تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

مهدی سنایی معاون امور سیاسی پزشکیان کیست؟

مهدی سنایی سفیر پیشین ایران در روسیه از دیپلمات‌های باسابقه است. او امروز به سمت معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهور منصوب شد.

اقتصاد۲۴- مهدی سنایی سفیر پیشین ایران در مسکو از دیپلمات‌های باسابقه ایران است. او که در برنامه انتخاباتی مسعود پزشکیان هم حضور داشت امروز ازسوی او به معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهور منصوب شد.

مهدی سنایی کیست؟

مهدی سنایی در سال  ۱۳۴۷ در نهاوند به دنیا آمد. او که استاد دانشگاه، نویسنده و نماینده پیشین مجلس از حوزه انتخابیه شهرستان نهاوند در دوره هشتم و نهم بوده است مدت‌ها سفیر ایران در مسکو بود. وی در مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است. او در دوران مسئولیتش به عنوان سفیر ایران در روسیه عملکرد موفقی داشته است که از آن جمله می‌توان چندین قرارداد همکاری در سوریه، دریافت اس-۳۰۰ و ارتقای روابط اقتصادی دوجانبه در دوران سفارت او اشاره کرد.

همسر سنایی، زینب یونسی، دختر علی یونسی سیاست‌مدار مشهور است.

سنایی تاکنون چندین مسئولیت مهم را بر عهده داشته است. او رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه در سال‌های ۱۳۸۲–۱۳۷۸ و در قزاقستان در سال‌های ۱۳۷۷–۱۳۷۴ بوده است. جالب اینکه وی در دوران حساس جنگ روسیه و اوکراین که منجر به برخی موضع‌گیری‌های اوکراین و آمریکا علیه ایران داشت، مسئولیت رئیس گروه دوستی پارلمانی با روسیه و اوکراین را نیز بر عهده داشت. یکی از مهم‌ترین سمت‌های اجرایی سنایی فعالیت به عنوان معاون کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است. او همچنین معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال‌های ۱۳۸۲–۱۳۸۴ نیز بوده است.

سنایی چندین سمت نیز از جمله مدیر گروه مطالعات روسیه از سال ۱۳۸۴ تا کنون، نماینده مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۷، نماینده مجلس در امور دریای خزر، مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از ۱۳۸۴، رئیس انستیتوی فرهنگی سازمان منطقه‌ای اکو ۱۳۸۵–۱۳۸۴ را نیز برعهده داشته است. او همچنین سردبیر فصلنامه دانشکده مطالعات جهان از سال ۱۳۸۹ تا کنون، سردبیر مجله علمی ترویجی روسی زبان آمو دریا سال ۱۳۸۵ (متعلق به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران)، مدیر عامل مؤسسه مطالعات ایراس (روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز) از ۱۳۸۳ تاکنون و مدیر مسئول و سردبیر مجله چشم‌انداز ارتباطات فرهنگی ۱۳۸۲–۱۳۸۵ نیز بوده است.

پیشینه و سوابق پژوهشی مهدی سنایی

مهدی سنایی به دلیل تحصیلاتش چندین کتاب در حوزه تخصص خود منتشر کرده است که در ادامه می‌بینید:

تألیف به زبان فارسی. روسیه؛ جامعه، سیاست و حکومت، مهدی سنایی، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۹۵

روابط ایران و آسیای مرکزی، مهدی سنایی، دفتر مطالعات وزارت امور خارجه، تهران، ۱۳۹۰

خاطرات انتخابات ۱۳۸۶، مهدی سنایی، انتشارات ایراس، ۱۳۸۹

روابط ایران و روسیه، به کوشش مهدی سنایی و جهانگیر کرمی، انتشارات ایراس، تهران، ۱۳۸۷

ره آورد ماوراءالنهر، مهدی سنایی، انتشارات بین‌المللی الهدی، تهران، ۱۳۷۸

جایگاه ایران در آسیای مرکزی، مهدی سنایی، تهران، ۱۳۷۶


بیشتر بخوانید: مجید انصاری کیست؟/ همه سوابق سیاسی معاون حقوقی پزشکیان


سوابق تحصیلی و تخصص مهدی سنایی

سنایی استاد دانشگاه تهران است. او دکترای علوم سیاسی از آکادمی علوم روسیه در سال ۱۳۸۰ دارد.مهدی سنایی به سه زبان روسی، انگلیسی و عربی مسلط است. او به دلیل تحصیلاتش در روسیه توانسته است به عنوان مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ نیز انتخاب شود.

دیگر سوابق تحصیلی وی به شرح زیر است:

عضو آکادمی علوم اجتماعی قزاقستان از سال ۱۳۷۶

استاد میهمان دانشگاه علوم انسانی مسکو در رشته علوم سیاسی (تدریس به زبان روسی)، از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲

عضو هیئت علمی وابسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

مشاور دانشنامه جهان اسلام در موضوعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز

عضو هیئت تحریریه دانشنامه مطالعات جهانی، مسکو سال ۱۳۸۲

همکار پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ۱۳۷۳–۱۳۷۱

عضو افتخاری اتحادیه نویسندگان روسیه از ۱۳۸۲

دریافت لوح تقدیر از دانشگاه دوستی ملل روسیه برای همکاری‌های دانشگاهی در ۱۳۸۲

برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۲بخش خارجی برای کتاب «روابط سیاسی و اجتماعی ایران و آسیای مرکزی»، (تز دکتری)

مقابله سنایی با استفاده از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس

استفاده اکانت رسمی وزارت خارجه روسیه از واژه جعلی «خلیج عربی» واکنش‌های زیادی در پی داشت. سنایی در واکنش به این موضوع چنین توضیح داد: «طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ که در ماموریت مسکو بودم هیچ گاه شاهد استفاده مقامات مختلف کشور روسیه از عنوانی غیر از "خلیج فارس" نبودیم. دو بار از عبارت الخلیج العربی ازسوی سایت عربی رسانه "راشیا تودی" استفاده شد، که هر دوبار (یک بار از طریق و خارجه روسیه و یک بار مستقیم از راشیا تودی) پیگیری کردیم تا اینکه در سایت اصلاح کردند. البته در توضیح هم گفتند این اتفاق تحت تاثیر حضور کارمندان محلی عرب راشیا تودی رخ داده است.»

معاون امور سیاسی دفتر مسعود پزشکیان

رییس دفتر رییس‌جمهور در حکمی مهدی سنایی را به سمت معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور منصوب کرد.

متن حکم رئیس دفتر رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهدی سنایی

با عنایت به تعهد و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی، به موجب این حکم به سمت معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با هم‌افزایی و بهره‌گیری از مجموعه نیرو و امکانات دفتر رئیس جمهور و همکاری نزدیک با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات و کشور نسبت به بررسی موضوعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی، تنظیم برنامه‌های مربوط، ارائه گزارش، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های مناسب و پیگیری آن‌ها و اجرای امور محوله اقدام نمایید.

اهتمام به اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، قانون برنامه توسعه و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم به منظور خدمت هرچه بیشتر به مردم عزیز ایران مورد نظر است.

توفیقات جناب‌عالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

محسن حاجی میرزایی

رئیس دفتر رئیس جمهور

ارسال نظر