تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳

رئیس جهاد کشاورزی کرمان: بر اثر طوفان و بارندگی ۵۶ درصد خرمای جنوب کرمان نابود شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: محصول خرما در شهرستان‌های جنوب استان بر اثر طوفان و بارندگی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و در مجموع حدود ۵۶ درصد کل محصول خرمای این منطقه از بین رفته است.

اقتصاد۲۴-احمد احمدپور برآورد کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به این محصول کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد شده است.

وی افزود: به علت بارندگی چند روز پیش ممکن است بخش دیگری از محصول هم دچار ترشیدگی شود که چند روز بعد علائم آن نمود پیدا می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت افزایش خواهد یافت.

بیشترین خسارت در جیرفت و عنبرآباد

احمدپور با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بوده ادامه داد: حدود ۸۰ درصد محصول خرمای جیرفت از بین رفته و ۲۳ هزار میلیارد ریال خسارت به این محصول وارد شده است.

وی اضافه کرد: ۳۰ هزار هکتار از نخیلات زیر کشت جنوب کرمان بارور است و ۲۲۰ هزار تن سال گذشته در جنوب استان تولید خرما داشته‌ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: با وجود اخطار‌های هواشناسی، اما امکان برداشت با سرعت وجود ندارد، چون برخی از رقم‌ها دیرتر می‌رسند و همچنین نیروی کار مختص برداشت خرما به‌راحتی فراهم نمی‌شود.

وی در پاسخ به وضعیت بیمه محصولات با بیان اینکه بیمه برای کشاورزان جذابیت ندارد افزود: میزان حق بیمه و پرداختی خسارت مناسب نیست.

احمدپور ادامه داد: بیمه خرما و مرکبات باید به شیوه بیمه ترجیحی یا مبتنی بر عملکرد باشد، بر اساس حجم و نوع محصول تعرفه بیشتری داده می‌شود و خسارت هم بر اساس تعرفه و با پرداخت بیشتر صورت گیرد.

وی گفت: خرما جزو محصولاتی است که ضریب ریسک بالایی دارد و بیمه تمایل چندانی برای قبول ندارد.

احمدپور افزود: ما گزارش خسارت را به بیمه دادیم که کارشناسان خود را برای بررسی محصول کشاورزانی که باغ خود را بیمه کرده‌اند اعزام کنند.

خسارت بیمه جوابگو نیست

وی یادآور شد: خسارت پرداختی بیمه جوابگوی ضرر کشاورز نخواهد بود بنابراین پیگیر هستیم که مدیریت بحران استان، کشور و وزارتخانه کمکی تاثیرگذار صورت گیرد.

ارسال نظر