تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
فرصت جدید برای بازار سرمایه

پیش بینی بورس امروز ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهار‌شنبه پس از سه رو روز متوالی شاخص کل بورس تهران رشد کرد و روند خروج پول حقیقی از بورس نیز متوقف شد.


اقتصاد۲۴- برای پیش بینی بورس امروز –شنبه ۲۷ امرداد- به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل رشد ۷ هزار و ۳۴ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۶۹۴ واحد بالا آمد. شاخص کل فرابورس ۱۱ واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس ۶۱ واحد افزایش پیدا کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) و شرکت هلدینگ صنعتی ملی (وملی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) و شرکت سرمایه گذاری سلیم (سلیم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های مداران (شرکت داده پردازی ایران)، کپارس (شرکت کاشی پارس) و تکنو (شرکت تکنو تار) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، شرکت آ س پ (آ. س. پ) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید:  گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳


عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، ۲۷۱ نماد صف خرید داشتند و ۲۴۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد هزار و ۸۰۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۸۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۵ درصدی به رقم ۶۶۸ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص کل در سه روز میانی هفته ریزش کرد و روز چهارشنبه متأثر از سیگنال‌های مثبت سیاست‌گذار رشد کرد.

با این حال افت سه روز میانی بیشتر از رشد روز‌های شنبه و چهارشنبه بود. شاخص در این هفته کانال ۲ میلیونی را از دست داد.

در این هفته ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و روز چهارشنبه نیز با افت ۵ درصدی به هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان رسید. چهارشنبه شاخص با پیشرانی نماد‌های بزرگ بازار؛ فملی، فولاد، نوری، شستا و شپنا بالا آمد.

همچنین روز چهارشنبه شاهد توقف خروج پول حقیقی به بازار بودیم و ۴۳ میلیارد تومان سرمایه وارد بازار شد. نماد وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و پس از بانک ملت، نماد‌های فولاد، فملی، حسینا و شتران در رتبه‌های بعدی بودند؛ بنابراین به نظر می‌رسد روز چهارشنبه بازار واکنش مثبت به سیگنال‌های سیاست‌گذار داده است. برخی از ناظران معتقدند بازار با تزریق سرمایه توان رشد خواهد داشت، اما به شرطی که احتمال درگیری نظامی افزایش نیابد. این گروه توجه ویژه‌ای به مذاکرات آتش بس –میان حماس و اسرائیل- دارند. اما گروهی دیگر نیز معتقدند بازار تا موعد آزاد شدن وجوه حساب‌های بانکی وکالتی، شاهد رشد تقاضا نخواهد بود. در روز‌های اخیر ثبت نام پیش فروش خودرو برگزار شد و مبالغ قابل توجهی در حساب‌های وکالتی بلوکه شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود بخشی از این پول‌ها پس از آزادسازی به سمت بازار‌های دارایی از جمله ارز و طلا حرکت کند. در چنین شرایطی اگر سیاست‌گذار به سرمایه گذاران سیگنال مثبت بدهد و از ریسک‌های بازار بکاهد می‌تواند به جذب این سرمایه‌ها به بورس تهران کمک کند.

دیگر نکته حائز اهمیت این است که از امروز دامنه نوسان قیمت سهام منفی و مثبت ۲ درصد است، تغییری که می‌تواند رکود معاملات را کم کند و از صف‌های بازار بکاهد.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر