تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۴

خودرو وارداتی کارکرده بخریم یا خودرو صفر داخلی؟

مقیسه،کارشناس خودرو می گوید: در حال حاضر خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی در مدل‌های متنوع و با تعداد محدود ۲۰۰، ۵۰۰ در نهایت هزار دستگاه وارد کشور شده‌اند. با چنین تیراژی امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب وجود ندارد.

خرید خودرو

اقتصاد۲۴- حسین مقیسه، کارشناس خودرو، معتقد است یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در هنگام خرید خودرو، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مورد نیاز است. او توضیح می‌دهد که «خودرو‌های وارداتی در رده اقتصادی «با بازه قیمتی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار» باید در تیراژ قابل‌قبول وارد کشور شوند تا ارائه خدمات پس از فروش برای آنها از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد».

به‌گفته مقیسه، تنها در صورتی که تعداد این خودرو‌ها در بازار به حد کافی برسد، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های ایجاد شبکه خدمات، تأمین قطعات و پشتیبانی فنی را بپذیرند و به شکل مناسب به مالکان این خودرو‌ها خدمات ارائه دهند.

او می‌گوید: در حال حاضر خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی در مدل‌های متنوع و با تعداد محدود ۲۰۰، ۵۰۰ در نهایت هزار دستگاه وارد کشور شده‌اند. با چنین تیراژی امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب وجود ندارد. وقتی مشتری خودرویی با قیمت حدود ۲ میلیارد تومان یا معادل ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار خریداری می‌کند، انتظار دارد خدمات و قطعات آن نیز متناسب با همان رده قیمتی باشد. نمی‌شود خودرویی اقتصادی وارد کرد، اما هزینه خدمات و قطعات آن در سطح یک خودروی ۵۰ هزار دلاری باشد؛ بنابراین تیراژ پایین واردات موجب می‌شود، خدمات پس از فروش نه‌تنها ناکافی، بلکه از نظر هزینه هم برای مشتری قابل‌قبول نباشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امروز بسیاری از خودرو‌های خارجی را در تعمیرگاه‌ها می‌بینیم که تعمیرکاران برای تأمین قطعاتشان معطل مانده‌اند، چون ارائه خدمات پس از فروش برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.


بیشتر بخوانید:گرانی خودرو‌های مونتاژی زیر ذره‌بین وزیر صمت


مقیسه معتقد است که «خودروی دنا، تارا و ... در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود و قطعه‌سازان هم به‌صورت مداوم برای آن قطعه تولید می‌کنند؛ بنابراین تأمین قطعات و خدمات پس از فروش آن مشکل خاصی ندارد. اما درباره بسیاری از خودرو‌های خارجی که این روز‌ها وارد می‌شوند، وضعیت متفاوت است، بنابراین به نظر من خودرو داخلی با توجه به خدمات پس از فروش نسبت به خودرو‌های خارجی کارکرده در اولویت قرار دارد».

دادفر:‌خودرو‌های وارداتی کارکرده بهتر از صفر داخلی است

اما بر خلاف مقیسه، مهدی دادفر فعال واردات خودرو معتقد است، در خصوص خرید خودرو خارجی کارکرده ژاپنی و کره‌ای با سن بالای ۱۰ سال یا خودروی صفر داخلی، باید چند نکته را مورد توجه قرار داد که یکی از موارد به خدمات پس از فروش باز می‌گردد و با توجه به خدمات پس از فروش خودرو صفر کیلومتر در اولویت قرار می‌گیرد، اما در این میان بحث کیفیت نباید نادیده گرفته شود.

بنا به گفته دادفر، «نکته مهم دیگری که برای مردم در انتخاب بین خودروی کارکرده خارجی و خودرو صفر کیلومتر داخلی اهمیت دارد، هزینه‌های نگهداری است. مردم بررسی می‌کنند که اگر خودروی خارجی کارکرده‌ای بخرند، آیا قطعات آن به راحتی در دسترس است یا نه. وقتی همه این عوامل «از جمله ایمنی، احتمال کمتر مراجعه به تعمیرگاه و دسترسی به قطعات» با هم سنجیده می‌شوند، تصمیم منطقی و آگاهانه‌تری اتخاذ می‌شود. در واقع، خودروی خارجی وارداتی کارکرده‌ای وجود ندارد که قطعاتش غیرقابل تأمین باشد، به‌ویژه اگر مدل آن قدیمی‌تر باشد یا تیراژ واردات و تولید آن بالاتر باشد. در چنین شرایطی، دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش بسیار آسان‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود».

دادفر با توجه به موارد مطرح شده به این نکته اشاره می‌کند که خودروی کارکرده وارداتی با کیفیت، به‌مراتب بهتر از خودروی داخلی است، چون خودروسازی داخلی ما از نظر کیفیت چندان در سطح بالایی نیست و ارزش قطعات یدکی آن نیز به شدت پایین است. در حالی که خودرو‌های وارداتی، حتی کارکرده، از کیفیت ساخت بالاتر و قطعات قابل اطمینان‌تری برخوردارند.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار