تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
رویترز به نقل از مقام‌های ایرانی:

فقط آتش‌بس در غزه تهران را از حمله به اسرائیل منصرف می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ارشد ایرانی گزارش داده که تنها یک توافق آتش بس در غزه بعد از مذاکراتی که قرار است این هفته برگزار شود می‌تواند تهران را از انتقام مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه باز دارد.

اقتصاد۲۴- رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی ایران که نامش فاش نشده گفته است که اگر تهران و متحدانش مانند حزب‌الله ببینند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شکست خورده و یا تصور کنند که اسرائیل می‌خواهد آن‌را به تعویق بیندازد حمله مستقیم را انجام خواهد داد. این منابع اشاره‌ای نکردند که ایران تا چه زمانی اجازه می‌دهد تا مذاکرات ادامه یابد.

به گفته این منابع، با افزایش خطر وقوع جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس از ترور هنیه و فرمانده حزب الله، فواد شکر، ایران در روز‌های اخیر درگیر گفتگو‌های فشرده با کشور‌های غربی و ایالات متحده در مورد راه‌های تنظیم انتقام خود بوده است.

در همین راستا سفیر ایالات متحده در ترکیه روز سه‌شنبه تایید کرد که واشنگتن از متحدان خود می‌خواهد تا ایران را برای کاهش سطح تنش‌ها متقاعد کنند. سه منبع دولتی در کشور‌های خاورمیانه به رویترز گفته‌اند که برای جلوگیری از تشدید تنش در آستانه مذاکرات آتش‌بس در غزه که قرار است روز پنجشنبه در مصر یا قطر برگزار شود گفتگو‌های خود با تهران را افزایش داده‌اند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای چنین مسئله‌ای را تایید و گفته بود پاسخ به موقع ایران به گونه‌ای اجرا می‌شود که به تلاش‌ها برای آتش‌بس احتمالی آسیبی وارد نشود. وزارت خارجه ایران، اما روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که درخواست‌های جهانی از تهران برای اعمال خویشتن‌داری «در تضاد با اصول حقوق‌بین‌الملل» است.

این اظهارنظر‌ها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا نگران است ایران پیش از آغاز این مذاکرات حمله‌ای علیه اسرائیل انجام دهد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این هفته ممکن است اتفاقی توسط ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش بیفتد. این ارزیابی ایالات متحده و همچنین ارزیابی اسرائیل است. اگر در این هفته چنین اتفای بیفتد زمان آن قطعا می‌تواند بر مذاکراتی که می‌خواهیم روز پنجشنبه انجام دهیم تاثیر می‌گذارد.»

در ماه‌های اخیر اسرائیل بار‌ها مذاکرات برقراری آتش‌بس را به بن‌بست کشانده و همچنان بر خواسته خود مبنی بر نابودی حماس تاکید کرده است. در اسرائیل، بسیاری از ناظران بر این باورند که پاسخ ایران به اسرائیل قریب‌الوقوع است.

در همین حال برخی منابع از علاقه تهران برای حضور در مذاکرات آتش بس گفته‌اند. رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده که ایران در حال بررسی این موضوع است که نماینده‌ای برای مذاکرات آتش‌بس در آخر هفته جاری بفرستد. بر اساس این گزارش این نماینده مستقیما در جلسات شرکت نخواهد کرد، اما در گفتگو‌های پشت پرده برای حفظ خط ارتباطی دیپلماتیک با ایالات متحده در حین مذاکرات حضور خواهد داشت. مقامات واشنگتن، قطر و مصر به پرسش‌ها در خصوص اینکه آیا ممکن است ایران در آن مذاکرات به صورت غیرمستقیم ایفای نقش کند پاسخ نداده‌اند.

دو منبع ارشد نزدیک به حزب‌الله لبنان گفتند که تهران به مذاکرات فرصت می‌دهد، اما از قصد خود برای انتقام دست نمی‌کشد.

یکی از این منابع گفت که آتش بس در غزه به ایران فرصتی برای دادن پاسخی کوچکتر و نمادین به قتل هنیه می‌دهد.

ارسال نظر