تاریخ انتشار: ۰۷:۰۶ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

پابلو اسکوبار کیست؟/ داستان عجیب‌ترین رئیس کارتل مواد مخدر جهان

پابلو اسکوبار به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر شناخته شده بود و تا اواسط دهه ۱۹۷۰ در تأسیس سازمان جنایی‌ای که بعدها به کارتل مدلین تبدیل شد، نقش داشت.

اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: بیش از دو دهه پس از مرگش، پابلو اسکوبار همچنان به همان اندازه‌ای که در دوران اوج فعالیتش به عنوان رئیس کارتل مواد مخدر شناخته شده بود، معروف است. جایگاه او در فرهنگ عامه عمدتاً به خاطر کتاب‌ها، فیلم‌ها و آهنگ‌های بی‌شماری است که درباره او ساخته شده است. در این مطلب درباره پابلو اسکوبار می‌خوانید.

بیوگرافی پابلو اسکوبار

اسکوبار فرزند یک کشاورز و یک معلم بود، وی زندگی گانگستری‌اش را از دوران نوجوانی آغاز کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، اولین فعالیت غیرقانونی او فروش مدارک جعلی در نوجوانی بود. سپس او به جعل کارنامه‌های دانش‌آموزان پرداخته و پس از آن به قاچاق تجهیزات استریو و سرقت سنگ‌های قبر برای فروش مجدد روی آورد. اسکوبار همچنین به سرقت خودرو پرداخت و این جرم باعث شد تا برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ دستگیر شود. اندکی پس از آن، او به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر شناخته شد و تا اواسط دهه ۱۹۷۰ در تأسیس سازمان جنایی‌ای که بعدها به کارتل مدلین تبدیل شد، نقش داشت.

ثروت هنگفت پابلو اسکوبار

اسکوبار به عنوان کارتل کوکائین در جهان مسلط بود و به طور تخمینی هفته‌ای ۴۲۰ میلیون دلار درآمد داشت و همین امر او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرد. با دارایی گزارش‌شده‌ای به ارزش ۲۵ میلیارد دلار، اسکوبار پول زیادی برای خرج کردن داشت. سبک زندگی مجلل او شامل هواپیماهای شخصی، خانه‌های لوکس و مهمانی‌های پرهزینه توجه همگان را به خود جلب کرد. گفته می‌شود او در اواخر دهه پیشنهاد داد بدهی ۱۰ میلیارد دلاری کشورش را پرداخت کند، به شرط اینکه از هرگونه معاهده استرداد معاف شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات قتل رابرت دهنوشی مدیر سابق برنامه‌های گوگوش + عکس


 علاوه بر این، در حالی که خانواده‌اش در سال‌های ۱۹۹۲–۱۹۹۳ در حال فرار بودند، اسکوبار 2میلیون دلار را آتش زد تا دخترش را گرم نگه دارد. با این حال، علیرغم تلاش‌هایش، اسکوبار نتوانست تمام آن پول را خرج کند و بخش زیادی از آن در انبارها و زمین‌ها ذخیره می‌شد. طبق گفته برادرش، حدود ۱۰درصد یا ۲.۱ میلیارد دلار از آن سالانه از بین می‌رفت و توسط موش‌ها خورده می‌شد یا توسط عوامل طبیعی نابود می‌شد. در برخی موارد مقداری از پول‌ها گم شد.

دارایی‌های پابلو اسکوبار

اسکوبار تعداد زیادی خانه مجلل داشت، اما معروف‌ترین دارایی او ملک ۷۰۰۰ هکتاری معروف به "Hacienda Nápoles" بود که به نام ناپل، ایتالیا نامگذاری شده بود و بین بوگوتا و مدلین واقع شده بود. گفته می‌شود که هزینه ساخت آن ۶۳ میلیون دلار بود و شامل یک زمین فوتبال، مجسمه‌های دایناسور، دریاچه‌های مصنوعی، یک میدان گاوبازی، بقایای سوخته یک مجموعه خودروهای کلاسیک که توسط یک کارتل رقیب نابود شده بود، یک باند فرودگاه، یک زمین تنیس و یک باغ وحش بود. دروازه اصلی این ملک با هواپیمایی که اسکوبار در اولین پرواز قاچاق مواد مخدرش به ایالات متحده استفاده کرد، مزین شده بود. پس از آن، این ملک توسط مردم محلی غارت شد و اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

باغ وحش خصوصی اسکوبار محل زندگی حدود ۲۰۰ حیوان بود، از جمله فیل‌ها، شترمرغ‌ها، گورخرها، شترها و زرافه‌ها. بسیاری از این حیوانات با هواپیماهای قاچاق مواد مخدر اسکوبار به کشور قاچاق شده بودند. پس از مرگ او در سال ۱۹۹۳، بیشتر حیوانات به باغ‌وحش‌های دیگر منتقل شدند. با این حال، چهار اسب آبی در آنجا باقی ماندند. این اسب‌های آبی به سرعت تکثیر شدند و تا سال ۲۰۱۶ تعداد آنها به بیش از ۴۰ رسید. این حیوانات خطرناک، به مزارع آسیب رسانده و در میان مردم محلی ترس ایجاد کردند. مقامات برای کنترل جمعیت، اقدام به اخته کردن اسب‌های آبی نر کردند.

پابلو اسکوبار رابین هود کلمبیا؟

شاید به امید جلب حمایت مردم عادی کلمبیا، اسکوبار به خاطر تلاش‌های خیرخواهانه‌اش نیز شناخته می‌شد و به او لقب "رابین هود" داده بودند. او بیمارستان‌ها، استادیوم‌ها، و مسکن برای فقرا ساخت. حتی تیم‌های فوتبال محلی را نیز حمایت مالی کرد. محبوبیت او در میان بسیاری از کلمبیایی‌ها زمانی نشان داده شد که در سال ۱۹۸۲ به عنوان نماینده جایگزین در کنگره کشور انتخاب شد. با این حال، دو سال بعد، او مجبور به استعفا شد پس از آنکه کمپینی برای افشای فعالیت‌های جنایی او به راه افتاد. وزیر دادگستری که این تلاش‌ها را رهبری می‌کرد، ترور شد.

بازداشت اسکوبار

در سال ۱۹۹۱، اسکوبار پیشنهاد داد که خود را تسلیم مقامات کند، به شرطی که اجازه داشته باشد زندان خودش را بسازد. مقامات کلمبیا به طرز شگفت‌آوری با این پیشنهدا موافقت کردند. نتیجه این توافق، زندان لوکس "لا کاتدرال" بود. این زندان نه تنها شامل یک کلوب شبانه، سونا، آبشار و زمین فوتبال بود؛ بلکه تلفن‌ها، کامپیوترها و دستگاه‌های فکس هم داشت. با این حال، پس از آنکه اسکوبار دو عضو کارتل را در لا کاتدرال شکنجه کرد و به قتل رساند، مقامات تصمیم گرفتند او را به زندانی با شرایط سخت‌تر منتقل کنند. اما قبل از اینکه بتوانند او را منتقل کنند، اسکوبار در ژوئیه ۱۹۹۲ فرار کرد.

مرگ پابلو اسکوبار

پس از فرار اسکوبار، دولت کلمبیا با کمک مقامات آمریکایی و قاچاقچیان مواد مخدر رقیب یک عملیات جستجوی گسترده را آغاز کرد. در اول دسامبر ۱۹۹۳، اسکوبار تولد ۴۴ سالگی خود را جشن گرفت. روز بعد، مخفیگاه او در مدلین کشف شد. در حالی که نیروهای کلمبیایی به ساختمان حمله کردند، اسکوبار و یک محافظ شخصی موفق شدند به پشت بام برسند. تعقیب و تیراندازی آغاز شد و اسکوبار به ضرب گلوله کشته شد. اما برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که اسکوبار خودکشی کرده است. این سلطان مواد مخدر، که در صورت دستگیری با احتمال استرداد به آمریکا مواجه بود، یک بار گفته بود که "ترجیح می‌دهد یک قبر در کلمبیا داشته باشد تا یک سلول زندان در آمریکا."

ارسال نظر