تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳

جزئیات مذاکرات آتش‌بس غزه؛ العربیه

هم‌زمان با از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره، روز یکشنبه چهارم شهریور، منابع «العربیه» گزارش دادند که درباره افزایش تعداد اسرای فلسطینی که قرار است در ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شوند توافقی اولیه صورت گرفته است.

اقتصاد۲۴-العربیه: هم‌زمان با از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره، روز یکشنبه چهارم شهریور، منابع «العربیه» گزارش دادند که درباره افزایش تعداد اسرای فلسطینی که قرار است در ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شوند توافقی اولیه صورت گرفته است.

به گفته این منابع، حماس شرط گذاشته تمام لیست اسامی پیشنهادی خود آزاد شوند، اما اسرائیل در مورد آزادی ۶ تا ۱۰ اسیر ممانعت می‌کند.

این در حالی است که طبق اطلاعات رسیده به این منابع، هیئت اسرائیلی مذاکره‌کننده عصر یکشنبه عازم تل‌آویو می‌شود تا طرح آتش‌بس را به طور کامل به نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کند.

علاوه بر این، اسرائیل با خواست عدم دستگیری مجدد افرادی که آزاد خواهند شد، انعطاف نشان داده، اما درخواست زمان بیشتری کرد.

به گفته این منابع، میانجی‌ها (آمریکا، قطر و مصر) پیشنهاد توقف عملیات نظامی در تعدادی از شهر‌های نوار غزه به عنوان حسن نیت را ارائه کرده‌اند و اسرائیل به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که زمان بازگشایی گذرگاه رفح با وجود فشار‌های مصر و آمریکا برای حل این موضوع، همچنان مورد بحث است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که نیروهایش از گذرگاه رفح و محور صلاح‌الدین و همچنین گذرگاه نتزاریم که شمال و جنوب غزه را تقسیم می‌کند، عقب نشینی نخواهند کرد. این اظهارات انتقاداتی را علیه او در داخل اسرائیل برانگیخت و بسیاری او را به سنگ‌اندازی در راه توافق برای آزادی گروگان‌ها متهم کردند.

این اظهارات همچنین جرقه انتقاد قاهره را برانگیخت که به خواست عقب‌نشینی کامل اسرائیل از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا یا صلاح الدین پایبند است.

واشنگتن و همچنین دوحه و قاهره که نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می‌کنند، برای دستیابی به توافق، به دو طرف فشار می‌آورند تا از وقوع جنگ گسترده‌تر در منطقه، به ویژه میان اسرائیل و ایران در منطقه جلوگیری کنند.

منبع: انتخاب
ارسال نظر