تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

پشت پرده لاتاری ۳۰ همتی ایران خودرو

طرح فروش جدید خودرو به نوعی دوربرگردان سیاست‌های غلط خودرویی است.

پشت پرده لاتاری ۳۰ همتی ایران خودرو
اقتصاد۲۴- عرضه‌ای بدون اصلاح قیمت که رانت ۳۰ همتی را در بازار خودرو توزیع می‌کند. ثبت‌نام حدود یک میلیون نفر در دومین روز از بازگشایی سایت ثبت‌نام برای عرضه حدود ۱۲۰ هزار خودرو از خطای سیاستگذار در سامان‌دهی بازار خودرو حکایت دارد. آنچه مشخص است بخشی از این تقاضا غیرمصرفی است و متقاضیان دنبال سودی هنگفت از بازار نابسامان خودرو هستند. طبق بررسی‌ها، تقاضای واقعی خودرو در سال جاری در بهترین شرایط بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه نخواهد بود.

طرح بزرگ فروش خودرو (خارج از سامانه یکپارچه) در شرایطی از چهارشنبه گذشته کلید خورد که با توجه به فاصله همچنان زیاد قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های عرضه‌شده و البته حجم بالای استقبال شهروندان (طبق آمار غیر‌رسمی)، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تقاضا، غیر‌مصرفی و در راستای سرمایه‌گذاری است.

پس از مدت‌ها فریز نسبی فروش که بیشتر ناشی از تعهدات سنگین خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بود، خودروساز بزرگ کشور فروشی خارج از سامانه، اما با شرایطی نسبتا مشابه (در دوران فعال بودن سامانه موردنظر) را به اجرا گذاشت.

در طرح جدید فروش خودرو، بیشتر محصولات تولیدی شرکت عرضه‌کننده در قالب فروش فوری (با قیمت قطعی) و پیش‌فروش (با قیمت غیر‌قطعی) عرضه شده‌اند، محصولاتی که اختلاف زیاد و وسوسه‌کننده‌ای بین قیمت کارخانه و بازارشان وجود دارد. همین اختلاف قیمت، انگیزه اصلی شهروندان برای شرکت در این طرح فروش به شمار می‌رود.

البته متقاضیان را باید به دو دسته مصرف‌کننده واقعی و سوداگر تقسیم کرد. در واقع این اختلاف قیمت، هم برای مصرف‌کنندگان واقعی ایجاد انگیزه کرده و هم برای آن‌هایی که تقاضای غیرمصرفی دارند و دنبال سوداگری هستند. طبق آمار غیر‌رسمی، تا ظهر پنج‌شنبه چیزی حدود یک‌میلیون نفر در طرح فروش خودرو شرکت کرده‌اند و با توجه به اینکه این طرح محدودیت تکمیل ظرفیت (بابت بسته شدن سایت فروش) ندارد و سایت فروش تا تاریخی مشخص باز خواهد بود، قطعا آمار تقاضا رقم بالاتری را ثبت خواهد کرد.

پشت پرده لاتاری ۳۰ همتی ایران خودرو
البته بانک‌ها نیز در نقش بالابرنده تقاضا ظاهر شده‌اند، چه آنکه اعلام کرده‌اند برای وکالتی کردن حساب متقاضیان، به آن‌ها اعتبار می‌دهند؛ بنابراین متقاضیان نیازی ندارند که تمام وجه موردنیاز برای بلوکه کردن (۲۳۰میلیون تومان) را خود تامین کنند و بخشی از آن را بانک‌ها می‌دهند. این پول البته به حساب خودروساز نمی‌رود و در بانک‌ها بلوکه می‌شود.

اما تشخیص اینکه چه میزان از تقاضای ثبت‌شده (پس از بسته شدن سایت فروش) واقعی و چه میزان غیرمصرفی و سوداگری است، کار راحتی نیست و بعد از چند ماه می‌توان حدس‌هایی در مورد آن زد. با‌این‌حال با توجه به تجربه‌های قبلی از یک سو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها و تقاضای بالا برای شرکت در طرح موردنظر، می‌توان ادعا کرد بخشی از این تقاضا غیرمصرفی بوده و متقاضیان دنبال سودی هنگفت و یک‌شبه از این محل هستند.

تقاضای واقعی خودرو در سال جاری در بهترین شرایط بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه نخواهد بود که البته سناریوی منطقی می‌گوید تقاضای واقعی در ۱۴۰۳ کمی بیش از یک‌میلیون دستگاه است.

این در حالی است که فقط در عرض ۲۴ ساعت پس از آغاز فروش خودرو، حدود یک‌میلیون تقاضا به ثبت رسیده و تا روز انتهایی ثبت نام قطعا بیش از این خواهد بود. در گذشته نیز چند میلیون نفر در طرح‌های فروش خودروسازان در قالب قرعه‌کشی شرکت می‌کردند که بسیار بیش از تقاضای واقعی بود.


بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت خودرو در آخرین هفته مرداد ۱۴۰۳


با استناد به اینکه تقاضای واقعی خودرو در سناریوی منطقی، کمی بیش از یک‌میلیون دستگاه است، تقاضای بیش از این، غیرمصرفی محسوب می‌شود. از طرفی، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها همان‌طور که برای مصرف‌کننده واقعی جذاب است، برای سوداگران و متقاضیان غیر‌مصرفی هم جذابیت دارد، چه بسا جذابیتی بیشتر.

نفع مصرف‌کننده واقعی از طرح‌های فروش خودرو این است که می‌تواند خودروی مورنظر خود را با قیمتی کمتر از بازار تهیه کند. به عنوان مثال، پژو ۲۰۷ در بازار آزاد ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه همین خودرو را می‌توان از کارخانه با قیمت ۴۷۰ میلیون تومان خرید؛ بنابراین مصرف‌کننده واقعی در صورتی که دستش به خودروی موردنظر با قیمت کارخانه برسد، ۱۸۰ میلیون تومان پول کمتری نسبت به بازار آزاد می‌پردازد.

از آن سو، متقاضیان غیر‌مصرفی نیز در صورت برنده شدن در لاتاری خودرو، می‌توانند با فروش آن در بازار آزاد، یک‌شبه سودی هنگفت به جیب بزنند. تازه اختلاف قیمت‌های فعلی بین کارخانه و بازار، ممکن است در آینده با توجه به تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اثرپذیری بازار خودرو از تحولات سیاسی و قیمت ارز، بیشتر نیز شود.

سیاستگذار طی چهار سال گذشته انواع روش‌ها، از قرعه‌کشی گرفته تا محدود کردن فروش به سامانه یکپارچه و حتی عرضه در بورس کالا، را برای فروش و قیمت‌گذاری خودرو به کار گرفت. هدف سیاستگذار این بود که از دل این طرح‌ها، عدالت در فروش (در واقع عدالت در توزیع رانت) شکل بگیرد، نه اینکه رانت حذف شود.

از همین رو حالا پس از چهار سال آزمون و خطا، هنوز هم سفره رانت در بازار خودرو پهن است و سوداگری حذف نشده و همه خودرو‌های عرضه‌شده (در قالب طرح‌های فروش) قرار نیست به مصرف‌کنندگان واقعی برسد. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان، تا وقتی سیاست قیمت‌گذاری دستوری ادامه دارد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها نیز برقرار است، بنابراین رانت و سوداگری هم حذف نخواهد شد. فروش جدید خودرو (با تقاضایی به احتمال زیاد بالا و فراتر از تقاضای واقعی) این پیام را به سیاستگذار خودرو در دولت جدید می‌دهد که ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری، به معنای تداوم رانت و تقاضای کاذب در بازار خودرو است.

اگر سیاستگذار همین راه را ادامه دهد، رانت و تقاضای کاذب همچنان مهمان شر بازار خودرو خواهند بود و اگر تصمیم بر راندن آنهاست، مسیر آن از حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌گذرد. اتفاقا وزیر پیشنهادی صمت در برنامه‌های خود بر حذف قیمت‌گذاری دستوری منتها به صورت تدریجی تاکید کرده است.

محمد اتابک اعتقاد دارد حذف یکباره قیمت‌گذاری سبب التهاب در بازار خودرو می‌شود؛ بنابراین برای به حداقل رساندن تبعات آن، باید به صورت تدریجی این کار را انجام داد. در حداقل دو دولت قبل نیز سیاستگذاران به اینکه قیمت‌گذاری دستوری نتایج مثبتی به دنبال نداشته و منجر به توزیع رانت در بازار خودرو و حتی افت کمی و کیفی خودرو‌ها شده، واقف بودند، اما به سمت درمان این درد که نرفتند. حالا که شاهد جدید علیه سیاست‌های دستوری، در قالب فروش خودرو خود را نشان داده، این سیاستگذار جدید در دولت چهاردهم است که باید بین ادامه وضع موجود (سوداگری و رانت در بازار خودرو) و اصلاحات تصمیم بگیرد.

البته حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با توجه به مانعی به نام انحصار، کار چندان راحتی نیست، اما هماهنگی و اجماع ارکان مختلف بر سر اینکه ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری نه به مصلحت مصرف‌کننده است و نه تولیدکننده، می‌تواند یک بار برای همیشه این چالش بزرگ در صنعت و بازار خودروی کشور را حل کند.

بار کج قیمت

هرچند تا مشخص شدن تعداد دقیق متقاضیان طرح جدید فروش خودرو باید تا اواخر هفته جاری صبر کرد، اما شواهد و قرائن و تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد باز هم تقاضای بالایی ثبت خواهد شد. با این فرض قوی و بسیار محتمل، دو نکته مهم قابل‌طرح است. نخست اینکه مشخص می‌شود شهروندان نسبت به افت قیمت در بازار خودرو تا انتهای سال امید چندانی ندارند و به عبارت بهتر، انتظارات تورمی‌شان در این بازار بالاست.

در واقع استقبال زیاد از طرح فروش جاری که بخشی از آن به صورت پیش‌فروش (با قیمت روز) است، نشان می‌دهد شهروندان انتظار رشد قیمت در بازار خودرو را تا انتهای سال دارند. این تصور هم بین مصرف‌کنندگان واقعی و هم بین غیر‌مصرفی‌ها وجود دارد. دسته نخست با تصور اینکه قیمت در بازار خودرو و حتی احتمالا کارخانه بالا خواهد رفت، در طرح فروش جاری شرکت کرده تا خودروی موردنظر خود را با کمترین قیمت ممکن خریداری کنند.

دسته دوم نیز با این پیش فرض که قیمت خودرو در بازار آزاد حداقل تا انتهای امسال افزایشی است، می‌خواهند به واسطه خرید با قیمت کارخانه (چه قیمت فعلی و چه قیمت روز) نفعی هرچه بیشتر از رانت موجود در بازار ببرند. به‌هر‌حال تصور هر دو گروه از آینده بازار خودرو، رشد قیمت است و مسائل سیاسی به‌خصوص انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا (که نتیجه آن بر افت‌و‌خیز انتظارات تورمی و قیمت ارز و البته خودرو اثرگذار است) نقش مهمی در شکل گیری این تصور دارد.

نکته دیگر اینجاست که با افزایش عرضه، طبعا باید از تعداد تقاضا در آینده کم شود و قیمت نیز پایین بیاید، اما تجربه حداقل چهار سال گذشته نشان می‌دهد با وجود عرضه‌های حتی میلیونی، همچنان تقاضای کاذب در بازار وجود دارد و قیمت هم تحت‌تاثیر عوامل مختلف (حتی سیاسی) بالا و پایین می‌شود. گاهی حتی پیش آمده که با وجود عرضه، قیمت پایین نیامده و تنها سرعت رشد آن کم شده است، موضوعی که از اثرپذیری بالای بازار خودرو (به‌عنوان کالایی که در ایران تبدیل به نجات‌دهنده ارزش پول شده) از بازار ارز و انتظارات تورمی سرچشمه می‌گیرد.

این مساله نشان می‌دهد راهی که سیاستگذار در این سال‌ها رفته (قیمت‌گذاری دستوری در هر شرایطی) و بی‌توجهی به درمان ریشه‌ای، پاسخ حل مساله نیست و مادامی که این شیوه ادامه پیدا کند، همین آش و همین کاسه است و یادآور این ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید بار کج به منزل نمی‌رسد.

رانت ۳۰ همتی

با توجه به اینکه ظرفیت در نظر گرفته شده برای فروش جدید خودرو چیزی حدودا ۱۲۰ هزار دستگاه است، می‌توان با یک حساب سرانگشتی مشخص کرد که چه میزان رانت از دل این فروش در بازار خودرو توزیع خواهد شد. طبق محاسبات، میانگین بازدهی قیمتی فروش جاری چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. با ضرب این عدد در حدودا ۱۲۰ هزار خودروی عرضه‌شده، میانگین مجموع اختلاف قیمت کارخانه و بازار طرح فروش جاری به نزدیکی‌های ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

فیلم/ شوخی کمدین های اسراییلی با حمله ایران به اسراییل

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ ۶ شهر ایران در فهرست ۱۵ شهر گرم جهان!

عکس/ ۲۶ مرداد، بازگشت اولین گروه از اسرای ایران در جنگ

عکس/ استایل خاص و جذاب نیکی کریمی

عکس/ پوشش عجیب رامبد جوان و نگار جواهریان

عکس/ استوری خاص سمیرا حسن پور برای همسرش

عکس/ زیبا بروفه موهایش را تراشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان

نیسان با این خودرو به بازار ایران باز می‌گردد! + عکس

در طرح فروش ایران خودرو چه کسی سود می برد؟

عکس/ کودکی حسن روحانی با مو‌های از ته تراشیده شده

اثر وال مارت چیست و تاثیرات آن بر مصرف‌کنندگان چیست؟

عکس/ رضا رشیدپور سعید جلیلی را با خاک یکسان کرد

پروژه ذخیره‌سازی ابری استخراج: همه آنچه درباره کوین SCP باید بدانید

عکس/ ماه عسل لاکچری سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی

بازدید معاون بازاریابی و شبکه فروش شرکت بیمه سرمد از مدیریت شعبه استان سمنان

مسعود پزشکیان در اولین جلسه دفاع از کابینه اش در مجلس

استوری جالب جواد نکونام به برد در اولین بازی+ عکس

تصویر قدیمی از شمس العماره مربوط به دوره قاجار

تقدیر از شعب بیمه آسیا در استان‌های البرز و کردستان

عکس/ یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام در راه کربلا

افشاگری عجیب علیرضا بیرانوند علیه پرسپولیس

علیرضا کاظمی مدیری دگم، ناموفق و ناکارآمد؛ لزوم تجدیدنظر پزشکیان درباره گزینه وزارت آموزش و پرورش

عکس/ توئیت مسعود پزشکیان درباره نارضایتی مردم

بیمه ایران خدمات خسارت سیار خود را در جاده‌های استان‌های مرزی افزایش می‌دهد

بیمه ایران از سرمایه گذاری خارجی حمایت می‌کند

ضارب آرزو بدری بازداشت شد

قاتل آی نور دستگیر شد

مدیر فناوری اطلاعات بیمه معلم بر نگاه اکوسیستمی در صنعت بیمه تاکید کرد

پرداخت بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج

عکس/۲۶ نماینده در رای گیری مجلس شرکت نکردند!

بازگشت پورعلی‌گنجی به ترکیب پرسپولیس

دروازه‌بان تراکتور خداحافظی کرد

لیدری انس جهانی در بازار داخلی طلا

ماجرای فروش فیلم عروسی محمود شهریاری در خیابان! + فیلم

ژست‌های خاص مسعود پزشکیان در مجلس+ عکس

کارت عجیب مهدی طارمی در E Football + عکس

گزارش بورس امروز شنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳

الهه محمدی و نیلوفر حامدی باید به زندان برگردند!

آیسان اسلامی، یک بیکار با ۱۰ میلیون فالوئر+ فیلم

موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی پزشکیان چه گفتند؟

افزایش تسهیلات قرض الحسنه بانک ملت برای تأمین وجه ثبت نام ایران خودرو

فیلم/ شبونه شروین حاجی‌پور حسابی پرسروصدا شد

گلایه تند حمید ابوطالبی از روخوانی مسعود پزشکیان

دلار با کاهش ۷۰۰ تومانی یک کانال عقب نشست

اینفوگرافی/ رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان سال ۲۰۲۴

اعلام تصمیم نهایی درباره قیمت نان

فیلم/نماینده مجلس: یارانه‌ها نباید برای اتباع هزینه شود

واکنش دختر بیتا فرهی به حواشی رونمایی از تندیس مادرش

نرم‌افزاری برای مدیران مهد و خانواده کودکان

۲۵۰ هزارتا فالوئر اینستاگرام برای ناهید کیانی!

شرط عجیب گوگل برای اینفلوئنسر‌ها

۵۰۰۰ تن حبوبات در گمرک ماند و فاسد شد

درآمد میلیاردی سارق خیابان معین؛ چرا به دام پلیس نمی‌افتد؟ + فیلم

فیلم/پزشکیان: وقتی از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب می‌کنم

فیلم/پزشکیان: مردم احساس نارضایتی دارند؛ نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا

حمایت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات استراتژیک صنعت برق از انتخاب دکتر علی‌آبادی برای وزارت نیرو