تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

اعتراض روزنامه اصولگرا به برگزاری اربعین

روزنامه جمهوری اسلامی از دخالت دولت و حاکمیت در برگزاری راهپیمایی اربعین به شدت انتقاد کرده است.

اقتصاد۲۴- در بخش‌هایی از این مطلب آمده است.

اگر زیارت اربعین در همین چارچوب مردمی برگزار شود و نقش دولت‌ها فقط تامین امنیت و انجام خدمات رسمی از قبیل گذرنامه، ویزا و باز نگهداشتن مسیر‌ها باشد، زیارت اربعین حسینی به همان صورتی که اقتضای ذاتی آن است برگزار خواهد شد و این میراث ارزشمند معنوی ادامه حیات خواهد داد بدون آنکه گرفتار گزند‌ها و آفات مختلف شود.

تاریخ همیشه این هشدار را به ملت‌ها گوشزد کرده که ورود دولت‌ها به امور عبادی و معنوی، به آسیب دیدن آن امور منجر خواهد شد. کار دولت‌ها تمشیت و سامان دادن به امور مادی زندگی مردم، نظارت بر انجام صحیح داد و ستد و تامین امنیت جامعه است نه پرداختن به مناسک و دخالت در امور مرتبط با روابط افراد با خدا. این‌ها را خود مردم می‌توانند به نحو احسن انجام دهند. به همین جهت در کشور ما ترتیب دادن مهمانی‌های ۱۰ کیلومتری خیابانی و دخالت در زیارت اربعین و تبدیل کردن آن به راه‌پیمائی و بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغاتی از آن، خارج از وظایف دولت و حکمرانی است کمااینکه صرف بیت‌المال برای این امور توجیهی ندارد.


بیشتر بخوانید:  ایران برای زائران اربعین دو میلیون غذا ذخیره کرد


دولت و افرادی که مسئولیت حکمرانی را برعهده دارند باید به اقتصاد سر و سامان بدهند، معیشت مردم را درست کنند، برای بچه‌های فاقد مدرسه سیستان و بلوچستان و ایلام و بشاگرد و چهارمحال و بختیاری مدرسه بسازند، زندگی زنان بی‌سرپرست را سامان‌دهی کنند، کودکان خیابانی را به کودکستان و دبستان ببرند، کارتن‌خوا‌ب‌ها را دریابند، به مستاجرانی که به دلیل نداشتن اجاره‌خانه با اسباب و وسائل زندگی‌شان در کوچه و خیابان بلاتکلیف هستند برسند، فقر را از کشور ریشه‌کن کنند، معتادان را نجات بدهند و عموم مردم را به رفاه نسبی برسانند.

تا زمانی که دولت‌ها به این تکالیف حتمی و قطعی عمل نکرده‌اند و جامعه را از نابسامانی‌ها نجات نداده‌اند، نمی‌توانند بیت‌المال را برای امور عبادی و مستحبات هزینه کنند. تردیدی نیست که امام حسین علیه‌السلام وقتی از عملکرد دولتی که به نام اسلام برپا شده خشنود خواهد شد که مشکلات زندگی مردم را برطرف کرده باشد یا درصدد برطرف کردن آن باشد. تکریم واقعی اربعین این است.

ارسال نظر