تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

سلاح روس‌ها برای مقابله با پهپاد‌ها به دست اوکراینی‌ها افتاد

بر اساس گزارش‌ها، نیرو‌های نظامی اوکراین یک سامانه جنگ الکترونیکی روسی به نام «موج‌شکن – Volnorez» را در منطقه کورسک به انضمام اسنادی که ممکن است مشخصات فنی آن را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.

اقتصاد۲۴- بر اساس گزارش‌ها، نیرو‌های نظامی اوکراین یک سامانه جنگ الکترونیکی روسی به نام «موج‌شکن – Volnorez» را در منطقه کورسک به انضمام اسنادی که ممکن است مشخصات فنی آن را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.

به گزارش وبسایت اوکراینی Militarniy، سامانه مذکور که هنوز در بسته‌بندی کارخانه‌ای خود قرار داشت، برای ایجاد یک گنبد محافظ در اطراف تجهیزات نظامی به ویژه تانک‌ها، طراحی شده است تا از آن‌ها در برابر حملات هواپیما‌های بدون سرنشین محافظت کند.

این سامانه برای نخستین بار در پاییز سال گذشته در داخل واحد‌های نظامی روسیه رونمایی شد و به طور خاص برای مقابله با پهپاد‌های موسوم به «نمای اول شخص - FPV» که یک عنصر کلیدی در جنگ‌های معاصر است، توسعه یافت.

نیرو‌های روسی جزئیات فنی سامانه «موج‌شکن» را مخفی نگه داشته‌اند، اما اسناد به دست آمده ممکن است بینشی در مورد قابلیت‌های آن به کارشناسان اوکراینی ارائه دهد.

این سیستم به گونه‌ای کار می‌کند که ارتباط بین پهپاد مهاجم و ایستگاه کنترل آن را مختل می‌کند و باعث می‌شود، پهپاد مورد هدف مسیر پروازی خود را گم کند و اجازه اصابت آن را می‌گیرد.

این وبسایت اوکراینی گزارش داد که سیستم «موج‌شکن» طوری طراحی شده که پس از فعال شدن، ارتباط بین یک پهپاد و اپراتور آن را مختل کند و باعث شود پهپاد از مسیر مورد نظر خود منحرف شود.

این فناوری به ویژه در برابر پهپاد‌های دست‌ساز نمای اول شخص معمولاً با از دست دادن سیگنال سقوط می‌کنند و در نتیجه تهدید آن‌ها را خنثی می‌کنند، مؤثر است.

بر روی همه پهپاد‌ها هم عمل نمی‌کند

با این حال، پهپاد‌های غیرنظامی پیشرفته‌تری مانند «ماویچ ۳ - Mavic ۳» که هم توسط اوکراین و هم توسط روسیه در استفاده می‌شود، عملکرد متفاوتی دارند.

این پهپاد‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که در جای خود شناور شوند یا در صورت از دست دادن سیگنال، بلافاصله به نقطه پرتاب خود بازگردند و در نتیجه کمتر در معرض تداخلات سیستم «موج‌شکن» قرار می‌گیرند.

به غنیمت گرفته شدن سامانه موج‌شکن یا همان «ولنورز» می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد قابلیت‌های جنگ الکترونیک روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد و به طور بالقوه نیرو‌های اوکراینی را قادر می‌سازد تا اقدامات متقابل ایجاد کنند یا فناوری‌های دفاعی خود را بهبود بخشند.

منبع: انتخاب
ارسال نظر