تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

ریسک ورود به بازار طلا ۵۰-۵۰ شد

قیمت طلا و سکه با وجود رخداد‌های نامساعد هفته‌های گذشته فراز و فرود زیادی را تجربه کرد. این در حالی بود که علاوه بر اتفاقات داخلی، بازار‌های جهانی نیز رفت و برگشت زیادی داشت. طلا به‌عنوان دارایی امن در بحران‌های سیاسی و اقتصادی همواره مورد توجه مردم و سرمایه‌گذاران بوده است. تجارت‌نیوز در گفتگو با محمد کشتی‌آرای، فعال و کارشناس بازار طلا و جواهر به بررسی اجمالی بازار طلا در هفته‌های گذشته پرداخته است.

اقتصاد ۲۴- قیمت طلا و سکه در هفته‌های گذشته تحت تاثیر رخداد‌های سیاسی داخل کشور در بیشتر روز‌ها با افزایش ارزش همراه شد. باید در نظر داشت که قیمت دلار و اونس جهانی طلا به بازار طلا در داخل خط می‌دهد و در هفته گذشته با وجود نوسانات افزایشی محدود دلار، اما اونس جهانی طلا کاهش بیش از ۴۰ دلاری داشت و همین موضوع بازدهی طلا و سکه را نزولی کرد.
محمد کشتی‌آرای فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر تنش‌های سیاسی را اصلی‌ترین عامل افت و خیز در بازار فلز زرد می‌داند. وی در گفتگو با تجارت‌نیوز به این نکته اشاره کرد که با توجه به تلاطمات و بی‌ثباتی اوضاع سیاسی نمی‌توان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد خاصی برای ورود یا عدم ورود به بازار داد.

رخداد‌های سیاسی، تغییرات سینوسی بازار طلا را رقم زد

کشتی‌آرای با اشاره به روند قیمت اونس جهانی طلا در هفته سوم مرداد اظهار داشت: «از اوایل هفته گذشته تا روز پنجشنبه قیمت اونس جهانی طلا با تغییراتی مواجه بود و در پایان هفته قیمت جهانی طلا به طور متوسط ۴۳ دلار کاهش داشت.» وی افزود: «پنجشنبه هفته گذشته مجددا اونس جهانی طلا با افزایش قیمت همراه شد و به سطح ۲۴۳۱ دلار رسید؛ به همین دلیل می‌توان گفت در یک هفته اخیر قیمت جهانی طلا بین ۲۴۰۰ دلار تا ۲۴۳۲ دلار در نوسان بوده است.»

این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر قیمت ارز بر بازار داخلی طلا گفت: «با توجه به تنش‌های سیاسی موجود، در برخی روز‌های هفته گذشته قیمت ارز فراز و فرود داشت و همین موضوع نیز تغییرات سینوسی قیمت طلا و سکه را به همراه داشت.»

بازار‌ها غیرقابل پیش‌بینی شده‌اند

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: «در اولین روز هفته یعنی شنبه ۲۰ مرداد، قیمت جهانی طلا به قیمت شنبه گذشته برگشت؛ اما قیمت ارز با توجه به کاهش تنش‌های موجود و ثبات نسبی شرایط سیاسی با افت ارزش همراه شد. همین موضوع باعث شد قیمت طلا و سکه نسبت به هفته گذشته با کاهش چشمگیرتری مواجه شود.»


بیشتر بخوانید: انتظارات صعودی طلای جهانی


این کارشناس بازار طلا با تاکید بر اینکه نسبت به شنبه گذشته قیمت‌ها در بازار طلا با کاهش همراه بوده است، خاطرنشان کرد: «در شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی امکان وقوع هر رخدادی وجود دارد و بازار‌های مالی نیز از روند اتفاقات تاثیر می‌گیرند؛ بنابراین بازار‌ها و اتفاقات قابل پیش‌بینی و رصد نیستند.»

ریسک ورود به بازار طلا ۵۰-۵۰ است

اما آیا اکنون زمان سرمایه‌گذاری و ورود به بازار طلا و سکه است؟ کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال گفت: «نمی‌توان برای خریدن یا نخریدن به کسی پیشنهادی داد برای اینکه این ریسک ۵۰-۵۰ است و نمی‌توان توصیه‌ای به کسی داشت. در حال حاضر مردم اطلاعات اقتصادی بالایی دارند و کمابیش همه دسترسی خوبی به اطلاعات دارند، بنابراین بهتر است این تصمیم‌گیری به خود فرد محول شود.»

این کارشناس بازار طلا گفت: «برای نوع خرید هم خود فرد باید تصمیم بگیرد و نمی‌توان توصیه‌ای در این خصوص داشت. بازار‌های مالی به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رخداد‌ها و اتفاقات سیاسی قابل پیش‌بینی نیستند؛ زیرا در شرایط سیاسی و اقتصادی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و اخبار نامساعد تاثیر مستقیم بر روند قیمت‌ها می‌گذارد.»

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر