تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

علیرضا کاظمی مدیری دگم، ناموفق و ناکارآمد؛ لزوم تجدیدنظر پزشکیان بدرباره گزینه وزارت آموزش و پرورش

علی پورسلیمان، مدیر وب‌سایت صدای معلم و عضو سازمان معلمان ایران معتقد است پزشکیان باید در این انتخاب تجدید نظر کند در غیر این صورت سرمایه اجتماعی‌اش را از دست خواهد داد.

اقتصاد۲۴-وقتی بخواهی همه را راضی نگه داری، هیچ کس راضی نخواهد بود. این رسم دیرینه تجلی خوبی در فهرست کابینه دولت چهاردهم دارد. روز یکشنبه مسعود پزشکیان فهرست کابینه خود را به هیات رئیس مجلس ارائه داده و ترکیب وزرای پیشنهادیش، انتقاد‌های زیادی به دنبال داشت. چند نام در بین وزرای پزشکیان بیش از دیگران تعجب برانگیز بودند. یکی از آن‌ها علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش است.

پزشکیان شعار انتخاباتی زیادی نداد و برنده شد. در میان معدود شعار‌های او، عدالت آموزشی، رفتار غیر امنیتی با نسل زد و رسیدگی به رفاه و معیشت معلمان برجسته بود. به گفته فعالان حوزه آموزش و پرورش، چهره‌ای که قرار است از ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت آموزش و پرورش کوچ کند، هیچ شناختی از اولویت‌های این وزارت خانه ندارد. کاظمی سال ۱۳۹۶ در قامت معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اولویت‌های خود را به ترتیب «سیاست توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز»، «توسعه و ترویج آرا و افکار امام راحل و مقام معظم رهبری»، «توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» و سپس «تقویت و توسعه نهضت کتابخوانی» و «افزایش سرانه مطالعه»، «ارتقای تقویت عقلانی و رشد سیاسی دانش‌آموزان» و «ایجاد بستر رشد و شکوفایی در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی» عنوان کرده بود.

علی پورسلیمان، مدیر وب‌سایت صدای معلم و عضو سابق سازمان معلمان ایران معتقد است پزشکیان باید در این انتخاب تجدید نظر کند و اگر واقعا به عدالت جنسیتی باور دارد، باید یک وزیر زن انتخاب کند.

«آموزش» در اولویت دولت‌های بعد از انقلاب جایی ندارد

پورسلیمان در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید: وزیری که انتخاب می‌شود باید سیاست‌های کلی راهبردی دولت را اجرا کند، اما مشکل ما این است که در اکثر دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی، آموزش در اولویت نیست.

این فعال حوزه معلمان با بیان اینکه انتخاب کاظمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نشان داد که پزشکیان برای آموزش و پرورش اولویتی قائل نیست، می‌گوید: پزشکیان از تعهدات خود در نشست با فرهنگیان در سالن حجاب عدول کرده است.

کاظمی دگم و ضد تحول‌خواهیست| او در زمره مدیران ناموفق و ناکارآمد آموزش و پرورش است

پورسلیمان می‌گوید: افرادی مانند کاظمی در آموزش و پرورش زیادند؛ او قبلا مدیرکل آموزش و پروش خراسان بوده، بعد معاون پروزشی وزارت شده است. این رزومه را خیلی از مدیران دارند. آنچه مهم است کارنامه ایست که افراد از خودشان نشان داده اند. کاظمی کارنامه‌ای مشابه سایر مدیران ناموفق و ناکارآمد دارد که تصور می‌کند موفق عمل کرده است.

او معیار تشخیص مدیر موفق از ناموفق را کاهش شکاف بین اداره و مدرسه و تقویت اعتماد عمومی به آموزش و پرورش خوانده و می‌گوید: من در بسیاری از نشست‌های خبری آقای کاظمی حضور داشتم، فکر میکنم علیرضا کاظمی نمی‌تواند این مسئولیت را درست انجام دهد. ایشان به عنوان معاون تربیتی، شخصیت دگمی داشت.


بیشتر بخوانید:عکس/ توئیت مسعود پزشکیان درباره نارضایتی مردم


پورسلیمان به یک گفتگوی خود با کاظمی در سال ۹۷ اشاره کرده و می‌گوید: او شخصیتی تحول خواه و منعطف نیست. ایشان معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود. در آن زمان از او درباره برنامه پرورشی و تربیتی سوال کردم. نتیجه اینکه برای من روشن شد ایشان نقدپذیر و تحول خواه نیست. تفکر نقادانه دریچه‌ای به آموزش و پرورش تحول گراست و ایشان چنین دیدگاهی ندارد.

او می‌گوید داشتن ارتباطات مردمی برای ایجاد تحولاتی که امروز به آن نیاز داریم، کافی نیست.

پزشکیان باید وزیر زن برای آموزش و پرورش انتخاب می‌کرد

پورسلیمان معقتد است پزشکیان اگر واقعا معتقد به عدالت جنسیتی بود، باید برای وزارت آموزش و پرورش وزیر زن انتخاب می‌کرد.

استدلال او این است که در میان مدیران زن آموزش و پرورش، نیرو‌های بسیار توانمندی وجود داشت که به مراتب بهتر از کاظمی عمل می‌کردند.

او با اشاره به برنامه ۲۶ صفحه‌ای کاظمی برای آموزش و پرورش هم می‌گوید: این برنامه، تکرار برنامه وزرای قبلی است. نکته مهم و قابل توجه آن، مساله تشکیل سازمان نظام معلمی است.

به گفته پورسلیمان به دلایل مختلف، کاظمی قادر به تشکیل این سازمان که یک دهه است طرح آن روی زمین مانده، نخواهد بود.

او گفته: کسی که چنین وعده‌هایی می‌دهد باید پیشینه و عملکردش روشن باشد. در صحبت‌های کاظمی در دوره‌های قبل و اخیر، اظهارنظر مشخصی در این زمینه نمی‌بینید.

پزشکیان باید در مورد وزیر آموزش و پرورش تجدیدنظر کند

پورسلیمان ابراز امیدوار کرده که پزشکیان در تصمیم خودش برای وزیر آموزش و پرورش تجدید نظر کند. او می‌گوید در غیر این صورت رئیس جمهور بخشی از سرمایه اجتماعیش را از دست می‌دهد.

به گفته او، افرادی مانند بطحایی و فانی که از کاظمی حمایت می‌کنند که هر دو وزرای ناکامی بودند و از وزارت آموزش و پرورش برکنار شدند. ما نمیخواهیم کاظمی هم استیضاح یا برکنار شود. ما میخواهیم کسی وزیر شود که بتواند ۴ سال کار کند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر