تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

۸۳ سال پیش و اشغال ایران به روایت تاریخ؛ سالگرد حمله متفقین + فیلم

«ایرانیان! هزاران آلمانی در خاک شما هستند. این‌ها با تدبیر، به مقامات مهمی در صناعت حایز گشته‌اند و فقط منتظر یک کلمه از هیتلر هستند که.» جمله پراحساس بالا بخشی از اعلامیه‌های شوروی خطاب به مردم ایران بود که به وسیله هواپیما بر فراز آسمان تهران در مردادماه سال ۱۳۲۰ پخش می‌شد.


اقتصاد۲۴-  اصل پخش‌کردن اعلامیه‌های هوایی نشان از برنامه‌ریزی متفقین برای ایجاد یک جو روانی خاص دارد. جو‌ی که بتوان در آن اقدامات بزرگی، چون اشغال نظامی را به راحتی انجام داد و به راحتی مردم و دولت ایران را در باب هرگونه اقدامی به انفعال کشاند.

سه شهریور سال ۱۳۲۰، نیرو‌های متفقین از دو محور شمال و جنوب در حالی وارد خاک ایران شدند و دست به اشغال کشور زدند که پیش از این ایران بی طرفی خود را در جنگ جهانی دوم اعلام کرده بود. به این ترتیب ایران در شرایطی از شمال توسط قوای شوروی و از جنوب توسط انگلیسی‌ها مورد حمله قرار گرفت که نه ارتش این کشور آماده بود و نه اساسا امکان مقاومت برای وی وجود داشت.

بزرگ کردن مساله حضور کارشناسان آلمانی تحت عنوان ستون پنجم نازی پرده‌ای بر سیاستهای از پیش تعیین شده بود تا از شرایط ویژه ایران به عنوان پُل پیروزی و دروازه شرق به طور کامل، بدون دردسر و بدون توقع و هزینه و جر و بحث استفاده کنند.

 

به این ترتیب یکی از وحشیانه‌ترین حملات علیه کشوری بی طرف در جنگ جهانی دوم رقم خورد و ده‌ها شهر ایران بمباران شدند و صد‌ها نفر نیز در نهایت و در روند اشغال کشته شدند.

در ۸ شهریور، ایران توسط نیرو‌های انگلیس و روسیه به سه بخش تقسیم شد. بخش شمالی در قلمرو روس‌ها بود. بخش جنوبی که منطقه نفتی ایران را نیز شامل می‌شد زیر قدرت نیرو‌های انگلیس درآمد. تنها منطقه میانی ایران یعنی تهران و اطراف آن برای ایران باقی‌ماند و رضاشاه نیز در ۱۰ شهریور، تصمیمش برای استعفا را به اطلاع فروغی و اعضای کابینه رساند و این آغاز فصلی تازه در تاریخ ایران بود.

 

منبع:امتداد

ارسال نظر