تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات کیست؟

سیداسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت اطلاعات منصوب شده است. اما خطیب کیست؟

اقتصاد۲۴- مسعود پزشکیان برای پست وزارت اطلاعات دولتش، اسماعیل خطیب را به مجلس شورای اسلامی و گرفتن رای اعتماد معرفی کرده است.

اسماعیل خطیب درحالی ازسوی پزشکیان برای این وزارت‌خانه معرفی شده است که او در دولت رییسی هم عهده‌دار همین سمت بود، بنابراین اگر او از مجلس رای اعتماد بگیرد که به احتمال رأی کسب می‌کند، به نوعی در این وزارت‌خانه ابقا خواهد شد.

سید اسماعیل خطیب کیست؟

سیداسماعیل خطیب در سال ۱۳۴۰ در شهر قائنات متولد شده است. او تحصیلات حوزوی داشته و در کلاس‌های خارج فقه مقام معظم رهبری حضور داشته است.

او در کلاس‌های درس مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی، و نیز مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی هم حضور داشته است.

پیشینه فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی سید اسماعیل خطیب

خطیب جزو کسانی بود که پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال‌های ۱۳۵۹–۱۳۶۰ در آن فعال بود.

او در سال ۱۳۷۰ ریاست اداره کل اطلاعات قم را بر عهده گرفت. خطیب سپس به عنوان ربیس حفاظت دفتر رهبر جمهوری اسلامی مستقر در قم منصوب شد. در این دوران بود که صادق آملی لاریجانی تمام تلاش خود را کرد و توانست او را به قوه قضاییه منتقل کند.


بیشتر بخوانید: علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کیست؟


خطیب با حکم آملی لاریجانی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را بر عهده داشت. گویا در این دوران او با محسن رضایی همکاری‌های نزدیک داشته است.

بسیاری او را به رهبر انقلاب و دیدگاه‌های ایشان بسیار نزدیک می‌دانند.

تحریم اسماعیل خطیب

وزارت خزانه‌داری آمریکا سید اسماعیل خطیب را در ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ (۹ سپتامبر ۲۰۲۲) به دلیل انجام فعالیت سایبری علیه ایالات متحده آمریکا و متحدانش تحریم کرد.

این تحریم پس از حمله سایبری به آلبانی، مقر کنونی سازمان منافقین صورت گرفت. آمریکا، ایران را مسئول این حملات می‌داند، اما وزارت خارجه ایران این ادعا را رد کرد.

وزیر پیشنهادی پزشکیان به مجلس

فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام شد و در میان آن‌ها نام اسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات دیده می‌شود.

ارسال نظر