تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

آسمان افغانستان امن‌تر آسمان خاورمیانه شد

شرکت‌های هواپیمایی به طور فزاینده‌ای آسمان منطقه بین ایران و اسرائیل را خطرناک‌تر از حریم هوایی افغانستان می‌دانند. پیش از این، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مسیر پرواز‌های خود را به دلیل بسته شدن آسمان روسیه به روی اکثر هواپیما‌های متعلق به کشور‌های غربی پس از حمله به اوکراین در اسفند سال ۱۴۰۰، به ایران و خاورمیانه منتقل کرده بودند.

اقتصاد ۲۴- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که شرکت‌های هواپیمایی سنگاپور، بریتیش ایرویز، و لوفت هانزا پرواز‌های خود را بر فراز افغانستان پس از سال‌ها اجتناب از آن افزایش داده‌اند، زیرا درگیری‌ها و تنش‌ها در خاورمیانه، آن را به گزینه نسبتا امنی تبدیل کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، این شرکت‌ها ۳ سال پیش، زمانی که گروه طالبان بر افغانستان مسلط شد و نیز به دلیل توقف خدمات کنترل ترافیک هوایی، عبور از افغانستان را متوقف کرده بودند و این در شرایطی است که این کشور یکی از مسیر‌های اصلی بین آسیا و اروپا است.

بر اساس این گزارش، گرچه خدمات کنترل ترافیک هوایی هنوز از سر گرفته نشده است، اما شرکت‌های هواپیمایی به طور فزاینده‌ای آسمان منطقه بین ایران و اسرائیل را خطرناک‌تر از حریم هوایی افغانستان می‌دانند.


بیشتر بخوانید: هشدار تل‌آویو به اسرائیلی‌ها درباره انتقام ایران


پیش از این، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مسیر پرواز‌های خود را به دلیل بسته شدن آسمان روسیه به روی اکثر هواپیما‌های متعلق به کشور‌های غربی پس از حمله به اوکراین در اسفند سال ۱۴۰۰، به ایران و خاورمیانه منتقل کرده بودند.

یان پتچنیک، سخنگوی سازمان «فایت تریدر ۲۴» به رویترز گفت: «شرکت‌های هواپیمایی تا حد ممکن به دنبال کاهش خطر هستند و بنابراین پرواز بر فراز افغانستان را با توجه به تنش‌های فعلی بین ایران و اسرائیل، گزینه امن‌تری به حساب می‌آورند.»

رویترز اشاره کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های این سازمان، در هفته دوم ماه اوت سال جاری میلادی، تعداد پرواز‌ها بر فراز افغانستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷ برابر افزازیش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این تغییر پس از حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در سال جاری میلادی انجام شده است.

منبع: انتخاب
ارسال نظر