تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

قیمت منطقی گندم اعلام شد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به هزینه‌های تولید حداقل نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده باید ۲۵ هزارتومان باشد.

اقتصاد۲۴- علیقلی ایمانی گفت: بنیاد ملی گندم‌کاران طی نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم شدند.

به گفته او، مهلت قانونی تعیین نرخ محصولات کشاورزی پایان تیرماه است تا کشاورزان بدانند که چه محصولی در سال زراعی آینده کشت کنند، همچنین در مناطق سردسیر بلافاصله بعد از برداشت باید تراکتور برای آماده سازی بستر کشت وارد مزرعه شود، از این رو هرچه سریع‌تر در شورا باید قیمت خرید محصولات برای سال آینده مشخص شود.


بیشتر بخوانید:  بیداد کسری در بودجه؛ هشدار فعالان اقتصادی اتاق تهران درباره بودجه سال ۱۴۰۳


ایمانی تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بی نظمی در اجرای قانون دانست و افزود: براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی باید اعلام شود تا کشاورزان در جریان قرا ر بگیرند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: براساس کار کارشناسی روی هزینه کرد کشاورزان برای کشت، داشت و برداشت، نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم نباید از ۲۵ هزارتومان کمتر باشد. حال باید منتظر ماند و دید که در شورا قیمت‌ها مطرح شود تا اعضای شورا برسر نرخ به توافق برسند.

ایمانی با بیان اینکه نرخ تورم تولید بالاتر از نرخ تورم رسمی است که اعلام می‌شود، گفت: در تغییر قیمت‌ها قاعده مشخصی وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت تراکتور ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما نرخ ادوات ۱۰۰ درصد که حاکی از این است که قانون مشخصی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر