تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
بررسی دلایل ریزش بورس تهران در سال‌۹۹؛

چهارمین سالگرد سقوط بورس

چهار سال از مرداد ۹۹، آغاز ریزش تاریخی قیمت‏ها در بورس تهران گذشته است و همچنان شاخص کل بورس در مقادیری پایین‏تر از قله سال۹۹ قرار دارد. افزایش ناگهانی بهره بین بانکی، حبابی‏شدن قیمت‏ها و دعوای دو وزارتخانه بر سر عرضه صندوق پالایش یکم از اصلی‌ترین دلایل ریزش بورس در آن مقطع بود.

چهارمین سالگرد سقوط بورس

اقتصاد۲۴-  دقیقا چهار سال‌پیش در چنین روز‌هایی بورس تهران، گرم‌ترین روز‌های تاریخ خود را سپری می‌کرد. شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات روز ۱۹مرداد ۹۹ توانست در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی بایستد، بدین معنا که فقط در کمتر از ۵ ماه در سال‌۹۹، نماگر اصلی بازار سهام توانسته بود بازدهی خارق‌العاده ۳۰۵ درصدی را ثبت کند، اما در همین روزها، سایه سنگین تردید در اتمسفر بورس تهران مشهود بود.

جریان صعود قیمت‌ها که از نیمه‌دوم سال ۹۸ شتاب بیشتری به خود گرفته بود، اکثر سهم‌ها را در اغلب گروه‌های معاملاتی وارد محدوده‌های حبابی‌کرده و همگان بر این اصل اعتقاد راسخ داشتند که بالاخره روزی بازار سهام گرفتار سیل وحشتناک فشار فروش حقیقی‌ها خواهد شد، اما هیچ‌کس از زمان وقوع آن مطلع نبود. از سوی دیگر، داغ بودن تنور معاملات سهام و احساس ترس از جاماندن از سود‌های موجود در متن بازار، معامله‌گران را از اینکه عطای بازار سهام را به لقای آن ببخشند، دور و دورتر کرده‌بود.

چهارمین سالگرد سقوط بورس

داستان یک سقوط

در چنین شرایطی و از روز ۲۰ مردادماه، ریزش سنگین شاخص‌ها در کلیت بازار سهام آغاز شد و صفوف حجیم و ممتد فروش که خریداری را در‌برابر خود نمی‌دیدند، تبدیل به غول ترسناک مرداد۹۹ بورس تهران شدند. شاخص‌کل در جریان پنج روز منفی متوالی از قله ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار واحدی که در صبحگاه ۲۰ مرداد تجربه کرده‌بود، به پله‌های میانی کانال یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد عقب‌نشینی کرد، اما این پایان کار نبود و بازار سهام گرفتار یک روند نزولی طولانی شد و این روند باید تا زمانی ادامه پیدا می‌کرد تا حباب قیمتی موجود در نماد‌های کوچک و بزرگ بازار تخلیه شود. شاخص‌کل بورس تهران در جریان یک روند نزولی ۱۰ماهه، از قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار‌واحدی، تا محدوده یک‌میلیون و ۹۵ هزار واحدی در سوم خرداد سال ۱۴۰۰ عقب‌نشینی کرد؛ این‌یعنی شاخص‌کل بیش از ۴۷ درصد از قله تاریخی خود عقب‌نشینی کرد که در بازه زمانی کمتر از یک‌سال، یک ریزش اسفناک برای قیمت یک کلاس دارایی محسوب می‌شود.

افزون بر این، شایان ذکر است که چنین افتی در نماگر اصلی بازار سهام تجربه شده‌بود و قیمت برخی از سهم ها، بعضا افت‌های بیش از ۸۰ درصدی را از قله‌های تاریخی خود تجربه کرده‌بودند. به این‌ترتیب بازار سهام، در آن روز‌های دهشتناک، آن روی سکه و نیمه‌خالی لیوان را به مردمی نشان‌داد که تحت‌تاثیر فضای روانی مثبتی که در بورس وجود داشت، راهی بازار سهام شده‌بودند. البته گفتنی است که دعوت‌های مقامات دولتی در آن مقطع، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که موجبات تشدید استقبال مردم عادی از بازار سهام را فراهم کرد. بورس تهران نهایتا در فروردین ماه سال‌گذشته و پس از ۳۱ماه توانست سقف تاریخی ثبت‌شده در مرداد سال‌۹۹ را مجددا فتح کند.

رکورد‌های سال‌۹۹

چهارماهه نخست سال‌۹۹، یکی از تاریخی‌ترین دوران بازار سهام محسوب می‌شود و انبوهی از رکورد‌های رنگارنگ در آن مقطع در سپهر بورس تهران به‌ثبت رسید. همان‌طور که گفته‌شد شاخص‌کل از ابتدای سال تا ۱۹ مرداد ۹۹، در بازه‌ای نزدیک به پنج ماه، با رشد ۳۰۵‌درصدی همراه شد و ابرکانال ۲‌میلیون واحدی را فتح کرد. در بهار ۹۹، شاخص‌کل ۱۴۸‌درصد رشد کرد و در تیر ۹۹ و فقط ظرف یک ماه، شاخص‌کل بورس ۵۱‌درصد رشد کرد. از اسفند ۹۷ تا تیر ۹۹، شاخص بورس در ۱۶ ماه از ۱۷ ماه مدنظر، با رشد همراه شد و فقط در آبان ۹۸ با افت ۱.۱‌درصدی همراه شد. اشتیاق روزافزون و عطش خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران خرد بازار، تنور معاملات سهام را داغ نگه داشته بود و روزبه‌روز بر تعداد مردمی که در جست‌و‌جوی کسب سود‌های شیرین روانه بازار سهام می‌شدند، افزوده می‌شد. شتاب رشد قیمت‌ها در بورس تهران در آن مقطع به‌گونه‌ای بود که هشدار‌های زیادی درخصوص حبابی‌شدن قیمت‌های بازار سهام در محافل اقتصادی و عمومی به گوش می‌رسید و نهایتا در بیستم مردادماه و با اختلاف‌هایی که بر سر عرضه صندوق پالایش‌یکم میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد وجود داشت، سوت ریزش دهشتناک قیمت‌ها در بورس تهران نواخته شد و بازار سهام گرفتار صفوف فروش گسترده و ممتد شد.


بیشتر بخوانید:  آیا وضعیت آبان ۱۴۰۱ برای بورس تکرار می‌شود؟


چرایی ریزش شدید بورس

نخستین دلیل ریزش قیمت سهام، افزایش قابل‌توجه نرخ بهره بین‌بانکی بود. با شیوع و آغاز پاندمی کرونا در زمستان سال ۹۸ و تعطیلی‌های گسترده‌ای که در آن مقطع به دلیل وحشت ناشی از ویروس‌کرونا شکل گرفته‌بود، بسیاری از کسب‌وکار‌ها در حالت تعطیلی کامل یا نیمه‌تعطیل به‌سر می‌بردند. این موضوع موجب کاهش تقاضای تسهیلات در نظام بانکی شد، به‌گونه‌ای که نرخ بهره بین بانکی در یک مقطع حتی تا محدوده‌های ۸‌درصد نیز عقب‌نشینی کرد، یعنی اکثر بانک‌ها به دلیل عدم‌تقاضای تسهیلات با مازاد منابع مواجه شدند. مازاد منابع موجب شده بود تا برای بانک‌ها، استقراض از بانک‌های دیگر در بازار بین بانکی با نرخ‌های بالاتر توجیه نداشته‌باشد. وقتی این اتفاق حادث شد، بانک‌ها در قالب یک توافق، تصمیم گرفتند که نرخ سود سپرده‌ها را تا محدوده ۱۵ درصد نیز کاهش دهند.

این موضوع سبب شد تا نرخ بهره در اقتصاد کاهش پیدا کند. ارتباط معکوس نرخ بهره با ارزش دارایی‌ها یک تئوری اقتصادی است که در همه دنیا به‌عنوان یک اصل بنیادین پذیرفته شده‌است؛ در واقع در آن مقطع کاهش نرخ بهره، منجر به افزایش قیمت دارایی‌ها شد و افزایش ناگهانی نرخ بهره در ماه‌های بعد نیز یکی از دلایلی بود که موجبات ریزش قیمت‌ها در بورس تهران را فراهم کرد. در واقع در آن برهه، باید بانک‌مرکزی موضع فعالانه تری را در قبال نرخ بهره اتخاذ می‌کرد، یعنی اجازه عقب‌نشینی نرخ بهره تا سطوح نازل را نمی‌داد و متعاقبا نرخ بهره را با شوک افزایشی ناگهانی نیز همراه نمی‌کرد. افزون بر این حبابی‌شدن قیمت‌ها نیز اصلی‌ترین عامل افت قیمت‌ها بود. بررسی پارامتر‌های مختلف بازار در آن مقطع نشان می‌دهد که بسیاری از سنجه‌های تحلیلی و آماری بازار در آن مقطع تا چندین‌برابر میانگین بلندمدت تاریخی خود نیز افزایش پیدا کرده‌بودند. افزون بر این دعوای دو وزارتخانه بر سر عرضه صندوق پالایش‌یکم نیز این سیگنال را به مردم مخابره کرد که شاید دولت دیگر قصد حمایت از بازار سهام را ندارد.

نابودی اعتماد

خدشه‌دار‌شدن جریان اعتماد عمومی در بلندمدت سبب می‌شود که مردم عطای بازاری مثل بازار سهام را به لقای آن ببخشند و به سمت بازار‌های سفته‌بازانه رهسپار شوند. با توجه به آنچه مطرح شد، ضروریست که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به هر بازاری اصول و مباحث پایه‌ای آن بازار را به‌دقت یاد بگیرند تا بتوانند سرمایه خود را از گزند ریسک‌های موجود در بازار‌های دارایی مختلف مصون نگه‌دارند. افزون بر این توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران برای پوشش‌ریسک، همه سرمایه خود را در یک بازار خاص سرمایه‌گذاری نکنند.

بازار نخستین روز هفته

در جریان معاملات نخستین روز این هفته، شاخص‌کل با رشد همراه شد و شاخص هموزن نیز با کاهش ارتفاع همراه شد. شاخص‌کل با رشد ۰.۰۶‌درصدی به سطح ۲‌میلیون و ۳‌هزار‌واحدی رسید. شاخص هموزن، اما ۰.۰۸‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رقم هزار و ۳۲۶‌میلیارد تومان را ثبت کرد. همچنین ۱۶۶‌میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بازار سهام خارج شد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تبریک کمند امیر سلیمانی برای تولد الیکا عبدالرزاقی

عکس/ وزارت خارجه دولت رئیسی علیه رئیس جمهور پزشکیان

عکس/ کوپن بنزین در دهه ۶۰ چگونه بود؟

عکس/ تشکر کیمیا علیزاده از حمایت‌های مردم ایران

عکس جالب از هتل هیلتون تهران ۶۳ سال قبل

اینفوگرافی/ کشور‌های با امنیت بالاتر در زمان جنگ جهانی سوم

رویترز: حمله ایران به اسراییل تا ۴۸ ساعت آینده

عکس/ پاسخ جالب آذری جهرمی به یک توئیت

عکس/برنامه‌های ۴۰ سال پیش صداوسیما در سالروز تولد امام رضا (ع)

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استقلال ۲ بازیکن جوان خرید+ عکس

فیلم/واکنش سردار رادان به ماجرای بازداشت ۲ دختر توسط گشت ارشاد

ماجرای غیبت یحیی گل‌محمدی در تمرینات فولاد چه بود؟

دلار به کریدور پنجم برگشت

استوری سردار آزمون برای خواهر هادی ساعی+ عکس

بمب خبری سال در یک کنسرت؛ ادل نامزد کرد + عکس

تیم جدید سامان قدوس مشخص شد

تیم بدمینتون دختران پتروشیمی جم به مقام دوم مسابقات پتروشیمی‌های کشور دست یافت

تصویری کمیاب از طاق بستان کرمانشاه در عصر قاجار

گزینه جدید پرسپولیس برای خط حمله

آژیر قرمز قیمت‌ها در بازار مسکن به صدا درآمد!

رئیس دفتر معاون اول مسعود پزشکیان کیست؟

طرح جدید بیمه‌های عمر و زندگی بیمه ایران از ابتدای پاییز ارایه خواهد شد

سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله پایتخت + جدول

آیا ظریف استعفا داده است؟

فیلم/انتقاد المیرا شریفی مقدم به ۲هزار و ۴۶۰ مزاحم تلفنی اورژانس

برگزاری کلاس آموزشی اطفای حریق در مجتمع شهید خوشدل زمزم

فیلم/حمله امیرحسین ثابتی به پزشکیان و ظریف

قیمت سیمان امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

 قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شد+ جدول

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

قیمت مسکن در ۵ منطقه جنوب پایتخت + جدول

کدام استان‌ها بیشترین مصرف برق را دارند؟

جزییات جدید از قیمت بلیط هواپیمای اربعین

عکس/تهدید گرم شدن ایران از نظر یک جامعه شناس

درآمد لاستیک فروشی چقدر است؟ راه اندازی لاستیک فروشی + ابزار مورد نیاز

پتانسیل بازاریابی شبکه نمایندگی را افزایش خواهیم داد

بیمه گذاران سرمایه ما هستند

مدیرعامل بیمه ایران با اعضای کانون صنفی نمایندگان کشور دیدار کرد

شکست سنگین یاران سعید جلیلی در انتخابات کمیسیون فرهنگی

بانک تجارت در نمایشگاه‌های "صنعت مالی" و "لوازم خانگی" حضوری فعال دارد

فیلم/درخواست جو بایدن از ایران: اسرائیل را نزن!

لیست وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان به مجلس + اسامی

نایب قهرمانی تیم شطرنج؛ حاصل تلاش دختران کمتر از ۲۵ سال پتروشیمی جم در مسابقات کشوری

همراه اول ۴۰ درصد سهام دیجی‌کالا را خرید

فیلم/سرکوب معترضان طرفدار فلسطین در آلمان

اینستاگرام در ترکیه رفع فیلتر شد

بازدید مدیر خرید فولاد مبارکه اصفهان از کارخانه سهند

عکس/ رژه شورلت و بنز در خیابان‌های تهران ۷۰ سال پیش

ارائه پنل تخصصی پیاده سازی تحول دیجیتال در صنعت بیمه

نوسانات شدید فهرست پاستور در دقیقه ۹۰ ؛ چه کسانی سکاندار وزارتخانه‌ها می‌شوند؟

قیمت جدید مرغ، گوشت قرمز و دام‌زنده+ جدول

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کیست؟

هزینه‌های میوه خوردن در یک خانوار سه نفره+ عکس

تالاب هامون در سکوت جان می‌دهد/۲۸۴ گونه جانوری هامون در معرض انقراض قرار گرفته است

تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شد؟

فیلم/لحظه‌ای از مسابقه آرین سلیمی که سانسور شد

اعتصاب بی سابقه و ۸۰ درصدی پرستاران بیمارستان‌های دولتی شیراز؛ همراه شدن اعتراض با تهدید‌های متعدد برای پرسنل

کدام استان‌ ها بیشترین سپرده را در بانک‌ها دارند؟

پروژه تک‌نرخ‌سازی ارز کلید خورد؟