تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

صعود سکه با همدستی دلار/ موج جدید قیمتی در انتظار بازار طلاست/ مقصد جذاب پول‌های سرگردان

اوج‌گیری قیمت طلا با اتفاق مهم دیگری نیز همزمان شده است. انس طلا رکورد جدیدی را ثبت کرده و آن طور که «ابراهیم محمدولی» فعال بازار طلا می‌گوید احتمالا تا فتح جدید قیمت‌های بالاتر ادامه داشته باشد. در نتیجه حتی اگر بانک مرکزی بتواند دلار را کنترل کند، چشم انداز افزایشی طلای جهانی بازار طلا و سکه را برای ادامه مسیر همراهی خواهد کرد.

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- اواخر هفته گذشته بود که بازار طلا در پی رشد انس جهانی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت. این روند در شروع این هفته با رشد آهسته دلار همزمان شد و به این ترتیب سوخت این بازار را برای ادامه صعود دوچندان کرد، وضعیتی که ظاهرا تحت تاثیر بی نتیجه ماندن مذاکرات صلح غزه در قاهره آغاز شد و با سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان و تاکید وی بر انتقام از اسرائیل اوج گرفت.

البته اوج‌گیری قیمت طلا با اتفاق مهم دیگری نیز همزمان شده است. انس طلا رکورد جدیدی را ثبت کرده و آن طور که «ابراهیم محمدولی» فعال بازار طلا می‌گوید احتمالا تا فتح جدید قیمت‌های بالاتر ادامه داشته باشد. در نتیجه حتی اگر بانک مرکزی بتواند دلار را کنترل کند، چشم انداز افزایشی طلای جهانی بازار طلا و سکه را برای ادامه مسیر همراهی خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، عملکرد هفت روزه طلای ۱۸ عیار نشان می‌دهد سیر صعودی قیمت در این بازار بیش از ۴۰ هزار تومانی بوده و اکنون هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت دارد. سکه امامی نیز ۴۳۰ هزار تومان گران‌تر شده و در لحظه تنظیم این گزارش پشت کانال ۴۳ میلیونی پرسه می‌زند.

فنر فشرده طلای جهانی

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ عنوان می‌کند: قیمت طلا در یک زمان نرمال یعنی بدون اینکه ما مسائل و حاشیه‌های سیاسی را داشته باشیم، افزایشی بود و ما یک درصدی از رشد را که هیجانی نبود را در بازار می‌دیدیم، ولی اخیرا اتفاقاتی که در منطقه افتاده باعث شده بازار ملتهب شود و برای اولین بار در پنجاه یا شصت سال گذشته انس جهانی بالای ۲۵۰۰ دلار برسد.

به گفته او البته این رقمی است که در حال حاضر آن را مثل فنر نگه داشتند و الان در جایگاه خودش که حدود ۲۷۰۰ و ۲۸۰۰ دلار باید باشد، نیست؛ ولی موسسات مالی علی الخصوص اروپا و آمریکا برای حفظ مشتری‌های خود با جاذبه‌هایی که در بازار‌های خود دارند، طلا را پایین نگه داشتند. اگرچه در کوتاه مدت طلا ممکن است کاهشی باشد، اما در بلندمدت همچنان قیمت طلا و سکه را رو به بالا داریم. این واکنش طبیعی است، چرا که ما در مسائل اقتصادی و مسئله پولی خودمان ضعیف عمل کردیم و ارزش پول ملی ما تضعیف شده است.

پول بلوکه شده خودرو در مسیر بازار طلا

بررسی تقاضا در بازار‌های مختلف طلا نشان می‌دهد این کالا در زمانه بحران معمولا جذاب و با هجوم تقاضا مواجه می‌شود. صندوق‌های طلای بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست و ظاهرا به رغم نداشتن بازدهی خاص در طول ۵ ماهه گذشته با ورود سنگین پول مواجه بوده است.


بیشتر بخوانید: فرصت خرید طلا و سکه فراهم می‌شود؟


این وضعیت در بازار طلای فیزیکی نیز احساس می‌شود. محمدولی در این باره توضیح می‌دهد: در جامعه ما سرمایه‌هایی وجود دارد که قرار است همه به یک شکلی تبدیل شوند و ریال نگه داشته نشود. این اتفاق بدی است و مردم برای حفظ پول خودشان به بازار‌ها ورود می‌کنند و امروز هم طلا را بهترین بازار برای این منظور می‌بینند. در چنین شرایطی من به عنوان یک فعال اقتصادی که حدود نیم قرن است در این بازار هستم می‌گویم اگر قرار است ورود کنند باید نگاه بلند مدت به آن داشته باشند، چرا که در کوتاه مدت آن ضرر است.

با توجه به این اظهارات احتمالا دلیل دیگر رشد طلا و سکه تزریق پول‌هایی باشد که ناامید از برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو در بازار طلا سرازیر شده است. در پی این قرعه کشی ۷۰۰ همت پول در حساب‌های وکالتی بلوکه شده بود و پیش بینی می‌شد که با پایان این طرح روانه دیگر بازار‌ها شوند.

احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد؟

به گفته محمد ولی ، با توقع کاهشی شدن قیمت طلا و سکه ممکن است تولیدات ما قوت بگیرد. وقتی صنایع ما به خصوص صنایع زود بازده مثل صنف طلا و اصناف دیگر مورد توجه قرار بگیرد و بگویند ما به صنایع فلان تسهیلات را می‌دهیم و فلان صنایع امروز در دستور کار وزرا قرار گرفته است، اگر با این ادبیات روبه‎رو شدیم آن موقع است که می‌توان انتظار داشت بازار‌ها رو به بهبود برود.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان صنعت و سرمایه‌گذاران خرد معتقدند طلا بالاتر از بالاترین رکورد اخیر این هفته خواهد بود. طبق این نظرسنجی‌ها طلا احتمالا به زودی چند پله به قبل از ۲۵۰۰ دلار برگردد، اما برای بعد از آن احتمالا اوج‌های جدیدی پیش روی این بازار است، روندی که ظاهرا آثار آن در بازار طلا و سکه نیز احساس شود.

ارسال نظر