تا می‌توانند از موضع‌گیری‌های صریح و اظهارنظر در زمینه سیاست خارجی پرهیز کنند چراکه این مسئله به رغم چالش‌برانگیزی و به تصویر کشیدن تفاوت‌های قابل توجهی که کاندیدا‌ها می‌توانند داشته باشند، یک اولویت برای رأی‌دهندگان آمریکایی به حساب نمی‌آید. هریس نیز در اولین سفر انتخاباتی خود به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری (۲۳ جولای - ویسکانسین) اشاره‌ای به سیاست خارجی نداشت.

با این وجود مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند تفاوت‌هایی را میان این انتخابات و انتخابات‌های گذشته رقم بزنند. هریس با نسل جوانی مواجه است که در مقایسه با نسل‌های قبلی نگاه نسبتاً متفاوتی به موضوعات روز دنیا دارد و حاضر است هفته‌ها در دانشگاه و خیابان به اعتراض علیه عملکرد و اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای ایالات متحده بپردازد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این نسل جدید نسبت به نسل گذشته اهمیت بیشتری برای موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیمی و حقوق بشر قائل است و در مقابل دلبستگی کمتری به اسرائیل دارد.

خود هریس نیز شخصیت نسبتاً متفاوتی با بایدن دارد. بایدن از جمله سیاستمدارانی است که تعهد احساسی عمیقی به ائتلاف ناتو و حمایت از اسرائیل دارد، اما هریس به‌عنوان یک مهاجر با فاصله سنی زیاد نسبت به بایدن این‌گونه نیست و در صورتی که منافعش از جمله جلب رضایت رأی‌دهندگان یا منافع منطقه‌ای آمریکا ایجاب کند، این احتمال وجود دارد که در برخی موارد سیاست‌های متفاوتی را اتخاذ کند.

در بسیاری از موضوعات کلیدی سیاست خارجی آمریکا هریس احتمالاً دنبال‌کننده مسیر دولت بایدن باشد. دولت هریس به حمایت از اوکراین برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه ادامه خواهد داد، ابتکار‌های منطقه‌ای نظیر کواد را که برای مهار چین و تقویت حضور و نقش‌آفرینی آمریکا در منطقه اقیانوسیه و اقیانوس آرام طراحی شده تقویت خواهد کرد و همچنان یکی از حامیان اصلی اسرائیل در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

در ادامه به بررسی کارنامه هریس در عرصه سیاست خارجی و نگاه او به برخی از موضوعات کلیدی در سیاست خارجی آمریکا خواهیم پرداخت:

سناتوری کم‌تجربه با تصمیمات درست

کامالا هریس در شرایطی در انتخابات سنا پیروز و به عنوان سناتور کالیفرنیا انتخاب شد که تا پیش از آن به‌عنوان یک حقوقدان و دادستان فعالیت می‌کرد و تجربه‌ای در زمینه دفاعی و سیاست خارجی نداشت. با این حال، براساس روایت همکارانش و همچنین آرا و نظراتی که در آن زمان ابراز کرد او به عنوان عضوی از کمیته اطلاعات و امنیت کشور در سنا توانست خود را فردی با قدرت قضاوت بالا نشان دهد که مشاورانی کارکشته دارد.


بیشتر بخوانید:توهین نژادپرستانه ترامپ به کامالا هریس: تو هندی هستی یا سیاهی؟


او در دوره سناتوری رأی به تأیید جیم متیس به عنوان اولین وزیر دفاع دولت ترامپ داد و استثنا شدن او از قانون فدرال را که انتصابش را به عنوان وزیر دفاع منع می‌کرد، تأیید کرد. هریس علیه حضور مایک پمپئو و جینا هاسپل در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) رأی داد. او با انتخاب مایک تیلرسون و بعدتر مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه مخالفت کرد و به حضور مارک اسپر در وزارت دفاع نیز رأی مخالف داد. او در این دوره سفر‌های خارجی زیادی به عنوان سناتور داشت و به‌ویژه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توانست سفر‌هایی را به افغانستان، عراق، اردن و اسرائیل داشته باشد.

معاون اولی متکی به مشاوران

تجربه کم کامالا هریس در زمینه سیاست خارجی باعث شد زمانی که او به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، برای تصمیم‌گیری و اقدام در این زمینه تا حد زیادی متکی به مشاورانش باشد.

جیم تاون‌سند، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا و ناتو درباره هریس می‌نویسد: «او واقعاً پس‌زمینه و تجربه ارزنده‌ای در زمینه سیاست خارجی نداشت و به همین دلیل زمانی که باید اظهارنظری می‌کرد یا مأموریتی به او واگذار می‌شد به‌طور کامل به مشاورانش متکی بود. فکر می‌کنم در صورت پیروزی در انتخابات، در دوره ریاست‌جمهوری هم او همین رویکرد را ادامه دهد و مشاورانش نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها ایفا کنند.».

اما مشاوران هریس که نقش آن‌ها تا این اندازه می‌تواند مفید باشد چه کسانی هستند؟

در حال حاضر، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا فیلیپ گوردون است. او که در دولت‌های باراک اوباما و بیل کلینتون نیز حضور داشته پیش از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی هریس، معاون مشاور قبلی او یعنی نانسی مک‌الدانی بود. گوردون متخصص امور اروپاست، اما تجربیات زیادی در حوزه خاورمیانه دارد. معاون مشاور امنیت ملی هریس، ربکا لیسنر است. او پیش از این در شورای امنیت ملی و در زمینه طراحی استراتژی‌های امنیت ملی دولت بایدن فعالیت می‌کرد.

درست برخلاف دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه و جی‌دی‌ونس، نامزد معاونت او، مشاوران امنیت ملی هریس به عنوان چهره‌هایی سنت‌گرا و بین‌الملل‌گرا شناخته می‌شوند. نشریه پولیتیکو در تحلیلی پیرامون این موضوع نوشته است: «نگاه آن‌ها و سیاست‌های مدنظر آن‌ها شبیه به نگاه‌ها و سیاست‌هایی است که در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و باراک اوباما بازتاب یافت و مشاوران هریس را می‌توان حامیان نظم بین‌المللی قانون‌محور پساجنگ جهانی دوم دانست.»

جنگ روسیه و اوکراین

همانند جو بایدن، انتظار می‌رود هریس نیز یکی از طرفداران سیاست حمایت از اوکراین برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه باشد و در دولت او حمایت‌های مالی و نظامی از کی‌یف برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی یا جلوگیری از پیشروی بیشتر نظامیان روس در خاک اوکراین ادامه یابد. در ماه ژوئن، هریس به عنوان نماینده آمریکا در نشست «صلح برای اوکراین» حضور یافت و براساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست طی این نشست ۶ دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین داشت. او طی سفر‌های گوناگون خود به اروپا همواره به مقام‌های اروپایی اطمینان داده که کاخ سفید به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی‌نیوز که چند ماه قبل منتشر شد درباره این موضوع گفت: «اوکراین می‌تواند در صورت ادامه جنگ بر روی تداوم حمایت‌ها از جانب واشنگتن حساب کند.» او همچنین تأکید کرد: «اوکراین به حمایت ما نیاز دارد و ما باید این حمایت را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.»

کامالا هریس در کنفرانس امنیت مونیخ هم این تعهد را تکرار کرده و گفته بود دولت بایدن «تا هر زمانی که جنگ طول بکشد» به حمایت از اوکراین متعهد است.

هریس در زمان مرگ الکسی ناوالنی، از مخالفان شناخته‌شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتقادات تندی را علیه پوتین مطرح کرد. او پیش از آن نیز اقدامات مقام‌های ارشد کرملین در اوکراین را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده بود: «به تمام کسانی که این جنایت‌ها را انجام دادند یا به نحوی در آن دست داشتند می‌گویم که شما تاوان اعمال‌تان را پس خواهید داد.»

اخیراً نیز هریس انتقاداتی را نسبت به مواضع ترامپ که از احتمال خروج آمریکا از ناتو سخن گفته بود، مطرح کرد و کوشید تا تصویر دقیقی از فاصله زیاد بین مواضع خود و ترامپ در موضوع همکاری با اروپا و جنگ اوکراین ارائه دهد. او پیش از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در یک سخنرانی انتخاباتی به نفع او گفت که «ترامپ حامی پوتین است» و تصریح کرد: «این حمایت مربوط به دیروز و امروز نیست. ترامپ تهدید می‌کند که ناتو را ترک خواهد کرد و پوتین را تشویق می‌کند که به متحدان ما حمله کند.»

خاورمیانه

در موضوع اسرائیل و فلسطین، کامالا هریس خود را از حامیان راهکار دوکشوری معرفی می‌کند. او در دوره سناتوری از مجموعه توافق‌های آبراهام که عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های خاورمیانه و آفریقا با اسرائیل را در پی داشت حمایت کرد. در دوره معاونت ریاست‌جمهوری، اما به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز هریس از جمله کسانی بود که اعتقاد داشت بایدن باید رویکرد سختگیرانه‌تری را علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اتخاذ کند و در گفتگو‌های خصوصی این مسئله را مطرح کرده بود که دولت آمریکا باید سیاست‌های خود را در قبال او تغییر دهد.


بیشتر بخوانید:اعلام حمایت باراک اوباما و میشل از کاملا هریس + عکس


او یکی از اولین‌ها در میان مقام‌های ارشد آمریکایی بود که در ماه مارس خواستار آتش‌بس در جنگ غزه شد. او همچنین ضمن انتقاد از مدیریت ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، جنگ غزه را «یک فاجعه بشری» برای غیرنظامیان بی‌گناه توصیف کرد.

طارق حبش، یکی از مشاوران جو بایدن که در پی نارضایتی از سیاست‌های دولت آمریکا استعفا داد درباره هریس می‌نویسد: «به طور محتاطانه‌ای درباره او خوش‌بینم و فکر می‌کنم ممکن است که او سیاست‌هایی را در پیش بگیرد که به محدود کردن اقدامات اسرائیل و بهبود وضعیت حقوق بشر برای فلسطینیان منجر شود.»

جاش پاول، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید هریس کمتر از بایدن در حمایت از اسرائیل «ثابت‌قدم و استوار» است، اما او تأکید دارد که رؤسای‌جمهور آمریکا در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت تغییر قابل توجهی را در زمینه حمایت از اسرائیل نمی‌توانند ایجاد کنند و شاید مایل به ایجاد تغییر در این زمینه نیز نباشند. به باور جاش، مواضع هریس با بایدن فاصله دارد و در شرایطی که بخش مهمی از رأی‌دهندگان دموکرات منتقد رفتار اسرائیل هستند، حضور هریس به جای بایدن باعث می‌شود که حزب دموکرات آسیب کمتری در این زمینه ببیند.

نشریه اکونومیست نوشته است: «بایدن احتمالاً آخرین رئیس‌جمهور دموکراتی باشد که خود را صهیونیست می‌خواند. بایدن از نسلی بود که ۳۰ سال نخست اسرائیل را تجربه کرده و جنگ‌های اعراب و اسرائیل را دیده بود، اما تصویر هریس از اسرائیل تصویر ۳۰ سال اخیر اسرائیل است.» به نوشته این نشریه، این به این معنا نیست که هریس سیاست دیرینه حزب دموکرات در قبال اسرائیل را تغییر خواهد داد، اما مانند آنچه در سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره رخ داد و هریس در آن حاضر نشد، سیاست‌های او می‌تواند تا حدی متفاوت از بایدن باشد.

کامالا هریس روز سه‌شنبه ۶ آگوست پس از شرکت در جلسه تیم امنیت ملی کاخ سفید که با حضور جو بایدن رئیس‌جمهوری برگزار شد، تاکید کرد که تعهد واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل «تزلزل‌ناپذیر» است.

مجموعه اظهارات و موضع‌گیری‌های او نشان می‌دهد در دوره ریاست‌جمهوری او سیاست حمایت از اسرائیل ادامه خواهد یافت، اما احتمالاً با شدت کمتری نسبت به دوره ریاست‌جمهوری بایدن.

هریس در موضوع ایران از جمله سیاستمداران آمریکایی است که از توافق برجام حمایت کرده و اقدام نظامی آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ در راستای ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس ایران را محکوم کرده است. او در آن زمان به همراه تعدادی دیگر از سناتور‌ها طرحی را در سنا ارائه داد که در صورت تصویب، اقدامات نظامی بیشتر علیه مقام‌ها و اهداف ایرانی را منع می‌کرد.

در موضوع عربستان سعودی، هریس در زمان حضور در سنا با ترقی‌خواهان همراه شد و از جمله طرفداران محدود کردن فروش تسلیحات و کمک‌های نظامی به ریاض بود. او جنگ یمن و کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور محمد بن‌سلمان ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان را دلیل همراهی خود با فشار‌ها بر ریاض عنوان می‌کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سابقه اتخاذ مواضعی را دارد که از نگاه رهبران ترکیه بسیار ناراحت‌کننده است. او از جمله قانونگذارانی بود که از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در دهه ۱۹۱۰ توسط عثمانی حمایت می‌کرد و آنکارا بسیار از این مسئله عصبانی بود.

آسیا و اقیانوسیه

هریس در آسیا هم احتمالاً ادامه‌دهنده مسیر دولت بایدن و طرفدار اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه برای مهار چین خواهد بود. او در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ از رویکرد دولت او در قبال چین انتقاد می‌کرد و در مناظره نامزد‌های معاونت ریاست‌جمهوری به مایک پنس معاون ترامپ گفت که «دولت در جنگ تجاری شکست خورده است.» به باور هریس، تعرفه‌های تعیین‌شده از سوی ترامپ برای واردات کالا‌های چینی «به ضرر مردم آمریکا بود» و تأثیری بر متوازن کردن روابط چین و آمریکا نداشت.

پولیتیکو نوشته است: «هریس به مانند بسیاری از سیاستمداران حاضر در دولت فعلی موافق سیاست ریسک‌زدایی از رابطه با چین است و کاهش اتکا به چین در زنجیره‌های تأمین و سرمایه‌گذاری‌ها را پیشنهاد می‌کند. این سیاست کشور‌های اروپایی را هم تشویق به کاهش وابستگی به چین می‌کند.»

هریس سال گذشته در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس در این خصوص گفت: «ما درباره قطع رابطه یا کنار گذاشتن تجارت با چین صحبت نمی‌کنیم. حرف ما درباره اطمینان حاصل کردن از حفاظت از منافع مردم آمریکاست. ما باید در تعیین شرایط و قوانین مسیر تجارت با چین یا مخالفت با شرایط و قوانین یک رهبر باشیم نه فرمانبردار.»

در کارنامه هریس ارائه طرحی برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ و تحریم برخی مقام‌های هنگ‌کنگ دیده می‌شود. او در دوره حضور در سنا به همراه مارکو روبیو طرحی را ارائه داد که براساس آن افراد تأثیرگذار در سرکوب اعتراضات و تضعیف دموکراسی در هنگ‌کنگ با تحریم مواجه شوند. هریس همچنین در تدوین طرحی در راستای مقابله با نقض حقوق بشر علیه اویغور‌ها مشارکت داشت.

در مورد تایوان انتظار می‌رود در دولت هریس حمایت غیررسمی از این جزیره ادامه پیدا کند و در صورت تداوم تهدید نظامی چین، حمایت‌ها تشدید شود. در سپتامبر ۲۰۲۲ هریس در این خصوص گفت: «حمایت از توان دفاع از خود تایوان سیاست قدیمی ما بوده است.»

پس از انتخاب شدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، هریس با رئیس‌جمهور چین و رئیس‌جمهور تایوان دیدار و گفتگو داشت. هریس در حاشیه یک اجلاس آسیایی دیداری کوتاه با شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین داشت و از او خواست که خطوط ارتباطی میان واشنگتن و پکن باز نگه داشته شوند. او با رئیس‌جمهور تایوان هم در حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور هندوراس دیدار کرد.

هریس در جریان یکی از چهار سفر خود به آسیا در مقام معاون ریاست‌جمهوری، به کره جنوبی سفر کرد. او در این سفر وارد منطقه غیرنظامی بین جنوب و شمال شد و بر تلاش‌ها برای محدود کردن نفوذ چین در منطقه تاکید کرد.

نشریه فارن‌افرز در تحلیلی پیرامون نگاه چین به رویکرد‌های کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال پکن نوشته است: هشت سال پیش، دولت اول ترامپ رویکرد بسیار متخاصم‌تر و جدل‌آمیزتری را در روابطش با پکن پی گرفت که از نگاه بسیاری از ناظران چینی «گیج‌کننده» بود. در حقیقت [آمریکای ترامپ]به جای این‌که با چین به‌عنوان یک شریک تجاری و گاهی نیز یک رقیب تجاری رفتار کند، این کشور را یک «قدرت تجدیدنظرطلب»، یک «رقیب استراتژیک» و حتی یک «تهدید» عنوان کرد. نکته جالب توجه این‌که دولت بایدن هم- به‌رغم تغییراتی که در لحن سخنان آمریکا در قبال چین ایجاد کرده- این تغییر را حفظ و تقویت کرده و حتی در برخی از جوانب و مسائل آن را بیشتر هم کرده است. در واقع، به نظر می‌رسد یک اجماع دوحزبی در واشنگتن وجود دارد که چین را دشمن اصلی ایالات متحده می‌داند- و این همان چیزی است که گروه‌های پرشماری از تحلیلگران آن را در چارچوب جنگ سرد تحلیل می‌کنند.

برای ناظران چینی و از نگاه این تحلیلگران و استراتژیست‌ها دو حزب بزرگ ایالات متحده به جای ارائه روش‌ها و رویکرد‌های جایگزین برای کشور خود و جهان، هر دو، رویکردی کلی نسبت به چین دارند که در سال‌های اخیر ظهور کرده و ریشه در مسائل و نگرانی‌های سیاسی داخل ایالات متحده دارد. مهم‌تر این‌که اکثر ناظران چینی انتظار ندارند تغییر رئیس‌جمهور باعث تغییرات قابل‌توجهی در سیاست ایالات متحده در قبال چین خواهد شد. با این حال به شدت تلاش می‌کنند متوجه شوند که کدام تفکر در نهایت در واشنگتن به پیروزی خواهد رسید!

فارغ از موضوع چین، معاون رئیس‌جمهور آمریکا سابقه انتقاد از نقض حقوق بشر در میانمار را دارد. او در موضوع کره شمالی از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال پیونگ یانگ انتقاد می‌کرد

هریس که مادرش اصالتی هندی دارد، بار‌ها از دولت هند انتقاد کرده و دیدار‌هایی با برخی مخالفان دولت هند داشته است. با این حال نارندرا مودی در سفر خود به واشنگتن در سال ۲۰۲۳، به ستایش از نقش هریس در روابط دو کشور پرداخت.

مهاجرت

یکی از مسئولیت‌های هریس به عنوان معاون ریاست‌جمهوری، رسیدگی به مسئله مهاجرت انبوه از مرز مکزیک به آمریکا بود. ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان به صراحت از او انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که او نتوانسته جریان مهاجرت را متوقف کند. بی‌بی‌سی می‌نویسد: در جریان سفر هریس به گواتمالا در ماه مارس ۲۰۲۱، لستر هولت، مجری شبکه ان‌بی‌سی، از او پرسید چرا از مرز مکزیک و آمریکا بازدید نکرده است. پاسخ هریس به این سوال مایه تمسخر منتقدان او شد. او پاسخ داد که مسئولیت رسیدگی به «علل ریشه‌ای» مهاجرت از آمریکای مرکزی به آمریکا را بر عهده دارد و به‌عنوان توجیه نرفتن به مرز مکزیک گفت که او به اروپا هم سفر نکرده است. هریس در یک نشست خبری در گواتمالا، خطاب به مهاجرانی که به سوی مرز آمریکا می‌روند، گفت: «نیایید. نیایید. آمریکا قوانین خود را اجرا خواهد کرد و مرز‌های خود را امن خواهد کرد. اگر به مرز ما بیایید، شما را باز می‌گردانند.»


بیشتر بخوانید:فشار کاملا هریس به بنیامین نتانیاهو درباره غزه


او مدت کوتاهی بعد از سفر گواتمالا، در جریان سفر به تگزاس در ماه ژوئن ۲۰۲۱ از مرز آمریکا و مکزیک بازدید کرد. جمهوری‌خواهان هریس را «تزار مرزی» لقب داده‌اند و دولت بایدن را به دلیل آنکه جلوی افزایش مهاجرت از جنوب را نگرفته، مورد انتقاد قرار داده‌اند. جلوگیری از ورود به خاک آمریکا از مرز مکزیک یکی از برنامه‌های کلیدی دونالد ترامپ است و وعده ساخت دیوار مرزی در کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ هم بخشی از این برنامه بود. در دوران معاونت هریس، گزارش‌های مربوط به عبور غیرقانونی از مرز در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید، هرچند که عبور از مرز در سال ۲۰۲۴ به شدت کاهش یافت. این آمار در ماه ژوئن و بعد از دستور اجرایی بایدن که بیشتر مهاجران را از درخواست پناهندگی منع می‌کرد، به کمترین میزان در سه سال اخیر رسید. هریس همچنین به دلیل آنکه در مقام معاونت ریاست‌جمهوری، تنها دو سفر به آمریکای مرکزی داشته -سه روز در سال ۲۰۲۱ و یک روز در سال ۲۰۲۲- مورد انتقاد قرار گرفته است

تیم والز به عنوان نامزد معاونت کامالا هریس انتخاب شد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، حضور خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، روز گذشته تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری برگزید. والز ۶۰ ساله، متولد نبراسکا و پدر دو فرزند است. او که فارغ‌التحصیل کالج چادرون استیت در نبراسکا است، پیش از ورود به عرصه سیاست، در گارد ملی ارتش خدمت کرده و سپس به‌عنوان معلم مشغول به کار شد.

ورود والز به عرصه سیاست به سال ۲۰۰۴ بازمی‌گردد که به عنوان عضوی از کمپین ریاست‌جمهوری جان کری، سناتور سابق ماساچوست، توانست وارد سیاست شود. او طی دوره کاری خود به‌عنوان عضوی از مجلس نمایندگان (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹) توانست خود را به عنوان یک دموکرات میانه‌رو معرفی کند. او در انتخابات سال ۲۰۱۸ با شکست رقیب جمهوری‌خواه خود به عنوان فرماندار ایالت مینه‌سوتا انتخاب شد و سپس در سال ۲۰۲۲ موفق شد یک بار دیگر در انتخابات فرمانداری مینه‌سوتا پیروز شود.

نامزد معاونت ریاست‌جمهوری حزب دموکرات به عنوان یک سیاستمدار طبقه کارگر با پیشینه‌ای روستایی، گزینه جذابی برای مستقل‌ها و دموکرات‌های میانه‌رو محسوب می‌شود. هایدی هایتکمپ، سناتور سابق داکوتای شمالی، در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت که او «شخصی با تجربه‌های زیسته مشابه بسیاری از مردم مناطق روستایی آمریکا» به نظر می‌رسد. به گزارش فوربس، والز، به عنوان فرماندار مینه‌سوتا، با اتخاذ سیاست‌های مترقی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، تحولات قابل توجهی را در این ایالت رقم زده است. او با تصویب قوانینی نظیر تأمین وعده‌های غذایی رایگان در دانشگاه‌های دولتی، قانونی‌سازی حق سقط جنین و ممنوعیت درمان‌های تبدیلی، گام مهمی در جهت تضمین حقوق شهروندی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان ایالت برداشته است.

در واکنش به انتقادات محافظه‌کاران نسبت به این دستاوردها، والز بر اهمیت تأمین نیاز‌های اساسی شهروندان و احترام به حقوق فردی تأکید کرده است. علاوه بر این، والز با امضای قانونی مبنی بر اعطای حق رأی به حدود ۵۵ هزار نفر از زندانیان سابق، گامی مهم در راستای احیای حقوق شهروندی این افراد برداشته است. او همچنین در سال ۲۰۲۰، نقش محوری در مدیریت بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و اعتراضات ناشی از مرگ جورج فلوید ایفا کرده است. اگرچه برخی از منتقدان، واکنش اولیه او به این اعتراضات را کند ارزیابی کرده‌اند، اما به طور کلی عملکرد والز در این بحران‌ها مورد توجه قرار گرفته است. والز البته در دوره حضور در مجلس نمایندگان از حامیان حق آزادی در اختیار داشتن سلاح به حساب می‌آمد، اما در دوره فرمانداری با قانون‌گذاری در این زمینه و محدود کردن این حق به بررسی سوابق افراد موافقت کرد.

منبع: هم میهن
ارسال نظر