تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

۴ دروغ بزرگ امیرحسین ثابتی در نطق مجلس

امیرحسین ثابتی امروز از جمله حاشیه‌سازترین چهره‌های سیاسی بود. او در مجلس نطقی تند علیه عراقچی و برجام داشت. در توییتر هم با هشتک مرگ بر ناسیونالیسم جنجال آفرید.

اقتصاد۲۴-امیرحسین ثابتی در جلسه امروز مجلس نطقی تند در مخالفت با عراقچی داشت که بسیار مورد توجه قرار نگرفت؛ نه اینکه توانسته باشد نمایندگان مجلس یا حتی شهروندان پیگیر جلسات رای اعتماد را متقاعد کند که اعتماد به عراقچی درست نیست. اظهارات او از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که توام با دروغ و حرف‌های تکراری بود.

غوغای ثابتی، اما صرفا به خاطر آنچه علیه عراقچی در صحن علنی گفت، نبود. او در توییتر نیز نوشت: «مرگ بر آن مرز و معیاری که مرا به خاطر به دنیا آمدن در سرزمینی که در آن عراقچی و ظریف و روحانی و بنی‌صدر و ... به دنیا آمده‌اند «آشنا» با آن‌ها میداند، اما شیرمردان فاطمیون را، چون چند کیلومتر آنطرف‌تر به دنیا آمده اند «غریبه» با من حساب می‌کند.»

این مواضع ضد ایرانی و همچین آنچه در مجلس گفت، با واکنش‌هایی همراه شد. هادی محمدی، فعال رسانه‌ای در حوزه سیاست خارجی، نوشت: «همان دروغ‌ها و خلاف‌گویی‌های ۸ سال اخیر در مورد برجام را ادامه می‌دهند. همچون نواری که هر بار به بهانه‌ای از اول میگذارند و فقط خودشان باور می‌کنند. حتی دوستان قدیمیشان هم از این دروغ‌ها عبور کرده‌اند، اما تندرو‌ها بعد از شکست اخیر متوهمانه ادامه می‌دهند»

اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز نوشت: «جهت اطلاع آقای ثابتی: به گزارش ایرنا، علی باقری در نشست سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: برجام به عنوان یک ابتکار موفق چند جانبه توانست یکی از موضوعات غیر ضروری و یک نگرانی ساختگی از سوی کشور‌های غربی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مورد توجه قرار دهد ...»

احسان بداغی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز بخشی از نطق ثابتی را منتشر کرد و نوشت: «در همین یک دقیقه ۴ دروغ بزرگ می‌گوید:

-نابودی راکتور اراک

-از بین رفتن تلاش دانشمندان هسته‌ای

-مکانیسم ماشه

-امضا کری تضمین است»

او در ادامه نوشت: «دروغ بودن سیمان ریختن در قلب راکتور اراک بعد از برجام نشانه‌های زیادی دارد. از جمله اینکه هم اکنون طبق آمار سازمان انرژی اتمی، راندمان تولید آب سنگین ایران در خنداب ۲۰% است، در حالی که در اروپا بین ۱۳ تا ۱۵% است. اگر راکتور اراک نابود شده، پس این‌ها چیست؟

همچنین ادعای بر باد رفتن تلاش دانشمندان هسته‌ای در برجام اگر صحیح است چطور ایران حدفاصل پائیز ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ ظرف کمتر از ۵ ماه توانست به غنی‌سازی ۶۰% برسد؟ پس یا ادعای از بین رفتن صنعت هسته‌ای کشور دروغ بوده یا ادعای رسیدن به این غنی‌سازی در ۵ ماه


بیشتر بخوانید:تکرار حمله یار و یاور جلیلی به سید عباس عراقچی


منتقدان برجام مکانیسم ماشه را اینگونه خلاصه می‌کنند: این بند اجازه می‌دهد تمامی تحریم‌ها به صورت خودکار بازگردند، بدون آن که اعضای شورا در این خصوص حق وتو داشته باشند.

الان ۶ سال از خروج آمریکا از برجام گذشته. با همین تعریف چند قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بازگشته؟

برخلاف ادعای دلواپسان، عبارت «امضا کری تضمین است» نه به برجام بلکه به اجرای قانون لغو روادید آمریکا برمی‌گردد. عراقچی حتی در همان سخنان تاکید کرده بود امضا آن نامه توسط کری متضمن رفتار دولت‌های بعدی آمریکا نیست. اما دلواپسان این بخش‌ها را تحریف می‌کنند.»

جواد دلیری، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب همزمانی نطق تند ثابتی علیه یک دیپلمات را با سالگرد کوتادی ۲۸ مرداد مورد توجه قرار داده و جالب دانسته است.

ارسال نظر