اقتصاد ۲۴ - مسعود پزشکیان، فرزانه صادق مالواجرد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرده است، این در حالی است که صادق مالواجرد تنها وزیر زن پیشنهادی از سوی پزشکیان است و با توجه به سوابقی که در رزومه کاری خود دارد انتظارات مردم در صورت کسب رای اعتماد از بهارستانیها را بیشتر میکند.
او معمار و شهرساز ایرانی است که پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در این وزارتخانه فعالیت داشته است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر مشکل تامین منابع مالی برای اجرای پروژههای عمرانی، مهمترین چالش وزارت راه و شهرسازی است. وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه وسیعی است که تنها یک مدیر با نگاه راهبردی میتواند آن را اداره کند. در شرایط امروز کشور، تامین مالی این پروژهها و برون رفت از این چالش اساسی، از عهده وزیری برمیآید که برنامه داشته باشد تا در اجرای پروژههای حوزه راه، حمل و نقل ریلی و ساخت مسکن موفق عمل کند. تهاتر نفت یکی از راههای تأمین منابع مالی برای اجرای پروژههای کلان عمرانی بوده که میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
فعالیت وزیر پیشنهادی در حوزه مسکن
در همین رابطه علی ضیایی، کارشناس حوزه حملونقل در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره انتخاب فرزانه صادق مالواجورد بهعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی مسعود پزشکیان بیان کرد: انتخاب وزیر راه و شهرسازی دو وجهه دارد؛ بعد حمل و نقل و بعد مسکن که خانم فرزانه صادق مالواجرد هم بیشتر در حوزه مسکن فعالیت داشتند. با وجود این، از بعد حملونقل، برنامههایی که از طرف ایشان منتشر شده، برنامههای خوبی است و نشان از مطالعه ایشان در این حوزه است.
وی با اشاره به برنامههای پیشنهادی صادق مالواجرد اظهار کرد: در حوزه حمل ونقل هوایی به موضوع آزادسازی پروازها اشاره شده، همچنین در برنامههای ایشان به کاهش مناطق پرواز ممنوع، واگذاری برخی فرودگاهها به بخش خصوصی و ساماندهی شرکتهای هواپیمایی پرداخته شده که از نکات مثبت است.
بیشتر بخوانید: فرزانه صادق مالواجرد به دومین وزیر زن جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟/ افشاگر تخلفات زاکانی از مجلس اصولگرا رأی اعتماد میگیرد؟
این کارشناس حوزه حملونقل ادامه داد: همچنین در حوزه حملونقل ریلی به بهرهوری ریلی پرداختند که در حال حاضر فاجعهبار است و باید به آن رسیدگی شود؛ در حوزه جادهای هم به موضوع پلتفرمها مطرح شده است و استفاده بهینه از ظرفیت زیرساختهای موجود با مشارکت دادن بخش خصوصی و بکارگیری شیوههای نوین تامین مالی برای تکمیل پروژههای ساخت از موارد مثبت در این برنامه است.
ضیایی در پاسخ به اینکه اجرای برنامههای پیشنهادی تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد، گفت: اجرای این برنامهها کاملا وابسته به این موضوع است که چه افرادی را منصوب کنند. چهار معاونت در حوزه حملونقل وجود دارد که باید حتما افرادی که در این زمینهها تخصص دارند، منصوب شوند و منصوبات سیاسی که در سه سال گذشته اتفاق افتاده، بهشدت باید محدود شود.
افراد متخصص به کار گرفته شوند
وی با بیان اینکه حوزه حملونقل در حال حاضر توان آزمون و خطا را ندارد، گفت: در سالهای گذشته هر زمان که تصمیمات تخصصی گرفته شده، نتیجه خوبی هم گرفتیم؛ بنابراین برای منصوبات جدید هم باید تصمیمات کارشناسی گرفته شود و افراد متخصص به کار گرفته شوند.
این کارشناس حوزه حمل ونقل درباره چالشهای ممکن پیش روی صادق مالواجرد بیان کرد: چالشهایی که ممکن است ایشان داشته باشند، بیشتر در حوزه مسکن است. در خصوص اختصاص زمین و ساخت سالانه سقف مشخصی مسکن و عمل به برنامه هفتم توسعه که به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است. در حوزه حملونقل هم چالشهای مزمن وجود دارد که در سالهای گذشته وجود داشته است و البته از سوی خانم صادق، برنامه خوبی در این حوزه ارائه شده است.