تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

«پلن B» بلینکن برای نوار غزه در صورت شکست مذاکرات فعلی

محافل دیپلماتیک غربی از احتمال روی آوردن وزیر امور خارجه آمریکا به پلن «B» در صورت شکست مذاکرات فعلی میان حماس و رژیم صهیونیستی خبر دادند.

اقتصاد۲۴- روزنامه «رای الیوم» در این باره نوشت: محافل دیپلماتیک غربی پیش‌بینی می‌کنند که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، به محض پایان یافتن تماس‌هایی که در حال حاضر میان قاهره و دوحه در حال انجام است، فوراً به سمت آنچه دستیارانش «پلن B» می‌نامند، حرکت کند.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد این طرح منحصراً با اعلام نرم‌شدن مواضع رژیم صهیونیستی در ایجاد پل ارتباطی با تمامی طرف‌ها مرتبط باشد.

رای الیوم در ادامه گزارش داد: طرح احتیاطی بلینکن با اعلام رسمی مبنی بر امتناع جنبش حماس از مذاکره و عدم موافقت با پیشنهاد اصلاح شده برای پرکردن شکاف‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت، سپس در گام دوم، ابتکار عمل بلافاصله با پنج کشور عربی و همچنین ترکیه برای تشکیل یک نهاد سیاسی و امنیتی جدید در نوار غزه پیش خواهد رفت و این نهاد با هدف خارج کردن جنبش حماس از معادله نوار غزه، مسؤولیت اقدامات امدادی و بشردوستانه را عهده‌دار خواهد شد.

طبق گفته منابع مذکور، پلن بی بلینکن در واقع نوشته شده و در اختیار چندین دولت عربی قرار گرفته است و مسیر آن شروع به کنترل گذرگاه‌ها در نوار غزه و اقدام علیه جنبش حماس در میدان است و این ممکن است شامل تشکیل یک نیروی امنیتی شش جانبه به بهانه کمک رسانی به اهالی نوار غزه باشد.

محافل دیپلماتیک غربی و رسانه‌ها جزئیات بیشتری از این طرح بلینکن گزارش نکرده‌اند.

پلن بی بلینکن درحالی مطرح شده است که آخرین دور مذاکرات در قاهره یکشنبه و در پی کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو بدون نتیجه پایان یافت و هیئت‌های حماس و رژیم صهیونیستی این شهر را ترک کردند.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع مصری از پایان بدون نتیجه مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد.

این منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند مذاکرات بدون حصول توافق به پایان رسید. آن‌ها می‌گویند حماس و رژیم صهیونیستی با بسیاری از پیشنهاد‌های میانجیگران مخالفت کردند.

بسیاری از صهیونیست‌ها معتقد هستند که بنیامین نتانیاهو با هدف حفظ سمت خود مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه می‌شود؛ چراکه اعضای تندرو ائتلاف کابینه به سرنگون کردن آن در صورت موافقتش با توافق تهدید کرده‌اند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر