تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

رفع نگرانی طلافروشان با عرضه شمش در مرکز مبادله

حراج سکه و شمش طلا در مرکز مبادله ایران توانست التهاب بازار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و قیمت‌ها را متعادل کند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص عملکرد مرکز مبادله و حراج سکه و شمش طلا از طریق این مرکز گفت: پیش از اینکه مرکز مبادله چنین برنامه‌ای را تدوین و اجرایی کند، اصلا مشخص نبود شمش‌های طلا چگونه وارد بازار می‌شوند و به کجا می‌روند و حتی برخی از آن‌ها قاچاق هم می‌شد.

اقتصاد ۲۴- حراج سکه و شمش طلا در مرکز مبادله ایران توانست التهاب بازار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و قیمت‌ها را متعادل کند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص عملکرد مرکز مبادله و حراج سکه و شمش طلا از طریق این مرکز گفت: پیش از اینکه مرکز مبادله چنین برنامه‌ای را تدوین و اجرایی کند، اصلا مشخص نبود شمش‌های طلا چگونه وارد بازار می‌شوند و به کجا می‌روند و حتی برخی از آن‌ها قاچاق هم می‌شد. از طرف دیگر فعالان صنعت طلا نیز برای تولید به‌شدت به مواد اولیه نیاز داشتند؛ بنابراین شاهد برگزاری حراج در مرکز مبادله بودیم که فعالان این صنعت و همچنین واحد‌های تولیدی توانستند بسیاری از نیاز‌های تولید خود را تهیه کنند.

رفع نگرانی طلافروشان با عرضه شمش در مرکز مبادله

یکی دیگر از مسائل قابل توجه در این روند اینکه فقط افرادی که مجوز دارند، می‌توانند در حراج طلا شرکت کنند؛ در نتیجه ماحصل برپایی این حراج‌ها این شد که هم التهاب بازار کاهش یافت و هم قیمت‌ها تعدیل شد. او با تاکید بر اینکه مرکز مبادله با عرضه شمش، نگرانی طلافروشان را رفع کرد، ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۵۰درصد این شمش‌ها راهی بازار تهران می‌شود و بقیه نیز به شهرستان‌ها می‌رود. بذرافشان اظهار کرد: ظرفیت این صنعت بسیار بالاست؛ به‌طوری‌که طی یک دهه گذشته، تولید در صنعت طلا رشد کرده و هم اکنون به راحتی صادرات هم صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید از این ظرفیت برای صادرات نیز بهره برد و بخش تولید و طراحی را هم ارتقا داد. مطمئنا فراهم کردن شرایط مطلوب برای صنعت طلا و ارتقای حوزه صادرات، می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد.


بیشتر بخوانید: رشد صندوق‌های طلا احتمالا تا این زمان ادامه دارد


در حال حاضر نه تنها به کشور‌های خاورمیانه صادرات مصنوعات طلا داریم، بلکه کشور‌های اروپایی نیز مقصد صادراتی ما هستند. او درباره اجرای ممنوعیت معامله طلای دست دوم هم اظهار کرد: در ۱۰سال اخیر اشاعه فروش طلای دست دوم به بخش تولید آسیب زد و هر سال آمار تولید را کاهش داد. بخشی از این طلا‌ها برای زمانی است که مصنوعات، کد استاندارد نداشتند، به همین دلیل برخی مواقع گزارش فروش طلا با عیار پایین هم داشتیم که به مردم آسیب زده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حداقل مالیات پرداختی در صنعت طلا برای سال۱۴۰۱ بیش از ۱۰میلیون تومان بوده، گفت: ضرایب مالیاتی برای زمانی بوده که سکه ۲ تا ۳میلیون بود، امروز که سکه به بیش از ۴۲میلیون رسیده، حاشیه سود تغییری نکرده، اما ضریب همان درصد مانده است.

بذرافشان با اشاره به تولید حواشی مالیاتی برای طلافروشان ادامه داد: ادعا بر این بود که طلافروشان نمی‌خواهند مالیات بدهند؛ صنعت طلا هیچ مشکل مالیاتی ندارد و این صنف شفافیت دارد. ۶۵درصد فعالان طلا در سامانه‌های مؤدیان و مالیاتی ثبت نام کرده‌اند. این نشان می‌دهد صنعت طلا با شفافیت مالیاتی مشکلی ندارد. او در واکنش به اینکه می‌گویند طلافروشان مالیات کمتری می‌دهند، گفت: مالیات ابرازی ۸۰۰هزار تومان بوده، ولی برگه مالیاتی که صادر شده از ۱۵میلیون تا چند میلیارد بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر