تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

گسترش سریع آبله میمونی در جهان!

​ظهور سویه‌های جدید آبله میمون در آفریقا و گسترش سریع آن در چندین کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده و سازمان بهداشت جهانی را مجبور کرده تا وضعیت اضطراری اعلام کند.


اقتصاد۲۴- بیماری ام پاکس، که پیش از این به نام آبله میمون شناخته می‌شد، دوباره در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. ظهور سویه‌های جدید این بیماری در بخش‌های مختلف جهان، به ویژه در آفریقا، نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده و سازمان بهداشت جهانی را وادار به اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی کرده است.

کدام بخش‌های آفریقا درگیر آبله میمونی است؟

سویه جدیدی از بیماری آبله میمونی (ام پاکس) با نام کلاد ۱ در بخش‌هایی از آفریقا مشاهده شده است. این سویه به سرعت در حال گسترش است و تاکنون در چندین کشور آفریقایی از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا شناسایی شده است. این کشور‌ها قبلاً مواردی از این بیماری را گزارش نکرده بودند. در حال حاضر، بیش از ۱۷,۰۰۰ مورد ابتلا به این بیماری در سراسر آفریقا تایید شده است که ۹۶ درصد از این موارد مربوط به جمهوری دموکراتیک کنگو است.


بیشتربخوانید: چه میوه‌هایی برای سرماخوردگی خوب است؟


سازمان بهداشت جهانی اعلام وضعیت اضطراری کرد

سازمان بهداشت جهانی در واکنش به این وضعیت، اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی کرده است. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل این سازمان، از سرعت گسترش این بیماری و گزارش موارد جدید در چندین کشور همسایه ابراز نگرانی کرده است. این سازمان بر لزوم واکنش هماهنگ بین‌المللی برای مهار این همه‌گیری تأکید کرده و درخواست مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای اقدامات فوری در این زمینه کرده است.

در همین حال، مواردی از این بیماری در خارج از آفریقا نیز شناسایی شده است. به عنوان مثال، یک مورد از سویه جدید کلاد ۱ در سوئد و دو مورد از سویه کلاد ۲ بی در پاکستان گزارش شده است. همچنین، در فیلیپین اولین مورد ابتلا به این بیماری در یک مرد ۳۳ ساله بدون سابقه سفر به خارج شناسایی شده است.

به نقل از ایندیپندنت، در واکنش به شیوع این بیماری، دولت آمریکا اعلام کرده که خطر برای عموم مردم بسیار کم است و تاکنون هیچ موردی از سویه کلاد ۱ در این کشور مشاهده نشده است. با این حال، این کشور از ابتدای سال ۱۳۹۹ مورد دیگر سویه‌های ام پاکس را مشاهده کرده است که تقریباً برابر با جمهوری دموکراتیک کنگو است.

به گفته یک مقام آمریکایی علاوه بر حمایت مداوم بهداشتی، در چند ماه گذشته آمریکا ۱۷ میلیون دلار اضافی را برای حمایت از آمادگی و واکنش کلاد ۱ ام پاکس در مرکز و شرق آفریقا فراهم کرده است.

این بودجه نظارت قوی‌تر، ارتباطات ریسک و مشارکت جامعه و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیص، خدمات بالینی و برنامه‌ریزی واکسن را امکان‌پذیر کرده است.

شیوع سریع و گسترده ام پاکس در آفریقا و ظهور سویه‌های جدید در کشور‌های مختلف، نشان‌دهنده نیاز فوری به اقدامات پیشگیرانه و واکنش هماهنگ جهانی است. اگرچه خطر برای عموم مردم در برخی مناطق کم ارزیابی شده است، اما بدون اقدامات مؤثر و هماهنگ، این بیماری می‌تواند به یک تهدید بزرگتر تبدیل شود. سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های مختلف باید با همکاری یکدیگر، برای مهار این بیماری و جلوگیری از گسترش بیشتر آن اقدام کنند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر