تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳

مقصد جدید ۱۴ عضو کابینه ابراهیم رئیسی/ چراغ کدام نهاد‌ها برای مردان رئیسی سبز شد+ جدول

ماموریت اغلب دولتمردان رئیسی در کابینه سیزدهم حالا پایان یافته و برخی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم با پایان مأموریت‌شان در این دولت، مقاصد جدیدی انتخاب کرده‌اند؛ یا به حضور در جایگاه و سمت‌های جدید دعوت شدند یا باید به محل خدمت پیش از پاستور، برگردند

اقتصاد۲۴- آغاز دولت چهاردهم و پایان کار دولت سیزدهم از اوایل مردادماه کلید خورد واغلب اعضای کابینه رئیسی به تدریج و پس از رای اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان از پاستور خارج شدند. حالا خبر می‌رسد ک هر یک از مردان کابینه پیشین، مقصدی تازه برای فعالیت انتخاب کرده اند و در پست‌های جدید قرار گرفتند. البته برخی دیگر نیز فعلا گزینه‌ای جز بازگشت به محل کار سابق خود ندارند. 
علی بهادری جهرمی که در ۳۶ سالگی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی شده بود، حالا با روی کار آمدن کابینه جدید، دولت را ترک کرده است. او به دانشگاه باز گشته؛ دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس. خود او پیش از ترک جایگاه سخنگویی اعلام کرده بود که علاقه‌ای به فعالیت در سمت دیگری غیر از عضویت هیئت علمی دانشگاه ندارد و دانشگاه تربیت مدس مقصد اوست. به هر روی بهادری جهرمی اگر تصمیم تازه‌ای برای فعالیتش نگیرد، بر اساس قانون باید به این دانشگاه بازگردد.
ورود علی بهادری جهرمی به کابینه سیزدهم با اتفاقی تلخ برای او و خانواده اش توامان شد؛ دی ماه ۱۴۰۰ دختر کوچکش را بر اثر بیماری از دست داد. ۲ اقدام او در سال‌های سخنگویی دولت، در میان افکار عمومی وایرال شد؛ اول؛ حضورش در چند دانشگاه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و همزمان با شکل گیری اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی که تلاش داشت به نمایندگی از دولت بگوید با معترضان دانشجو گفتگو می‌کند. دوم؛ اظهار نظری که البته از سوی عضو دیگری از دولت تکذیب شد. علی بهادری جهرمی  روز ۲۶ دی ۱۴۰۱ با انتشار یک توییت در حساب شخصی خود نوشت که محمدرضا پهلوی و همسرش هنگام آخرین خروج خود از کشور در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۵۷، تاج شاه و ملکه وقت را به همراه مقدار زیادی ارز و جواهرات دیگر به خارج از کشور منتقل کردند؛ موضوعی که البته بعد از یک هفته، از سوی سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی تکذیب شد. ضرغامی آن زمان با انتشار تصاویری تأیید کرد که این دو تاج هنوز در موزه جواهرات سلطنتی ایران هستند.

از تهران به همدان

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم اما عازم همدان شد. او عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان است و احتمالا همانند دوران پیش از وزارت که در این دانشگاه تدریس می‌کرد، باز هم به دانشگاه بوعلی باز می‌گردد. او استاد شیمی است و در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. در دوره وزارت او، ازجمله رویدادهایی که بسیار سر و صدا کرد، انتشار اخباری مبنی بر اخراج تعدادی از اساتید در دانشگاه ها بود.

ترافیک بازگشت به دانشگاه

با این همه فعلا مقصد زلفی گل دانشگاه همدان است. بازگشت به دانشگاه در خصوص دو چهره دیگر کابینه رئیسی نیز صدق می‌کند؛ سید محمد حسینی معاون سابق پارلمانی ابراهیم رئیسی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به دانشگاه بازمی‌گردند. به گزارش اقتصادنیوز، اسماعیلی و حسینی هر ۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند و بر اساس پیگیری‌های اقتصادنیوز حتی در صورتی که قرار باشد این افراد در سمت جدیدی به کار گرفته شوند بر اساس قانون ابتدا باید به دانشگاه بازگردند. 

سید محمد حسینی زاده رفسنجان است و نکته جالب، نسبت خویشاوندی ست که با اکبر هاشمی رفسنجانی دارد. او اگرچه خواهرزاده مرحوم هاشمی است، اما از منظر عقاید سیاسی به جریان نزدیک به هاشمی نزدیک نبود. حسینی در دولت احمدی نژاد در جایگاه وزیر ارشاد قرار گرفت و در دولت رئیسی معاون او در امور مجلس شد. سید محمد حسینی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است و تا امروز مقصدی غیر از دانشگاه برای او گمانه زنی نشده است.
عیسی زارع پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است و هنوز در خصوص فعالیت جدید خود سخنی به میان نیاورده است. به گزارش اقتصادنیوز، احسان خاندوزی نیز عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است و در این هفته تکریم شد و به دانشگاه بازگشت.

درهای باز ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان به روی مردان رئیسی

با این حال همه به دانشگاه نمی‌روند. به گزارش اقتصادنیوز، صولت مرتضوی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حکم پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز بر کرسی ریاست هیئت مدیره بنیاد برکت تکیه زد.  سپهر خلجی که رئیس شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم بود با حکم دیگر فتاح، به عنوان مشاور او منصوب شد.

از سوی دیگر برخی زمزمه ها درباره محسن منصوری معاون اجرایی ابراهیم رئیسی نیز حکایت از آن دارد که او به بنیاد مستضعفان می‌رود. البته مقصد او یعنی بنیاد مستضعفان، جایی است که قبلا از آنجا به استانداری تهران و بعدتر به معاونت اجرایی رئیس جمهوری وقت رسیده بود. منصوری با ۳۷ سال سن داشت که وارد کابینه رئیسی شد. 

مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم نیز چهارشنبه هفتم شهریورماه با حکم حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی منصوب شد. 

اوجی در نفت ماند؟

همچنین جواد اوجی که وزیر نفت دولت سیزدهم بود پیش از این در سمت های حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می کرد که به احتمال زیاد در همین حوزه باقی می ماند چرا که سابقه او نیز به وزارت نفت باز می گردد؛ او در زمان وزارت مسعود میرکاظمی در دولت محمود احمدی نژاد معاون وزیر بود.در سمت دیگر کابینه رئیسی امیر محمدرضا آشتیانی که در دولت سیزدهم وزیر دفاع بود، روز چهارشنبه به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.


بیشتر بخوانید: مجلس اصولگرا و حداد عادل متهمان اصلی وضعیت آشفته امروز بنزین/ دولت پزشکیان با بنزین چه خواهد کرد؟/ افزایش حقوق کارگران، پلکانی؛ افزایش قیمت بنزین با شوک درمانی؟!


وفای وزارت به دو وزیر رئیسی

با این حال از میان مردان رئیسی، ردای وزارت به ۲ نفر از آن‌ها وفا کرد و توانستند همچنان در جایگاه وزارت در دولت چهاردهم بمانند و به عبارتی در کابینه جدید ابقا شدند. اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم با رأی اعتماد دوباره مجلس، در همین سمت باقی ماند و به دولت چهاردهم منتقل شد. این موضوع در مورد عباس علی‌آبادی دیگر وزیر دولت سیزدهم هم صدق کرد؛ البته با اندکی تفاوت؛ او که وزیر صمت دولت رئیسی بود، این بار با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رهسپار ساختمان وزارت نیرو شد و عنوان وزیر نیروی دولت چهاردهم را نیز به کارنامه افزود.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر