تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
بازار سهام در انتظار سیگنال مثبت دولت

پیش بینی بورس امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

در وضعیت فعلی انتظار تغییر روند بازار در واکنش به کابینه پیشنهادی نمی‌رود و دست کم تا پایان هفته شاهد روند ریزش فرسایشی بازار خواهیم بود. آنچه مسلم است این است که بازار سهام به اعتماد سازی و سیگنال مثبت از سوی دولت جدید نیاز دارد.


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که در ۵ روز اخیر با اعمال محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام، تغییرات شاخص‌ها در معاملات دیروز کم شد. دیروز شاخص کل ۴۶۶ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲۲۵ واحد تنزل کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۵ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش ۸۹ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت پتروشیمی نوری (نوری)، شرکت ایرکا پارت صنعت (خکار) و شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) نماد‌های سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت توسعه فن افزار توسن (فن افزار)، شرکت پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و ثنوسا (شرکت نوسازی و ساختمان تهران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان)، شرکت توکا ریل (توریل) و شرکت کشتیرانی دریای خزر (حخزر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید: فیلم/ سخنان جنجالی عبده تبریزی درباره بورس


عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۱۱۰ نماد صف خرید داشتند و ۳۴۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۸۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳ درصدی به رقم ۸۰۸ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

با اعمال محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام در پنج روز معاملاتی اخیر، ریزش قیمت‌ها در بازار روند فرسایشی پیدا کرده و موجب رکود معاملات و صف نشینی سهامداران شد.

دیروز نیز شاخص ۴۶۶ واحد معادل ۲ صدم درصد افت کرد و نماد‌های شپنا، وبملت و فملی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم هزار و ۶۴۶ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۲ ماه اخیر از ابتدای تیرماه است.

اما روز یکشنبه بار دیگر سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن ۱۰۷ میلیارد تومان بود.

دیروز نماد‌های فملی، شپنا، فولاد، سلیم، وبملت، خزامیا، سفارس، شپدیس، خساپا و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

به نظر می‌رسد تداوم محدودیت دامنه نوسان تنها ریزش بازار را فرسایشی می‌کند و موجب رکود معاملات شده است. در عین حال دیروز توجهات به لیست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بود. عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، احمد میدری برای وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محسن پاک نژاد برای وزرات نفت و محمدرضا اتابک برای وزارت صمت معرفی شدند. در شبکه‌های اجتماعی واکنش کلی کاربران نسبت به لیست پیشنهادی چندان مثبت نبود، اما وزرای اقتصادی پیشنهادی واکنش‌های مثبت‌تری دریافت کردند. در میان اهالی بازار سرمایه نیز واکنش‌ها نسبت به عبدالناصر همتی متفاوت بود. در وضعیت فعلی انتظار تغییر روند بازار در واکنش به کابینه پیشنهادی نمی‌رود و دست کم تا پایان هفته شاهد روند ریزش فرسایشی بازار خواهیم بود. آنچه مسلم است این است که بازار سهام به اعتماد سازی و سیگنال مثبت از سوی دولت جدید نیاز دارد.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر