تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

بازار بورس تهران در اولین روز کاری هفته و بعد از رهایی از محدودیت یک‌درصدی رشد ۱۴ هزارواحدی را به خود دید. البته که همچنان بازار در محدودیت قرار دارد و این بار با مثبت و منفی ۲ درصدی بازار سرمایه محدود شده است. این محدودیت‌ها تنها مسکنی برای بازار هستند و به نظر می‌رسد این نسخه دیگر جواب دردهای بازار را نخواهد داد. باید به فکر علاج ریشه‌ای دردهای بازار سرمایه (اقتصاد خرد و کلان) بود.

اقتصاد۲۴- در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس تهران ارزش معاملات حوالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و عدد شاخص با رشد بیش از ۱۴ هزارواحدی بالاتر از محدوده ۲ میلیون واحدی قرار گرفت در بین اهالی بازار این جمله نقل می‌شد که درصورتی‌که تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۴ بازار با همین رویه ادامه پیدا کند ارزش بازار و شاخص به اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد رسید. این جمله به‌اندازه هزار کلمه در دل خود حرف دارد.

با وجود این رخ مثبت از بازار، اما تنها گروه فلزات اساسی بود که ارزش معاملاتی بالای ۱۰۰ میلیاردتومانی را به خود گرفت و در جایگاه اول ایستاد. این گروه باارزش معاملاتی بیش از ۱۴۸ میلیاردتومانی بالاتر از گروه شیمیایی قرار گرفت و رتبه اول را داشت.

باقی گروه‌ها ارزش معاملاتی کمتر از ۱۰۰ میلیاردتومانی را به خود گرفتند. شیمیایی‌های بازار سرمایه با ۹۳ میلیارد تومان، انبوه‌سازی با ۶۱ میلیارد تومان و گروه خودرویی لیدر سنتی بازار سرمایه با ۵۹ میلیارد تومان رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داند.

نتیجه بازار امروز این بود که بالای ۸۰۰ میلیارد تومان پول از صندوق‌ها خارج شده و تنها کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پول به بازار بورس تهران وارد شده و می‌توان این طور گفت که امروز دومین روزی بود که پول حقیقی از بازار بورس تهران خارج نشده است.

خبر بیمه سهام چند روزی است در بین اهالی بازار سرمایه دست‌به‌دست می‌شود و قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس این طور جزئیات آن را بررسی کرده است. این بیمه مشمول پرتفولیوی زیر ۵۰۰ میلیون تومان است و نرخ سود تضمین شده آن ۲۰ درصد است. همچنین شرط نگهداری تا سررسید یک‌ساله را نیز دارد. قادر معصومی این موضوع را عنوان کرده است که در دوره قبل طرح سهام‌یاب، کم‌تر از ده درصد شرکت‌کننده واجد شرایط وجود داشت و در این طرح، در بدترین سناریو برای ۲۰ ناشر، هزینه ۱۲۰ میلیاردتومانی پیش‌بینی‌شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز عنوان کرده است که بانک مرکزی وعده داده که ۱۰ همت پول به بازار سهام از طریق بانک‌ها اختصاص دهد.

در این روز‌ها مجلسی‌ها روز‌های پر کار خود را سپری می‌کنند تا صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. ازاین‌رو، انجمن تولیدکنندگان فولاد با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: انتخاب وزیر برای وزارتخانه گسترده و پرمسئولیت صنعت به‌طورقطع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور است و در حمایت از وزیر پیشنهادی این طور عنوان کرده است که فرد شایسته‌ای برای تصدی این مسئولیت انتخاب و معرفی شده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده لاتاری ۳۰ همتی ایران خودرو


از منظر فضای سیاسی هم خبر‌هایی به گوش می‌رسد این که نهاد‌های امنیتی اسرائیل عنوان کرده‌اند که اکنون زمان توافق است و عملیات ارتش اسرائیل به‌طورکلی در غزه پایان‌یافته است و حالا زمان معامله گروگان‌ها (اسرا) فرارسیده است.

ترامپ نیز در ادعای جدید گفته است که با انجام توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، کلیه تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدودکردن برنامه هسته‌ای آن لغو می‌شود. ترامپ در موضع‌گیری جدید و عجیب نسبت به برقراری روابط دوستانه با ایران ابراز تمایل کرده و امیدوار است در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا روابط دوستانه‌ای با ایران داشته باشد؛ اما اعلام کرد ایران نمی‌تواند یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی معاملات هفته گذشته و در ادامه افت شدید بیش از ۱۰۰ واحدی خود به ارقام کمتر از ۲ میلیون واحدی رسید این در حالی است که با کم‌کردن دامنه نوسان (دامنه نوسان به مثبت و منفی ۲ درصدی) بازار کمی روند بهتری را به خود گرفت هر چند که ارزش معاملات در کل بازار و در گروه‌های مهم بازار سرمایه همچنان کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است که این موضوع نشان خوبی نیست.

شاخص کل تنها باارزش معاملاتی خوب و قوی می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتر دست پیدا کند و در حال حاضر بازار چالش تأیید صلاحیت وزرا، بودجه سال ۱۴۰۴ و انتخابات امریکا را در پیشرو خواهد داشت و هر کدام از این موارد را می‌تواند با مقاومت‌های کلاسیک روی نمودار شاخص کل دید.

ارسال نظر