تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی کیست؟

روز گذشته و در فهرست وزاری پیشنهادی رییس‌جمهوری نام سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیده شد.

اقتصاد۲۴- بیست‌ویکم مرداد ماه مسعود پزشکیان فهرست پیشنهادی وزاری کابینه‌اش را به مجلس ارائه داد تا در روز‌های آینده با گرفتن رای اعتماد دولت را رسمی آغاز کنند و بر سرکار آیند.

در میان این نام‌ها سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

سیدرضا صالحی‌امیری کیست؟

سیدرضا صالحی‌امیری در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکُلا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند. صالحی امیری دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و دانشیار دانشگاه است.

از نزدیکان حسن روحانی

بسیاری او را از نزدیک‌ترین یاران حسن روحانی می‌دانند و براین باورند که صالحی امیری از ابتدای کار و پیش از اعلام کاندیداتوری دکتر روحانی برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به عنوان یکی از یاران نزدیک وی درآمدن روحانی به صحنه انتخابات نقش ویژه‌ای داشته است.

پس از اعلام کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، صالحی امیری به عنوان معاون فرهنگی ستاد وی منصوب شد و پس از پیروزی روحانی در انتخابات رییس کارگروه شناسایی و تعیین اعضای فرهنگی کابینه شد.

او همچنین در پی رای‌نیاوردن وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش مدتی سرپرست این وزارت‌خانه بود.

بعد‌ها او نتوانست برای تصدی‌گری وزارت ورزش ازسوی نمایندگان رای کافی را به دست آورد و از حضور در کابینه روحانی بازماند.

ریاست سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی

سید رضا صالحی در تاریخ ۹۲/۱۱/۳۰ از سوی رییس‌جمهوری و پس از رای نیاوردن برای پست وزارت ورزش به عنوان رییس سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم

سید رضا صالحی سرانجام پس از استعفای علی جنتی در ۲ آبان ۱۳۹۵ به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی معرفی شد. در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۹۵ رضا صالحی امیری توانست با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شود. 


بیشتر بخوانید: سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات کیست؟


معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران

در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ محمدعلی نجفی شهردار تهران صالحی امیری را به سمت قائم‌مقام و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب کرد. وی در ۲۹ دی ۱۳۹۶ از سمت معاونت شهرداری تهران استعفا کرد و محمدعلی نجفی استعفای او را پذیرفت.

رییس کمیته ملی المپیک

صالحی امیری در کارنامه‌اش سمت ریاست کمیته ملی المپیک را هم دارد. او در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۶ در انتخابات هیئت رئیسه کمیته ملی المپیک، به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد.

دیگر سوابق صالحی امیری 

او در وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است.

او هم‌چنین در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی معاون ویژه وزارت اطلاعات هم بوده است.

وزیر پیشنهادی پزشکیان به مجلس

روز گذشته مسعود پزشکیان رییس‌جمهور ایران سید رضا صالحی امیری را به‌عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

ارسال نظر