تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
بازار سهام در انتظار منجی؛

ردیابی نشانه‌های رکود در بورس

معاملات بورس تهران در روز گذشته با افت نماگر‌های سهامی همراه شد. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص‌کل ۰.۳۸درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند تا برای دومین روز متوالی در ارقام پایین‌تر از ۲‌میلیون واحد قرار بگیرد.

اقتصاد۲۴- نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت ۰.۲‌درصدی همراه شد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۴‌درصدی همراه شد. زمزمه‌هایی از بر گزاری جلسه اضطراری شورای‌عالی بورس در روز گذشته به‌منظور بررسی شرایط بازار سرمایه به گوش می‌رسید که باید دید در نهایت خروجی نهایی این جلسه چه خواهد بود. ارزش معاملات بازار همچنان در سطوح نازلی قرار دارد و باید دید که تصمیم سازمان برای معاملات هفته آتی در زمینه دامنه‌نوسان چه خواهد بود.

خروج پول از درآمد ثابت‌ها به مقصد ثبت نام خودرو؟

در روز گذشته، ۳۹۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج‌شد و در معاملات امروز نیز ۸۱۲‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شده‌است. با توجه به لزوم مسدودشدن ۲۳۰‌میلیون‌تومان در حساب وکالتی، برخی ادعا می‌کنند که بخش‌اعظم پول‌های خارج‌شده از صندوق‌های درآمد ثابت در دو روز اخیر به‌منظور ثبت نام برای شرکت در طرح فروش ایران‌خودرو بوده‌است.


بیشتر بخوانید: بازار سهام در انتظار گزینه‌های پیشنهادی سکاندار بورس


افت نسبت قیمت به سود

بورس تهران همچنان به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه می‌دهد و در این اثنا انواع و اقسام رکورد‌های منفی در تالار شیشه‌ای به‌ثبت رسیده‌است. روز گذشته، شاخص ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی را پس از ۹ماه (آبان ۱۴۰۲) از دست داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت قیمت به سود گذشته نگر بازار سهام (P/E TTM)، به ۵.۸واحد رسیده‌است. میانگین این نسبت در سال‌جاری، ۷ واحد بوده و افت ادامه‌دار سهام این نسبت را به سطوح کنونی رسانده است. رقم مذکور، کمترین مقدار این متغیر آماری از ۱۰آبان سال‌۱۴۰۱ تلقی می‌شود. البته در آبان آن سال این نسبت تا محدوده ۵.۶۴ واحد نیز کاهش داشت. آمار و ارقام فوق در حالی به‌ثبت رسیده که این نسبت در قله تاریخی سال‌۹۹، تا حوالی ۴۲واحد نیز افزایش پیدا کرده‌بود. البته در آبان۱۴۰۱ و پس از مشاهده ارقام مذکور در P/E TTM بازار سهام افزایش قیمت سهام آغاز شد و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد موجب تقویت این رشد شد، به‌گونه‌ای‌که شاخص‌کل توانست از کف تجربه شده خود در آبان۱۴۰۱ تا قله تاریخی اردیبهشت ۱۴۰۲، رشد ۱۰۴‌درصدی را تجربه کند. شتاب رشد در نماد‌های کوچک‌تر و باارزش بازار پایین‌تر به‌مراتب بیشتر از نماد‌های شاخص ساز بود و این موضوع منجر به رشد ۱۴۴‌درصدی شاخص هموزن از کف آبان ۱۴۰۱ تا قله ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ شد.

افت معنادار ارزش معاملات

همچنین در روز‌های اخیر ارزش معاملات خرد بازار که شامل سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی می‌شود نیز با افت ملموسی همراه شده‌است و در روز جاری رقم هزار و ۷۱۷‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. عوامل مختلفی در کاهش ارزش معاملات در بازار سهام دخیل بوده‌است. عامل اول؛ وضعیت آشفته بورس است که سبب‌شده تا تمایلی برای خرید سهام از سوی فعالان بازار‌های دارایی و سرمایه‌گذاری وجود نداشته‌باشد. دومین موضوع نیز به کاهش دامنه‌نوسان بازار سهام بازمی گردد. در سال‌جاری و با توجه به بروز ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک، سازمان بورس در سه نوبت (حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران) مجبور شده تا دامنه‌نوسان را کاهش دهد و این موضوع در کنار عدم‌تمایل برای خرید سهام، به کاهش معنادار ارزش معاملات منتج شده‌است.

عملکرد صندوق‌های اهرمی

بعد از ریزش تاریخی بورس تهران در سال‌۹۹، به ضعف‌های بازار سرمایه درخصوص مرسوم نبودن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اشاره شد و عمده تلاش مدیریت فعلی سازمان در راستای گسترش و توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صرف شد. در همین راستا صندوق‌های جدیدی مثل صندوق‌های اهرمی و بخشی به بازار سهام افزوده شدند تا سرمایه‌گذاران با ذائقه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، گزینه‌های در دسترس بیشتری داشته باشند. صندوق‌های اهرمی از این نوع صندوق‌ها محسوب می‌شوند که در ابتدا با استقبال سرمایه‌گذاران ریسک پذیر همراه شدند. بررسی بازدهی این صندوق‌ها از ابتدای سال نشان می‌دهد که این صندوق‌ها افت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. صندوق جهش با افت ۴۳.۳‌درصدی، رکورددار افت درمیان صندوق‌های اهرمی است و صندوق توان نیز با افت ۲۵.۵‌درصدی، کمترین افت را درمیان صندوق‌های اهرمی به‌ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر