تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی راکت انداز اسرائیلی پولس

در این مطلب به معرفی راکت انداز اسرائیلی پولس (لنیکس سابق) خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: پولس (PULS) که قبلاً به عنوان لنیکس (Lynx) شناخته می‌شد یک راکت انداز اسرائیل است که توسط  البیت سیستمز توسعه یافته و ساخته شده است. این راکت انداز توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل و سایر کشور‌ها استفاده می‌شود.

این سیستم راکت انداز چندگانه، یک راه حل مقرون به صرفه اقتصادی برای پرتاب دقیق طیف وسیعی از راکت‌ها و موشک‌های پیشرفته ارائه می‌دهد و قابلیت هدف گیری دقیق با پاسخگویی بهینه را دارد.

طراحی و جزئیات سیستم‌ راکت انداز پولس

پولس یک سیستم شلیک راکت پیشرفته است که پشتیبانی آتش بسیار موثر را بدون توجه به شرایط آب و هوایی غالب تضمین می‌کند. این سیستم به طور کامل با پلت فرم‌های موجود سازگار است و انعطاف پذیری شلیک بهینه را بدون نیاز به تغییرات ارائه می‌دهد.

این سیستم با رفع نیاز به جابجایی واحد‌های توپخانه برای مطابقت با برد شلیک مورد نظریک مزیت متمایز نسبت به سیستم‌های توپخانه معمولی ارائه می‌دهد. این سیستم همه کاره می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع مهمات را از یک موقعیت پرتاب کند که امکان شلیک در فواصل تا ۳۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

موشک‌های مناسب پولس

پرتابگر چند منظوره پولس دارای دو PODS تخصصی است که هر کدام برای نوع خاصی از موشک طراحی شده اند. این پرتابگر می‌تواند ۱۸ راکت ۱۲۲ میلی متری اکولار، ۱۰ راکت ۱۶۰ میلی متری اکولار، چهار راکت اکسترا و دو راکت پریدیتور هاوک  را شلیک کند.

یک ماموریت شلیک معمولی در کمتر از یک دقیقه قابل اجرا است. این پرتابگر به طور هدفمند برای پل زدن شکاف بین اجزای مختلف توپخانه، از جمله وسایل آتش، حسگرها، و سیستم‌های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه و اطلاعات طراحی شده است.

موشک آکولار

آکولار یک موشک توپخانه هدایت شونده بسیار دقیق برای پشتیبانی از نیرو‌های زمینی به ویژه در سناریو‌های جنگ شهری که توپخانه معمولی ممکن است محدود شود به شمار می‌رود. این موشک مجهز به کلاهک تکه تکه شدن است که به طور موثر با اهداف توپخانه‌ای در میدان نبرد مقابله می‌کند.

نوع آکولار با قطر ۱۲۲ میلی متر به طور گسترده در توپخانه موشکی استفاده می‌شود. برد این موشک ۳۵ کیلومتر است و می‌تواند کلاهک ۲۰ کیلوگرمی را حمل کند.   همچنین نوع با قطر ۱۶۰ میلی متر آکولار می‌تواند هدفی را در برد ۴۰ کیلومتری با استقرار کلاهک ۳۵ کیلوگرمی مورد اصابت قرار دهد.

موشک اکسترا 

اکسترا یک موشک توپخانه با برد بلند با دقت بالا تا ۱۵۰ کیلومتر و دقت ۱۰ متر است. این موشک هدایت شونده‌ای است که می‌تواند بدون اتکا به سیستم‌های اضافی، اهدافی را در برد ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بدون توجه به شرایط آب و هوایی مورد اصابت قرار دهد.

سرعت مافوق صوت این موشک به آن اجازه می‌دهد تا در کمتر از پنج دقیقه به اهدافی در ۱۵۰ کیلومتر برسد. راکت اکسترا که مجهز به یک کلاهک ۱۲۰ کیلوگرمی و دو نوع کلاهک متمایز از جمله تکه تکه شدن و نفوذ کنترل شده است، یک انتخاب موثر و دقیق برای عملیات در مناظر شهری است.

موشک پریدیتور هاوک

پریدیتور هاوک یک موشک دوربرد برای حملات دقیق عمیق است که قادر به حمله و انهدام اهداف با اولویت بالا در برد تا ۳۰۰ کیلومتر با ضریب خطای کمتر از ۱۰ متر است.

این موشک مجهز به یک کلاهک پیشرفته ۱۴۰ کیلوگرمی است و در برابر طیف وسیعی از اهداف با سود بالا در سراسر میدان نبرد تاکتیکی مانند مراکز فرماندهی و ارتباطی، مقر‌های لجستیکی، سایت‌های جنگ الکترونیک و سایت‌های رادار مؤثر است.

این موشک می‌تواند بدون توجه به شرایط آب و هوایی و مستقل از سیستم‌های اضافی، هدف را در برد ۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به دقت مورد اصابت قرار دهد. موشک مافوق صوت با واکنش بسیار بالا می‌تواند در حدود هشت دقیقه به هدف ۳۰۰ کیلومتری برسد.

سیستم لایت پولس برای نیروهای ویژه

لایت پولس یک سیستم پرتاب موشک هوابرد سبک وزن است که برای کمک به نیرو‌های ویژه برای عملیات در محیط‌های دور و در معرض خطر میدان نبرد طراحی شده است. این سیستم دارای قابلیت‌های اسکوت و شلیک است و پشتیبانی آتش سریع، دقیق و کارآمد را در عملیات‌هایی که نیاز به قابلیت اطمینان، دقت و تحرک دارند، ارائه می‌کند. این سیستم به ویژه برای سناریو‌هایی که استفاده از موشک‌های دوربرد ممکن است مقرون به صرفه نباشد، مناسب است.

این سیستم را می‌توان توسط سی-۱۳۰ هرکولس یا هواپیما‌های مشابه حمل کرد. همچنین این سیستم را می‌توان روی خودور‌های تاکتیکی سبک به همراه هشت موشک ۱۲۲ میلی متری آکولار حمل کرد. سیستم لایت پولس مجهز به سیستم‌های ناوبری و فرماندهی و کنترل پیشرفته است و به راحتی با سیستم‌های خارجی سی۴I ارتباط برقرار می‌کند. این پرتابگر می‌تواند در کمتر از یک دقیقه پس از دریافت ماموریت آماده شلیک شود.

مشخصات فنی کلی راکت انداز پولس

نوع پروژه: سیستم راکت انداز

سازنده: البیت سیستمز

برد شلیک: تا ۳۰۰ کیلومتر

انواع موشک: آکولار ۱۲۲ میلی متری، آکولار ۱۶۰ میلی متری، اکسترا و پریدیتور هاوک

ارسال نظر